תושב העיר אילת חילק פליירים בטיילת ומכר אטרקציות ללא רישיון בשטח בית מלון. לאחר שקיבל שלושה קנסות בסך 2,000 שקלים, הוא ביקש להישפט ונגזר עליו עונש בסך 14,400 שקלים, על כן הגיש ערעור.

 

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל בשבוע שעבר (יום ג') את הערעור, וקבע כי חלוקת פליירים אינה מהווה עבירה על החוק, וחייב את הנאשם לשלם קנס בסך של 730 שקלים, בגין עבירת הרוכלות בלבד.

 

הנאשם הורשע בשלושה כתבי אישום שהוגשו נגדו, בגין חלוקת פליירים ללא היתר באזור הטיילת, ומכירת אטרקציות תיירותיות בתוך לובי של מלון בעיר. הנאשם לא שילם את הקנסות שקיבל, בסכום כולל של 2,000 שקלים, וביקש להישפט.

 

בית משפט השלום באילת גזר עליו בגין שלוש העבירות קנס מרבי בסך של 14,400 שקלים, או 60 ימי מאסר תמורתו, והורה לו לחתום בנוסף על התחייבות בסכום של 10,000 שקלים, שלא יבצע עבירות דומות משך שלוש שנים.

 

בנסיבות אלה, הגיש הנאשם ערעור בפני בית המשפט המחוזי בבאר שבע, וטען כי העבירות שיוחסו לו לא הוכחו ברמה הנדרשת. לטענתו הקנס שהוטל עליו בסך של 14,400 שקלים הינו מופרז ובלתי מידתי, ביחס לסכום המצטבר של הקנסות בסך 2,000 שקלים בלבד. עוד ציין כי חלוקת פליירים אינה מהווה כלל עבירה, והוסיף כי פקחי העירייה התנכלו לו באופן אישי ושיטתי.

 

מנגד טענה העירייה כי אותם פליירים שחילק הנאשם הינם הודעה המיועדת לפרסומת, ועל כן חלוקתם לעוברי אורח, ללא מתן רישיון מהווה עבירה לחוק עזר השילוט. עוד ציינה כי חלוקת הפליירים עלולה להוות מטרד לציבור.

 

חוק עזר שילוט מתייחס להצגת מודעות על גבי קירות ולוחות ציבוריים

 

לאחר בחינת טענות הצדדים, הסכים השופט עם טענת המערער כי חלוקת פליירים איננה מהווה עבירה לפי סעיף 2 לחוק עזר שילוט. טענת העירייה בעניין זה נדחתה, מאחר והחוק מתייחס להצגת מודעות על גבי קירות, בתי עסק ולוחות ציבוריים, למען שמירת חזות פני העיר, והוא לא תקף לגבי חלוקת מודעות לעוברי אורח בטיילת.

 

בנסיבות אלה קיבל בית המשפט את הערעור על ההרשעה בשני כתבי האישום ביחס לחלוקת הפליירים, וזיכה את המערער מהעבירות שיוחסו לו בסוגיה זו.

 

בנוגע לעבירה בגין מכירת אטרקציות תיירותיות בלובי של מלון, טען המערער כי הוא פגש לתומו בתיירת, ולא מכר לה מאומה. מנגד הוצג סרטון שצולם במצלמות בית המלון, המתעד את מעשיו, ואף העידו נגדו קצין הביטחון ושוטרי תיירות, אשר צפו בו מוכר אטרקציות לתיירת.

 

בית המשפט לא קיבל את גרסתו של המערער, שהיתה רצופה בסתירות ובלתי אמינה, וקבע שהמכירה בלובי של בית המלון היא בעצם רוכלות, שאסורה על פי החוק בשטח בית המלון, על פי חוק עזר הרוכלות. על כן הערעור בעניין זה נדחה.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בנסיבות אלה ביטל בית המשפט את הכרעת הדין ואת הרשעת המערער בשני האישומים לפי חוק עזר השילוט, ודחה את הערעור על הרשעתו באישום הרוכלות. עוד נקבע כי בגין העבירה היחידה הוא ישלם קנס בסכום של 730 שקלים בלבד.

 

עפ"א 7852-09-14