בסוף החודש שעבר החלו הלימודים הגבוהים ברחבי הארץ, ואלפי סטודנטים חדשים הגיעו בפעם הראשונה לכותלי האוניברסיטה או המכללה. רוב הסטודנטים יודעים היטב את סיכוייהם לזכות במלגה כזו או אחרת, וגם את הסילבוס ואת תוכנית הלימודים, אך האם הם יודעים את זכויותיהם המשפטיות המעוגנות בחוק? אם הנכם סטודנטים בראשית דרככם, כדאי לבדוק האם הנכם מודעים לזכויותיהם, והאם נוהגים בכם כחוק.


שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה: לא רק בעבודה אלא גם בלימודים!


בדיוק כמו בכל מקום עבודה ובכל מועדון, גם כאן ישנה הזכות לכל אזרח לא להיות מופלה על ידי מוסד הלימודים בגין מוצאו, דתו, מינו, נטייתו הפוליטית ועוד. כולם שווים בעיני החוק, וכך גם בעיני האוניברסיטה. על כן, מוסד לימודים אינו יכול לסרב קבלתו של סטודנט למוסד, במידה והוא עומד בכל הקריטריונים האקדמיים הנדרשים ממנו, רק בשל צבע עורו או מקום מגוריו.


הזכות היא זכות הניתנת באופן אוטומטי, ובמידה והנכם סבורים שלא התקבלתם למוסד מסוים מטעמים מפלים כלשהם, עליכם לפנות בתביעה משפטית נגד המוסד, ולתבוע את זכויותיכם החוקיות.


המטרה היא ליצור שוויון הזדמנויות לאזרח המבקש להתקבל למוסד מסוים, כך שכל אזרח, ללא קשר למוצאו, לרקע הסוציו – אקונומי ממנו הגיע ולדתו, יוכל לגשת למבחני המוסד ולנסות כמו כל אזרח אחר, להתקבל לפקולטה בה הוא מעוניין ללמוד.


האם כל הפרדה תיחשב לאפליה פסולה?


התשובה היא לא. ישנם למשל מוסדות המלמדים בנפרד גברים ונשים, וזאת מטעמי דת. הפרדה זו לא נחשבת לאפליה, והיא בעצם מעניקה הזדמנות שווה לשני המינים רק בנפרד זה מזו.


כמו כן, ישנם מסלולי לימוד נפרדים המיועדים לאוכלוסיות שונות, לצורך קידומם, וכן ישנם אף תנאי קבלה מיוחדים לסטודנטים מאוכלוסיות מסוימות אשר נועדו להקל עליהם להתקבל למוסד הלימודים. כאן מדובר באפליה מתקנת למעשה, אשר מעניקה הזדמנות שווה לאוכלוסיות שאחרת לא היו בהכרח יכולות להתקבל או להגיע למוסד להשכלה גבוהה.


שימו לב! בהמשך ישיר לנושא האפליה, עליכם לדעת כי אין חובה לציין בטפסי ההרשמה את ארץ מוצאכם או של הוריכם, את דתכם או את הלאום אליו אתם שייכים.


הגשתם מסמכים או נתונים שונים אודותיכם למוסד הלימודים? אסור למוסד להשתמש בהם!


כל סטודנט צעיר יודע כמה מסמכים עליו להמציא למוסד הלימודים, ולמלגות השונות, החל בתעודת הבגרות שלכם מכיתה י"ב, דרך ציון הפסיכומטרי ועד להמלצות שונות, תלושי שכר, קורות חיים, תעודות זהות, תעודת שחרור מהצבא, והרשימה עוד ארוכה.


חשוב לדעת, כי המסמכים הפרטיים שלכם כשמם כן הם: פרטיים, ומוסד הלימודים רשאי לעשות בהם שימוש אך ורק למטרה שלשמה הם התבקשו. אין הם רשאים להשתמש בתעודת הזהות שלכם לבדוק אודותיכם במקומות אחרים, ואין הם רשאים לעשות בהם כל שימוש ללא רשותכם וידיעתכם.


שוב, במידה והנכם סבורים כי נעשה שימוש לא חוקי בנתונים האישיים שלכם, הנכם רשאים וחייבים לברר את העניין, ובמקרה הצורך אף להגיש קובלנה או תביעה משפטית.


