בית המשפט המחוזי בחיפה גזר בשבוע שעבר (יום ה') 15 שנות מאסר בפועל ופיצוי בסך 75 אלף שקלים על אדם שהורשע בניסיון לרצח, לאחר שדקר אישה שסירבה להיענות לחיזוריו. במקביל למתן העונש, ציין בית המשפט כי יש לחקור את נסיבות המקרה ולבדוק האם המשטרה עשתה הכל על מנת למנוע את התרחשות האירוע.


לפי כתב האישום, פגש הנאשם צעירה כבת 20 בתחנת משטרה באזור הצפון, אשר התנדבה במקום במסגרת שירות לאומי. הנאשם אף הוא ביקר במשטרה מידי יום, במסגרת עבודות שירות שנגזרו עליו בגין עבירה קודמת של החזקת סכין שלא כדין. מרגע שראה אותה הוא לא הרפה, והציע לה לפתח עמו קשר רומנטי. הוא פנה אליה מספר פעמים כאשר בכל פעם היא דוחה את הצעותיו, ומבקשת ממנו להניח לה לנפשה.


כאשר הבינה המתלוננת כי התנהגותו לא תחלוף מעצמה, היא ניגשה לממונה עליה והתלוננה בפניו על הצקותיו של הנאשם. הממונה הזהיר אותו שלא להתקרב יותר אל הצעירה. 

 

הנאשם החליט לנקום בצעירה על סירובה העיקש לחיזוריו 

 

אולם, לאחר כמה ניסיונות נוספים לחיזור שלא עלו יפה, נפגע הנאשם מסירובה העיקש והחליט לנקום בה על אדישותה אליו. וכך, בנובמבר 2013, הוא הסתיר סכין מטבח גדולה מתחת לחולצתו ונסע עם אחיו לעבר תחנת המשטרה.


הנאשם המתין לצעירה במקום החניה הקבוע שלה, וכאשר הגיעה למקום הוא מיהר לרכבה, פתח את הדלת והחל לדקור אותה דקירות מרובות בכל חלקי גופה. הצעירה ניסתה להתגונן מפניו אולם הנאשם הוציא אותה בכוח מהרכב, הטיל אותה על הארץ והוסיף לדקור אותה ללא לאות. רק אחרי דקירות רבות, הוא נמלט כאשר הוא מותיר את המתלוננת כשהיא מתבוססת בדמה על הארץ, לא לפני שלקח ממנה את הטלפון הנייד.


בדרך נס, ניצלו חייה של הצעירה אשר הובהלה מיד אל בית החולים, לאחר שנדקרה לא פחות משמונה פעמים. מתסקיר המבחן שנערך בעניינה, נראה כי ממתינה לה תקופה ארוכה של החלמה והתאוששות, כאשר היא עדיין סובלת הן ממוגבלות בתנועה ומכאבים והן מחרדות ומהפרעה פוסט טראומטית בעקבות האירוע.


שירות המבחן אף ערך תסקיר בעניינו של הנאשם, והמליץ לבית המשפט על ענישה מרתיעה מאחורי סורג ובריח, שכן הסיכוי להישנות העבירות הינו רב, ולא נראה כי הנאשם מבין את חומרת מעשיו. יחד עם זאת, ציינו כי יש מקום לשלב את הנאשם בהליך טיפולי בין כותלי בית הכלא, לאור הבעת רצונו להשתקם.


בטיעוניה לעונש, ציינה המאשימה את חומרת העבירות, ואת תכנונן המקדים. כמו כן, הדגישה את מצבה של המתלוננת הצעירה, אשר עדיין לא התאוששה מהאירוע ולא חזרה לחייה.

 

מנגד, בא כוחו של הנאשם, עתר בפני בית המשפט בטיעוניו לעונש, כי תהא התחשבות בנסיבות חייו הקשות כאשר הוא גדל כילד מנודה, סבל מהתעללות פיזית ומילולית ממשפחתו לאורך כל חייו, ואף סבל מקשיים התפתחותיים שלא אובחנו והשפיעו רבות על מהלך חייו הבוגרים.


כמו כן, הביא הסניגור את חוות דעתו של פסיכולוג קליני, אשר קבע כי הנאשם סובל מליקויים רבים, הן נפשיים ורגשיים והן בתחום הלימודי קוגניטיבי, וכי מדובר באדם בעל רמת אינטלגנציה נמוכה ביותר, ויכולת חשיבה מוגבלת.


לפיכך, המסקנה המתבקשת היא, לפי הסנגור, כי הנאשם לא פעל מתוך תחכום, ופעולותיו לא היו מתוכננות בקפידה. כך למשל, הוא נעצר זמן קצר לאחר האירוע, הודה מיד במעשים, שיתף פעולה עם החוקרים ואף התעניין במצבה של הצעירה שדקר.


לבסוף, ביקש הסנגור להתחשב אף בעובדה כי הרשעותיו הקודמות אינן חמורות במיוחד, וכן בעובדה שבמהלך האירוע הוא היה נתון בהשפעת סמים.

 

בית המשפט: יש צורך בבירור האירוע בתחנת המשטרה 


שופטי בית המשפט המחוזי לא התרשמו מדבריו של הסנגור בדבר אי תכנון האירוע ואי התחכום שבצדו, לפיהם מדובר בעבירה חמורה ביותר של ניסיון לרצח, לא פחות, וכי הנאשם החליט במודע לפגוע בצעירה רק משום שלא נענתה לחיזוריו החוזרים ונשנים. הנאשם לא פעל מתוך בלבול או חוסר מודעות, אלא מתוך יצר נקמה חזק מאין כמוהו, כאשר כל רצונו היה לפגוע במתלוננת כפי שחש שפגעה בו.


כמו כן, דחו השופטים את טענות ההגנה לגבי מצבו הנפשי של הנאשם, וקבעו כי לאחר שנקבע על ידי מומחי בית המשפט כי הוא כשיר דיו לעמוד לדין, אין להתחשב בטענות אלה. זאת בעיקר לאחר שבזמן האבחון עסק הנאשם במניפולציות שונות, כאשר הוא מבקש כל העת להתנער לגמרי מאחריות למעשיו.


לפי כל אלה, גזרו שופטי המחוזי על הנאשם 15 שנות מאסר בפועל, 18 חודשי מאסר על תנאי. בנוסף, חויב הנאשם לפצות את המתלוננת בסך כולל של 75 אלף שקלים.

 

יש לך שאלה? 

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בסיומו של מתן גזר הדין, ציינו השופטים את העובדה המצערת כי למרות שהצעירה התלוננה בפני מפקדיה, בתחנת המשטרה, על התנהגותו של הנאשם, ולמרות שהביעה חשש מפניו, לא נראה כי נעשו צעדים על מנת למנוע את פגיעתה. על כן, המליץ בית המשפט לערוך בירור מקיף לגבי המקרה, ולהפיק ממנו את הלקחים המתאימים.


תפ"ח 38863-11-13