בית הדין האזורי לעבודה הרשיע בשבוע שעבר (יום א') חברת ניהול והשמה ומנהליה, לאחר שנתגלה למשרד התמ"ת כי לא שולמו משכורות מינימום לעובדים הזרים שהעסיקו וכן הם שוכנו בתת תנאים במגורים אשר לא מתאימים למגורי אדם. בית הדין החליט להחמיר עם התאגיד, תוך מתן דגש על חשיבות העמדת תנאים הולמים לעובדים, הרשיע אותם בפלילים וחייב אותם בקנס של למעלה ממיליון שקלים.


לפי כתב האישום שהוגש על ידי משרד התמ"ת, אשר כלל שישה אישומים שונים, שלושת הנאשמים: חברת השמה וניהול כוח אדם, ושני נושאי המשרה בתאגיד, העסיקו ללא היתר כ-29 עובדים זרים, ניכו סכומים משכרם שלא כדין, ולא העמידו עבורם מגורים נאותים.


לטענת משרד התמ"ת, נתגלתה שורה של עבירות שבוצעו נגד עובדים זרים, לאורך תקופה של כחמש שנים. כך למשל, התגלה כי העובדים אשר הועסקו על ידי התאגיד, חיו בתנאים ירודים ביותר, כאשר הם מתגוררים בלכלוך וזוהמה קשים, ללא תנאי מגורים בסיסים, ובמבנה מוזנח ובעל ליקויים מרובים. כמו כן, בשני מקרים הוכח כי עובדים חיו בתוך אוטובוס נטוש.


עוד לטענת התמ"ת, מדובר באוכלוסייה מוחלשת של עובדים זרים, אשר נוצלה על ידי החברה שהפרה הוראות חוק רבות באופן בוטה, כאשר היה עליה להבטיח את השמירה על זכויותיהם החוקיות.


משרד התמ"ת: על בית המשפט להטיל עונש מרתיע על הנאשמים


לפיכך, לדבריה על בית המשפט להבטיח שמירה על זכויות אלה לעתיד לבוא, ולהטיל עונש מחמיר ומרתיע אשר ימנע התנהגות מחפירה מעין זו ממעסיקים אחרים בשוק העבודה.


מנגד, טענו הנאשמים כי כתב האישום שהוגש בעניינם אינו הוגן, וכי מדובר בעבירות מינוריות אשר הוגזמו על ידי המשרד. לטענתם, העונש בצד עבירות כגון אלו, הינו קנס מנהלי נמוך בלבד.


כמו כן, לגבי ניכוי הכסף משכר העובד, טענו הנתבעים כי מדובר היה בטעות חישובית של כ-125 שקלים בלבד, אשר הוחזרו לאותו עובד מיד עם גילו הטעות.


בהתייחסם להרשעה הפלילית, טענו הנתבעים כי הרשעתם תוביל לקריסתם הסופית, וזאת לאחר שכבר נשלל רישיון התאגיד, והם ממילא מצויים בקשיים כלכליים אדירים. לדבריהם, הרשעה שכזאת תוביל אף לשלילה של רישיונם האישי, ותמנע מהם לעבוד ולהשתכר בכבוד.


בנוסף, טענו כי ממילא לעבירות נשואות כתב האישום לא היה רווח כלכלי בצדן, ועל כן אין לחייב אותם בקנסות גבוהים. לבסוף, ביקשו הנאשמים להתחשב בנסיבות האישיות שלהם, בכך שתרמו רבות למדינה בפעילות ציבורית והתנדבותית, שירתו בצבא בשירות משמעותי, והינם אנשים מבוגרים בעלי משפחות אשר מפורנסות על ידם.


בית המשפט: לא ייתכן שהפרת זכויות במשך 5 שנים נעשתה בתום לב


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע בית המשפט כי אכן מדובר בעבירות חמורות, אשר העונש בצדן צריך להיות מרתיע וחמור. בנימוקיה להחלטתה, קבעה השופטת כי הוכח כי המגורים בהם שוכנו העובדים היה מתחת לכל ביקורת ואינם מתאימים למגורי אדם. בנוסף, עלה בידי המדינה להוכיח אף כי העובדים הועסקו בתנאים מחפירים וזאת ללא היתר ובאופן לא חוקי במשך תקופה ממושכת של חמש שנים תמימות.


לפיכך, הנאשמים אינם יכולים להיתמם ולזעוק כי טעו, שכן מדובר בתקופה ארוכה בה הפרו השניים, באמצעות החברה בבעלותם, הוראות חוק מרובות תוך התעלמות מזכויות בסיסיות ביותר של עובדי החברה.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר
פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה


יחד עם זאת, התחשבה השופטת בנסיבות האישיות של הנאשמים, וגזרה את העונשים לפי מצבם הספציפי. וכך, גזרה השופטת קנס בסך מיליון ומאה אלף שקלים על התאגיד, קנס בסך 300 אלף שקלים על הנאשם הראשון, וקנס בסך 20 אלף שקלים על הנאשם השני. בנוסף, חויבו השניים לחתום על התחייבות שלא לעבור עבירה דומה במשך שלוש שנים מיום גזר הדין.


ת"פ 1069/08