זוג הורים המוכרים לשרותי הרווחה בהזנחת חמשת ילדיהם, עקב דיווחים חוזרים מצד שכנים, ומצד הנהלת הגן ובית הספר, סרבו בתוקף לעבור אבחון פסיכולוגי, אשר ייקבע בסופו של דבר אם הילדים יישארו תחת משמורתם.

 

בית משפט המחוזי מרכז - לוד קבע בשבוע (יום א') כי לבית משפט לנוער קיימת הסמכות לכפות על ההורים אבחון פסיכולוגי, על מנת להעריך את מצבם ולהתאים להם תכנית טיפולית.

 

ההורים נישאו בשנת 2003, והתגוררו בישוב במרכז הארץ, ולאחרונה העתיקו את מקום מגורם. להורים חמישה ילדים, כאשר בתם הבכורה כיום בת 10 שנים, והבן הצעיר בן שנה. האב אחראי על פרנסת המשפחה והוא עובד בקו לחלוקת מצרכים, והאם כרגע אינה עובדת. 

 

תלמידת כיתה א' הגיעה בשעה 12:00 לבית הספר בטרמפ עם אדם זר

 

הדיווחים הראשונים לרשויות בנוגע להזנחה התקבלו לפני כשלוש שנים מבית הספר בו למדה הבת הבכורה, בהיותה תלמידת כיתה א'. על פי הדיווחים נמסר כי הילדה לעיתים מגיעה ללימודים בסביבות השעה 10:00, ואף מאוחר יותר, ללא אוכל, וחוזרת הביתה לבדה, כשהיא אוספת בדרך את שתי אחיותיה הצעירות מהגן. במקרה נוסף היא הגיעה לבית ספר בשעה 12:00 בטרמפ עם אדם זר.

 

בעקבות הדיווחים ערכה עובדת סוציאלית לחוק נוער ביקור בית, ומי שקיבל את פניה היו הבנות שהיו מוכנות לגן ולבית הספר, הבנות סיפרו כי אימן עדיין ישנה, ויצאו לחצר ללא השגחה. העובדת הסוציאלית התרשמה שהבית מבולגן ומלוכלך, והאם מתייחסת באדישות כלפי ילדיה, ואינה משגיחה לאן הם הולכים.

 

בהמשך התקבלו תלונות על כך שהאם יצאה לעבוד והשאירה את בתה התינוקת לבדה בבית ללא השגחה. ואף הגיע דיווח מבית החולים, לפיו הילדה בת השלוש נפצעה בתאונת דרכים סמוך לבית, כאשר לא היתה בהשגחת מבוגר.

 

במהלך השנתיים ההורים התחייבו לקבל טיפול עבורם במרכז הורים וילדים, והם הגיעו למפגשים באופן קבוע, עם זאת המטפלת מסרה כי לא חלה הפנמה, ולא ניכר שינוי מהותי בתפקוד ההורי.

 

השכן צילם את התינוק יוצא בזחילה מהבית וחוצה ללא השגחה את הכביש

 

בחודש מאי האחרון התרחש אירוע אשר הוביל לפניה הדחופה לבית המשפט לנוער. על פי הדיווח שכן ראה את התינוק בן השנה יוצא בזחילה מהבית וחוצה את הכביש לעבר הצד השני, ורק אחרי 10 דקות, יצאה לקראתו אחותו בת ארבע שנים והחזירה אותו הביתה. השכן תיעד במצלמה את האירוע ומסר את הצילום למשטרה.

 

בעקבות המקרה האם נעצרה ושוחררה בתנאים מגבילים, האם הודתה כי היא ראתה את התינוק זוחל החוצה, אך לא רצתה לצאת אחריו כדי שהשכן לא יצלם גם אותה, והיא אף חייכה לשמע החשדות המיוחסים לה.

 

ההורים לא התייצבו לדיון הראשון בבית משפט לנוער, ועקב חשד לניסיון העלמת הילדים, הקטינים הוצאו מהבית למסגרות בצו חירום. לאחר דיונים רבים וממושכים קבע בית המשפט שלא להעביר את הילדים למשפחות אומנה, ובמסגרת החלטת ביניים הם הוחזרו למשמורת ההורים, תוך בניית מעטפת טיפולית מתאימה.

 

לצורך ההכרעה הורה השופט כי ההורים יעברו אבחון פסיכולוגי כדי להעריך את מצבם וכדי לסייע בקביעת תכנית טיפול מתאימה עבורם. אולם ההורים התנגדו בתוקף, בטענה כי לבית משפט לנוער אין סמכות בכל שלב של הדיון המשפטי להפנות הורים לאבחון כלשהו, ללא הסכמתם.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה
פורום אלימות במשפחה

 

בית משפט המחוזי אשר פועל על פי עיקרון טובת הילד, קבע כי לא ניתן להפריד בין שאלת האבחון והטיפול בהורים, לבין הטיפול בקטינים, ועל כן יש לכפות במקרה זה על ההורים אבחון פסיכולוגי, גם אם הוא בניגוד לרצונם.

 

ענ"א 57203-09-14