מרבית המלצרים באולמות וגני האירועים הם אנשים צעירים לפני או אחרי צבא ועבורם זוהי משרה זמנית או חלקית. לכן, פעמים רבות, הם אינם מודעים לזכויות המגיעות להם, ולמרבה הצער מעסיקים רבים מנצלים את חוסר הידע הזה. לפיכך, במידה והתחלתם לעבוד באולם אירועים או שאתם חושבים על זה, המאמר הבא הוא בשבילכם.


שכר העובדים באולם אירועים


השכר המגיע לעובדים באולמות ובגני אירועים הוא שכר המינימום הקבוע בחוק. לפיכך, השכר שעתי יעמוד על סך 20.7 שקלים לשעה, כאשר הסכום החודשי עבור משרה מלאה יעמוד על סך של 3,850.1 שקל.


מעבר לכך, לעובדי גני אירועים ישנן שתי הטבות מיוחדות:


1. תוספת ותק: תוספת של אחוז אחד לשכר על כל שנת עבודה של אותו עובד. תוספת הותק לעובדים באולמות האירועים תינתן רק למי שלא מקבל משכורת של למעלה מ-5,000 שקל בחודש.


2. תוספת משפחה: תוספת לשכר של 30 שקל בחודש עבור בן זוג שאינו עובד.


האם המעסיק יכול לשלם את המשכורת מהטיפים שקיבל העובד?


במקרה בו הטיפ משולם ישירות למלצר מהלקוח, הוא מהווה הכנסה של העובד, ולמעסיק אין זכות לקחת אותו ולשלם דרכו את השכר.


מנגד, במידה והטיפים עוברים דרך קופת המעסיק, הם יהוו חלק מההכנסה של המעסיק ולכן הוא יוכל להשתמש בהם בשביל לשלם לעובד.


עובדים המעוניינים בכך, יוכלו לדווח באופן עצמאי על משכורתם בצירוף הטיפים שקיבלו, כך שזכויותיהם במוסד לביטוח לאומי יהיו על סמך משכורת זו.


הגעתי לאולם וגיליתי שהמשמרת בוטלה. האם מגיע לי שכר?


במקרה והעובד הגיע לעבודה וגילה כי המשמרת שלו בוטלה מסיבה כלשהיא, הוא יקבל שכר בעבור חצי יום עבודה.


אולם, כאשר העובד מגיע לעבודה, והמשמרת שלו מקוצרת מסיבה כלשהי, המעסיק מחויב לשלם לעובד על יום עבודה שלם כולל דמי נסיעות.

 

מה נחשב למשמרת לילה?


כל עובד בגן אירועים שעבד לפחות שעתיים בין השעות 22:00 בלילה ל06:00 בבוקר נחשב כעובד במשמרת לילה.


אורך משמרת הלילה הוא כ 6 שעות בלבד, שייחשבו כמשמרת מלאה של שמונה שעות. במקרה שבהם המעסיק ירצה שהעובד ימשיך מעבר לכך הוא יחויב בתשלום של שעות נוספות.


האם מגיע לי החזר נסיעות כפול ביום עבודה מפוצל?


ביום עבודה מפוצל, העובד יקבל החזר הוצאות נסיעה בסכום כפול מהרגיל או בגובה עלות כרטיס "חופשי חודשי", וזאת בהתאם לשיקול דעתו של המעסיק.


חשוב לציין כי כאשר העובד מסיים את המשמרת בשעה בה אין תחבורה ציבורית, על המעסיק חלה החובה לארגן הסעה לעובד עד לביתו.


האם דמי ההבראה מגיעים לכל עובד ללא קשר לוותק?


התשובה היא שלילית. דמי ההבראה מגיעים רק לאחר ותק של שנה באותו אולם אירועים, והתשלום עבורם, בדומה לשאר המשק, הוא כ378 שקל ביום.


לעומת זאת, בשונה משאר המשק, העובדים בגני אירועים זכאים למספר גדול יותר של ימי הבראה. כך למשל, בשנה הראשונה מספר ימי ההבראה לעובדים בגני אירועים הוא חמישה ימים, מהשנה השנייה עד לשנה החמישית מספר ימי ההבראה קופץ לשבעה ימים, ומהשנה השישית ואילך, מגיע לעובדים באולמות האירועים עשרה ימי הבראה.


כיצד משולמת הפנסיה לעובדים בגני אירועים?


עובד באולם אירועים שלא היה מבוטח בביטוח פנסיוני לפני שהחל את עבודתו, יהא זכאי לביטוח הפנסיוני שישה חודשים מיום תחילת העסקתו.


במקרה בו העובד היה מבוטח בעבר בביטוח פנסיוני, הוא יהיה זכאי להפרשות לביטוח הפנסיוני כבר מיומו הראשון בעבודה. ההפרשות לא יבוצעו עם תחילת העסקתו של העובד, אלא רק לאחר שלושה חודשי עבודה או בתום שנת המס (המוקדם מביניהם).


בשונה מעובדים אחרים במשק, לעובדים באולם אירועים ישנה זכאות לקרן פנסיה מקיפה או לביטוח מנהלים, לאחר שנת עבודה אחת. שיעור ההפרשות בקרנות אלו הוא 17.5 אחוז ומתוכם 5.5 אחוז ישולמו ממשכורת העובד והשאר ישולמו על ידי המעסיק.


יש לציין שלעובד יומי או שעתי תהיה תקופת המתנה נוספת, שבה שיעור ההפרשה יהיה 15 אחוז בלבד, כאשר מתוכם 5 אחוז יופרשו משכר העובד.


מי מספק את בגדי העבודה באולם האירועים?


חובתו של המעסיק לספק לכל העובדים, על חשבונו, את בגדי העבודה לפחות פעם בשנה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים
פורום חוזה עבודה


לפיכך, אם הנך סבור כי המעסיק שלך פגע בזכויותיך, דע כי מגיעות לך כל הזכויות הקבועות בחוק וביכולתך למצות את זכויותיך, בין היתר, בפנייה לבין דין לעבודה.