התחלתם לימודים והתחרטתם? בדקו היטב האם מגיע לכם החזר בעבור התשלום


לא כל הסטודנטים מרוצים מבחירתם הראשונית, וישנם רבים שמחליטים לשנות מסלול באמצע או לצאת להפסקה של שנה לטובת טיול בחו"ל, בכל מקרה יש לבדוק עם מוסד הלימודים מהו היקף ההחזר שמגיע לכם עבור התשלום הראשוני ששילמתם, ולא לוותר.


לכל מוסד לימודים יש את תנאי ההחזר שלו, אך רובם ככולם מחויבים בהחזר מסוים של הסכום ששולם. ההחזר מותנה כמובן במסירת הודעה על רצונכם להפסיק את לימודיכם, כאשר כדאי לשלוח הודעה מסודרת בדואר רשום או אפילו במסירה אישית, כך שתהיו בטוחים שהמוסד קיבל לידיו את ההודעה.


יצאתם למילואים? האוניברסיטה צריכה להראות התחשבות


כמו מרבית אזרחי המדינה בגילאי 21-45 גם הסטודנטים יוצאים למילואים. לכן, חשוב לדעת כי גם אם אתם נמצאים בלחץ של מבחנים, גם אם יש סמינריון להגיש או מצגת דחופה - במידה ונקראתם למילואים ולא הצלחתם לדחותם, מוסד הלימודים חייב להתחשב בכם, ואסור לו לפגוע בזכויותיכם כסטודנט.


אמירה זו נכונה גם אם נאלצתם להיעדר תקופה ארוכה, וגם אם היה מבחן חשוב באמצע, או חובת נוכחות בשיעור מסוים. אם יצאתם למילואים אין הגבלה על התקופה, והמוסד מחויב להעניק לכם הזדמנות ראויה להשלים את כל חובותיכם עם חזרתכם לשגרה.
מעבר לכך, כל מוסד לימודים מעניק לסטודנטים שנעדרו סיוע בהשלמת החומר, הדרכה מיוחדת, שיעורי עזר וכו', הכל כדי שיחזור לתלם כמה שיותר מהר ובאופן המוצלח ביותר.


נכנסת להריון בתחילת הסמסטר? אל תיכנסי לפניקה!


כן, גם זה קורה, סטודנטים הם בכל זאת בני אדם, וגם הם מתחתנים ויולדים ילדים. העניין הוא מסובך עבור הסטודנטית ההריונית שרק עתה החלה את לימודיה, והיא יודעת שתיאלץ להיעדר זמן רב מהלימודים.


אך אל דאגה! האוניברסיטה אמורה לדאוג לסטודנטיות בהריון והן זכאיות להקלות שונות, גם בתקופת הריונן וגם לאחר חזרתן ללימודים.
כך למשל, סטודנטית בהריון יכולה לקבל תוספת זמן בבחינות והיתר לצאת לשירותים במהלך בחינה, וכן היא רשאית לקבל חניה בחינם בכל תקופת ההיריון, מקומות ישיבה מיוחדים ועוד.


בנוסף, אם להיות ספציפיים קצת יותר, סטודנטית לביולוגיה למשל רשאית לדחות קורס מעבדה, בשל הסיכון הטמון בחומרים הכימיים השונים.


לאחר ההריון, הסטודנטית זכאית לחדר הנקה מיוחד, למשטחי החתלה ולסיוע במימון מעונות יום. כל זאת כמובן, תוך התחשבות בהיעדרותה מסיבת הריונה, דחיית מבחנים והגשת עבודות ועוד.


הזכויות על קצה המזלג


כמובן שישנם זכויות נוספות, המותאמות לכל סטודנט, וטוב תעשו אם תבדקו את זכויותיכם טרם הלימודים או מיד עם תחילתם, הן באוניברסיטה והן ברשויות השונות.


יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


כמו כן, במידה והנכם סבורים כי נעשה לכם עוול, וכי מוסד הלימודים הפלה אתכם לרעה, או לא התייחס כראוי לבקשה זו או אחרת, הנכם רשאים לפנות בתלונה הן למוסד האקדמי, ובמקרים סבוכים וקשים יותר, הן בתביעה משפטית מול המוסד.


בהצלחה בשנת הלימודים החדשה!