B.D.I הוא למעשה רישום מידע על נתוני האשראי של אדם, חברה או עסק מסוימים, אשר משערים את הסיכויים הסטטיסטיים הפיננסיים שלהם להחזיר הלוואות או לפרוע את חובותיהם. אם קיים רישום B.D.I על מישהו או על עסק שבבעלותו, הדבר יכול להדליק נורה אדומה אצל הבנק, אשר יכול שלא לאשר לו הלוואות או מסגרות אשראי כתוצאה מהרישום.


באילו מקרים מסמנים הבנקים אדם או עסק בעקבות רישום B.D.I, ומתי נתוני האשראי עלולים להוות בעיה מבחינת קבלת הלוואה מהמוסד הפיננסי?


כאשר מתקבל על אדם או עסק מידע על פשיטת רגל, הקפאת הליכים או פירוק, כאשר מועבר מידע על פתיחת תיקים כנגד אדם או עסק מלשכות ההוצאה לפועל, כאשר מתקבל מידע על הגבלת לקוח בבנק או על הגבלה חמורה, כאשר מתקבל מידע על כך שתאגיד בנקאי שלח ללקוחו התרעות עקב פיזור שיקים ללא כיסוי, במקרים שבהם ישנו מידע על חברת אשראי או תאגיד פיננסי אשר פתחו הליכי גבייה או שלחו התראות בדבר נקיטת הליכי גבייה עבור חובות.


כמו כן, במקרים שבהם התקבל מידע בדבר אדם או חברה שלא שילמו את חובותיהם אשר מתקבל ממקורות מוסמכים כגון בתי המשפט, או כאשר מתקבלים נתונים על נושאי משרה, בעלי מניות או הוראות בהתאם לחוק החברות.


חשוב לדעת כי החברות אשר אוספות את הנתונים עבור הרישום ב- B.D.Iמגדירות מספר רמות סיכון לאנשים או עסקים עבור החזרי חובות.


האם כל אחד יכול לאסוף נתוני אשראי, ואיך ניתן להתגונן מפני רישום B.D.I?


ישנן מספר חברות גדולות שיש להן רישיון לאסוף מידע על לקוחות ועל נתוני האשראי ודירוג האשראי, בין שהם מסכימים לכך או לא, בכל הקשור לעמידה בפירעון חובות. לא ניתן לטעון להגנת הפרטיות לצורך הימנעות מאיסוף הנתונים הכלכליים הללו.


את המידע מוסרות החברות בעלות הרישיון לכל דורש, כלומר הבנקים רשאים לקבל את מידע דירוג האשראי על עמידה בתשלום חובות, ועל פי הנתונים שקיבל להחליט האם לאשר הלוואה או לא. כאשר יש דירוג נמוך בנתוני האשראי, הבנקים לא יאשרו לאותו לקוח לקבל הלוואות או לפתוח חשבונות עסקיים, וחברות הביטוח או חברות האשראי לא יאשרו לו מסגרת אשראי.


מכיוון שלא נדרשת הסכמתו של האדם או העסק להעברת נתוני האשראי, מאוד קשה למנוע את נעברת המידע. עם זאת, ניתן לערער על הנתונים במקרים שבהם נפלה טעות או שגיאה, ואילו חברות דירוג האשראי מחויבות לתקן את הליקויים ולהעביר למוסדות הפיננסיים דוחות מעודכנים ומתוקנים.

 

יש לך שאלה?

פורום חשבון מוגבל בבנק | חשבון מוגבל


מכל מקום החברה מחויבת לדווח למגיש הערעור איך הסתיימה הבדיקה לאחר הגשת הערעור, וזאת בתוך חודש ימים. חשוב להבין כי אפשר להגיש את הערעור רק על נתונים שהיו שגויים ביום שהועברו, ולא על שינוי נסיבות לאחר מכן. את הערעור על ההחלטה הסופית של חברות האשראי ניתן להגיש להכרעתו של בית המשפט.
 


עודכן ב: 03/01/2018