צעיר בשנות העשרים לחייו, רצח את אמו, ניסה לרצוח את בת זוגו, ודקר שני עוברי אורח. בית המשפט המחוזי בחיפה קבע השבוע (יום ג') על סמך חוות דעת פסיכיאטרית, כי מצבו הנפשי של הנאשם מצדיק עונש מופחת וגזר עליו 23 שנות מאסר. בנוסף חייב אותו בתשלום פיצויים לחברתו בסך של 45,000 שקלים, ועוד 35,000 שקלים לשני נפגעי העבירה הנוספים.

 

בסוף חודש מאי 2013 הנאשם אסף את אמו שהיתה מאושפזת בבית החולים, והסיע אותה לביתם בקריית אתא, יחד עם בת זוגו. האם שהיתה אז כבת 63, נשכבה לנוח על הספה בסלון, והנאשם יצא לרגע למחסן מחוץ לדירה והצטייד בפגיון.

 

כאשר חזר פנימה, הסתיר את הפגיון מאחורי גבו וקרא לחברתו שתיכנס לחדר השינה. החברה שאלה מה הוא מסתיר, ואז שלף את הפגיון ודקר אותה בחזה. החברה ברחה מהחדר בצעקות אל עבר האם, וצרחה כי בנה מנסה לרצוח אותה.

 

הנאשם רדף אחרי חברתו ברחבי הבית והמשיך לדקור אותה בגופה. אמו צעקה לעברו שיחדל ממעשיו, ובתגובה הוא דקר גם אותה דקירה אחת בבטנה, והאם נמלטה מן הדירה תוך שהיא צועקת לעזרה.

 

בשלב זה הנאשם עזב את הבית עם סכין שנטל מהמטבח, הוא נכנס לרכב ונסע ברחובות העיר. בדרך הוא התנגש ברכב שעצר ברמזור. הנאשם יצא מהרכב עם הסכין ודקר את הנהג. מיד לאחר מכן הוא החל לרוץ ברחובות ודקר אדם נוסף בחזהו. ואז ברח לכיוון השדות, שם הסתתר עד שנעצר על ידי המשטרה.

 

האם הובהלה לבית חולים ונפטרה לאחר כשעתיים כתוצאה מהדקירה שדקר אותה בנה. חברתו אושפזה בעקבות הדקירות בחזה, בירך ובכפות ידיים, ושוחררה לאחר כשבוע ימים. שני הנפגעים הנוספים קיבלו גם הם טיפול רפואי.

 

הנאשם סובל מהפרעה נרקיסיסטית חמורה שהגבילה את יכולתו הנפשית

 

הנאשם נשלח להסתכלות ממושכת בבית חולים לבריאות נפש, ועל פי חוות דעת פסיכיאטרית נקבע כי הוא אינו חולה נפש, אלא בעל אישיות עם קווים נרקיסיסטיים מובהקים. הנאשם הבין היטב את משמעות המעשים בהם הוא מואשם, והצליח לתקשר עם עורך דינו.

 

עוד עלה כי בעת ביצוע המעשים, הנאשם סבל מפגיעה נרקיסיסטית חמורה, עקב מספר כישלונות שחווה בעבודה, במילואים וביחסים עם אמו וחברתו. באותה עת היה שרוי במצב בו יכולתו הנפשית הוגבלה, והוא לא היה מסוגל להבין מה הוא עושה, או להימנע מביצוע העבירות החמורות.

 

הפסיכיאטר קבע כי קיימת סכנה לאובדנות או לפגיעה עצמית, ולכן טען כי יש לשמור על הנאשם בתנאים מתאימים על מנת למנוע ממנו התאבדות.

 

אחיו של הנאשם העיד כי מדובר באדם שקט ומופנם, ללא עבר פלילי, אשר ניהל חיים נורמטיביים, עבד בעבודה מסודרת, ויצא לשירות מילואים. עוד הוסיף כי אחיו המיט אסון על משפחתו ורצח אמם מלווה אותם בכל רגע. העד ביקש מבית המשפט להתחשב בהם בקביעת גובה הפיצויים שישולמו למתלוננים, בעובדה כי אלה ישולמו על ידי המשפחה השקועה באבל ובקשיים כלכליים.

 

הנאשם נטל אחריות על מעשיו ובסופו של יום הודה בביצוע העבירות, והביע רצון לשלם פיצויים לקרבנות שנותרו בחיים.

 

בית המשפט קבע כי הנאשם ביצע את מעשיו בהשפעת מצבו הנפשי הפגום, ונמצא כי הוא אחראי לעבירות החמורות שיוחסו לו בכתב האישום. עוד נקבע כי ההפרעה ממנה סובל מצדיקה עונש מופחת, בגין עבירת הרצח ועונש קל יותר בגין שאר העבירות.

 

הנאשם ירצה 23 שנות מאסר בפועל וישלם למתלוננים סך של 80,000 שקלים

 

בנסיבות אלה גזר בית המשפט על הנאשם 15 שנות מאסר בפועל בגין עבירת הרצח, 10 שנות מאסר בגין עבירת הניסיון לרצח, ועוד 4 שנות מאסר בפועל, בגין פציעה וחבלה חמורה בנסיבות מחמירות, שירוצו בחופף לעונש המאסר בפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

סך הכל גזר על הנאשם 23 שנות מאסר לריצוי בפועל, ועוד 3 שנות מאסר על תנאי. כמו כן, הורה לו לשלם פיצויים בסך של 80,000 שקלים לשלושת נפגעי העבירה.

 

תפ"ח 30215-06-13