בית משפט השלום בקריות פסק בשבוע שעבר (יום א') לטובת עובד אשר הגיש תביעה נגד החברה בה הועסק בדרישה לפיצויים בגין פגיעה בגבו, אשר נוצרה לו לטענתו בעקבות הרמת משאות כבדים לאורך זמן. בית המשפט קבע כי נותרה לתובע נכות רפואית ותפקודית וחייבה את החברה בפיצוי של למעלה ממיליון שקלים.


לפי כתב התביעה, התובע, כבן 42, עבד אצל החברה הנתבעת כשלוש שנים, כאשר בתחילה הועסק על ידי כוח אדם, ולאחר מכן, במהלך השנה האחרונה לעבודתו הועסק ישירות על ידי החברה. במסגרת עבודתו, הועסק העובד כמלקט סחורה, ונדרש להרים משאות כבדים השוקלים בין 3.5 ל-24 קילוגרם.


לפי טענתו, במהלך שנות עבודתו הוא עבד במשך שעות רבות בכל יום, כאשר הוא מכין כ-40 משטחי עבודה, כשכל אחד שוקל כ-500 קילוגרם. לפיו, בעקבות הרמת המשקלים המוגזמת, נגרמה לו פגיעה קשה בגבו שהביאה להגבלה בתנועה, ומונעת ממנו להמשיך לעבוד.


מנגד, טענה החברה הנתבעת כי התובע כלל לא הועסק כמלקט אלא כבודק בלבד, ולמרות שגם כאן מדובר בעבודה פיזית, אין זו עבודה המשתווה בקושי שלה לזו שתוארה על ידי העובד.


כמו כן, טענה הנתבעת כי התובע מעולם לא התלונן על כאבים במהלך עבודתו, לא ציין כל תאונת עבודה שקרתה לו, וכן לאחר שעזב את העבודה הגיש בקשה לנכות כללית ללא כל קשר לעבודתו.


לאחר שהצדדים הגישו חוות דעת מומחים מטעמם, מינה בית המשפט מומחה מטעמו אשר קבע כי לתובע נכות צמיתה בשיעור של 30% אשר נוצרה במהלך השנים, ככל הנראה לאחר נשיאת משקל רב אשר גרם לפגיעות זעירות בגבו שהצטברו לנכות אורתופדית.


מומחית רפואית נוספת מטעם בית המשפט, קבעה לתובע נכות נפשית בשיעור של 5% אשר נגרמה כתוצאה ממצבו הגופני.


לאחר שמיעת טענות הצדדים וכן קבלת חוות דעת המומחים, קבע השופט כי הנתבעת היא זו האחראית לנזקי התובע, ואף קבע לו נכות תפקודית בהתאם לנכויות שנקבעו לו, בשיעור של 40%. בנימוקיו להחלטתו, קבע השופט כי למרות שהוכח כי התובע הועבר לתפקיד בודק במהלך השנה האחרונה לעבודתו, אין זה אומר כי שנתיים קודם לכן לא הרים משאות כבדים וגרם לנזק בגבו.


בית המשפט: מדובר בנשיאת משקל לא סביר שסופו בפגיעה בתובע


השופט אף בדק את המשקלים שנאלץ העובד להרים, ואת תכיפות הנשיאה, וקבע כי על החברה היה לבדוק היטב האם מדובר במשקל סביר ובעבודה פיזית סבירה, או שמא מדובר בעבודה מוגזמת היכולה להזיק לעובד. כמו כן, היה עליה לדאוג לביטחון עובדיה, באמצעות נקיטת שיטת עבודה בטוחה, הדרכה נאותה של העובדים, אזהרתם בדבר הסכנות הטמונות בעבודה פיזית מעין זו ועוד.


את כל אלה, לא עשתה הנתבעת, ועל כן הינה אחראית לפגיעה בגבו של העובד, שמילא אחר הוראותיה, ונשא משקל רב ומוגזם לבדו ובמשך שעות רבות מידי יום.


יחד עם זאת, הטיל השופט אשם תורם על התובע בשיעור של 5%, בשל העובדה שלא נעזר בחבריו לעבודה, ולא נקט בצעדים בטוחים יותר בעבודתו.


יש לך שאלה?

פורום מחלת מקצוע
פורום אובדן כושר עבודה


לפי כל אלה, נקבע כי נכותו נבעה מתנאי עבודתו אצל הנתבעת, והחברה חויבה בתשלום פיצויים בגין הפסדי שכר, כאב וסבל, הוצאות רפואיות, הפסדי פנסיה ועוד בסך כולל של 1,411,495 שקלים.


לאחר ניכוי אשם תורם בשיעור של 5%, וכן ניכוי תגמולים שקיבל מהמוסד לביטוח לאומי, נותר התובע עם סכום כולל של כ-285 אלף שקלים. כמו כן, חויבה הנתבעת בהוצאות משפט ובשכר טרחת עורך דין בשיעור של 20% מסכום הפיצוי.


ת"א 5058-03