בית המשפט בירושלים גזר בשבוע שעבר (יום א') 17 חודשי מאסר בפועל על מאבטח שהתפרע בעת בילוי עם חברים במסעדה, ירה באקדחו ופגע ברגלו של חברו. בית המשפט התחשב בנסיבותיו האישיות ובקשר הבעייתי שלו עם אמו והקל בעונשו.


בחודש מרץ בשנת 2007, בילה הנאשם, שעבד אז כמאבטח, עם חבריו במסעדה. במהלך הארוחה הוא שתה כמות לא מבוטלת של אלכוהול, וכשהיה כבר שיכור כלוט החל להתקוטט עם חבריו. במהלך הקטטה ביניהם, דחף הנאשם את חברו, וכשהאחרון ניסה לצאת מהמסעדה, הוא שלף את האקדח שקיבל במסגרת עבודתו כמאבטח, וירה לעברו פעמיים כשהוא פוגע ברגלו ופוצע אותו.


בכתב האישום השני שהוגש נגדו, הנאשם הגיע לבית אמו, למרות שחל עליו איסור מבית המשפט להתקרב לביתה, דפק בחוזקה על דלתה וקילל אותה נמרצות. בזמן מעצרו והבאתו לתחנת המשטרה, איים הנאשם על אחד השוטרים, שייפגע בו כאשר "ייתקל בו בחוץ".

 

הנאשם ראה את אביו נרצח לנגד עיניו כשהיה כבן 5 


תסקיר שירות שהוגש בעניינו, מתאר את קורות חייו של הנאשם, שהינו רווק כבן 40 ואב לילדה. לפי התסקיר, הוא עלה לארץ עם דודתו מאתיופיה כשהיה בן 9 שנים בלבד, כאשר בהמשך אמו הצטרפה אליו, אך היחסים ביניהם מעולם לא חזרו להיות כפי שהיו טרם עלייתו, ויחסיו עמה היו טעונים תמיד. כמו כן, טען הנאשם כי כשהיה ילד ראה את אביו נרצח אל מול עיניו, וחוויה זו השפיעה רבות על מהלך חייו.


זו, ככל הנראה, גם אחת הסיבות אשר הביאו אותו להתמכר לטיפה המרה כבר כשהיה בן 9 בלבד. בני משפחתו של הנאשם העידו אף הם במסגרת התסקיר, וטענו כי הם התקשו לאורך השנים להתמודד עמו ועם דרישותיו, וכי הם הגיעו למצב בו הם חשים חסרי אונים מולו.


קצינת המבחן התרשמה כי מדובר באדם בעל התמכרות קשה, אשר מייחס את התמכרותו למצוקותיו וכמנגנון בריחה מחייו הקשים.

 

לטענתה, הוא אף לא מצליח להשתלב בקבוצה טיפולית בעיקר מאחר והוא מחפש פיתרון מהיר לבעייתו החמורה, וכשאינו מצליח מיד הוא חוזר להתמכרותו ולאורח חיים עברייני.


להגנתו, טען הנאשם כי לו היה מסוגל להשתלב בשוק העבודה, הוא היה מתגבר על ההתמכרות ומשתקם. בהמלצתה, טענה קצינת שירות המבחן, כי אין מנוס מלהטיל עליו עונש מאסר בפועל אשר ייתכן וירתיעו מביצוע עבירות בעתיד, ויבהיר לו את חומרת מעשיו.


ההגנה: מדובר בעבירות מינוריות 


סנגורו של הנאשם, עמד על כך כי מדובר בעבירות מינוריות יחסית, כאשר אין להתעלם מהעובדה כי הנאשם לא התכוון לפגוע בחברו, אלא ירה לכיוון הדלת בעודו שיכור. מיד כשראה את חברו פצוע, הוא לקח אותו לבית החולים והתנצל בפניו. כמו כן, טען הסנגור, כי במהלך השנים שחלפו מאז, הוא ניסה לשקם את עצמו בטיפולים שונים, ואפילו שהה כשלושה חודשים בטיפול, אולם למרבה הצער לא הצליח להתגבר על התמכרותו.


עוד הדגיש בא כוחו, את היחסים הטעונים והבעייתים שקיימים בין הנאשם לאמו, ואת העובדה כי הגעתו לבית האם אינה מרמזת על זלזול בחוק, אלא על רצונו העז לקבל את אהבתה, וזאת מאחר והוא חש כי עזבה אותו לאנחות.


לטענתו, למרות נסיבות חייו הקשות, ביקש מרשו לנהל חיים נורמטיביים, שירת בשירות קרבי, ואף עבד כמאבטח, אלא שהתמכרותו וכן הירי לעבר חברו, הקשו עליו לחזור לשגרת חייו, והוא התדרדר עוד ועוד לעבר תהום החיים העבריינים.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, עמדה השופטת על העבירות החמורות ועל הפגיעה בערך החברתי של השמירה על בטחונו ושלמות גופו של האדם. כמו כן, ציינה השופטת כי הפגיעה במתלונן או בכל אדם אחר בעת השימוש באקדח, היתה יכולה להיות טרגית הרבה יותר, ורק המזל הוא זה שהביא לתוצאות המינוריות אליהן התייחס הסנגור בדבריו. אולם, אין להביא טיעון זה לזכותו של הנאשם, שכן הוא ניצל את האמון שנתנו בו מעסיקיו, והשתמש בכלי נשק מסוכן במקום הומה אדם, מבלי להביא בחשבון את התוצאות הרות האסון האפשריות במקרים מסוג זה.


יחד עם זאת, התחשבה השופטת בנסיבות חייו הקשות של הנאשם, בכך כי היה מדובר באירוע ספונטני עקב שתיית אלכוהול מרובה, וכי הביע חרטה על מעשיו ואף התנצל בפני חברו.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


לפי כל אלה, גזרה השופטת על הנאשם 8 חודשי מאסר בפועל בגין עבירת הירי, ושישה חודשי מאסר בגין הפרת איסור שניתן על ידי בית המשפט והאיומים על אמו בביתה. כמו כן, הפעילה השופטת עונש מאסר על תנאי שעמד מעל לראשו בעת ביצוע העבירות, כך שבסך הכל ירצה הנאשם 17 חודשי מאסר בפועל, ושנת מאסר על תנאי.


לבסוף, חויב הנאשם אף בקנס כספי לחברו בסך אלף שקלים.


ת"פ 1155-09