אדם כבן חמישים, אשר הורשע בעבירות של גידול סם מסוכן לאחר שהתגלתה בדירתו מעבדת סמים משוכללת, ירצה עשרה חודשי מאסר בפועל, לפי קביעתו של בית משפט השלום בתל אביב בשבוע שעבר (יום ג').

 

בינואר 2014, התגלתה מעבדה בדירה תל אביבית, לגידול סם הקנביס. הדירה היתה מצוידת למשעי בציוד משוכלל ומתקדם, ובה לא פחות מ-176 שתילים בשלבי גידול שונים. בעל הדירה נעצר והודה בעבירות, אולם לטענתו הוא גידל את הסם בעקבות מצוקה כלכלית קשה אליה נקלע, ואף ביקש להקל בעונשו בשל העובדה כי תכנן לייצר תכשירים קוסמטיים רפואיים מהחומרים, ולא למכור אותם כסמים מסוכנים.

 

עקב מצבו המיוחד של הנאשם, נערך תסקיר מבחן בעניינו, שם מתוארת מסכת חיים עגומה למדי. הנאשם מנעוריו לא הצליח להשתלב חברתית, לא סיים את לימודיו בתיכון או את שירותו הצבא, ואף נשפט על עריקות. עם השנים התדרדר מצבו, הוא לא הצליח להחזיק במקום עבודה אחד, עד שמצא עצמו חסר בית. גם לאחר שהצליח להקים משפחה, נאלצו בת זוגו וילדיהם המשותפים לחיות עמו בדירה נטושה, וזאת בזכות רוחב לבו של בעל הבניין.

 

ברבות הימים עלה בידו להקים עסק לממכר צמחי מרפא יחד עם חברתו, אולם עד מהירה העסק קרס והוא מצא עצמו נתון לחובות כבדים ללא דרך מוצא. בנוסף למצבו הכלכלי העגום, הנאשם התמודד עם מחלת דם אשר גרמה לו לחולשה, ואשר בעקבותיה הוא נאלץ לעבור טיפולים רבים.


שירות המבחן: די בהליך הפלילי כדי להרתיע את הנאשם מחזרה על העבירות


בעקבות כל אלה, ולמרות קביעתו של שירות המבחן כי מדובר באדם הרואה עצמו כקורבן הנסיבות יותר מאשר עבריין, טען השירות כי ההליך הפלילי היה בו כדי להרתיע את הנאשם, שהיה בעל עבר פלילי נקי, וכי עונש מאסר בפועל רק ירע את מצבו. לכן, המליץ השירות על עונש שיקומי תוך מתן משקל רב לנסיבותיו האישיות המצערות.


בבואו לדון בגזר הדין, לאחר שמיעת טענות הצדדים, התחשב השופט במצבו האישי של הנאשם, ובעובדה כי לו ירצה עונש מאסר בפועל, בת זוגו תיאלץ לטפל לבדה בחמשת ילדיה וביניהם בבת לוקה בנפשה הזקוקה לטיפול מיוחד, כל זאת כשהיא חסרת אמצעים.


כמו כן, התחשב השופט בכך כי הנאשם היה עד לפיגוע שאירע בשוק הכרמל בתל אביב בשנת 2004, אשר בעקבותיו צולקה נפשו ותפקודו נפגע עד שנקבעה לו נכות נפשית בשיעור של 100%. לבסוף התחשב השופט בכך שהנאשם הודה מיד בעבירות והביע חרטה על מעשיו.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום סמים


יחד עם זאת, קבע השופט כי אין להמעיט בעובדה כי מדובר בעבירה חמורה כאשר לו היה מצליח למכור את מוצריו, העבירה היתה מניבה לו רווח רב שלא כדין. כמו כן, אין להמעיט בכך כי הנאשם, על אף שדיווח על מצבו הכלכלי הקשה, בכל זאת מצא מקור כספי אשר אפשר לו לשכור דירה ששימשה כמעבדה, המצוידת בציוד המתקדם והחדשני ביותר. הנאשם לא הסביר ולו פעם אחת, מאין מימן את המעבדה המתקדמת.


לפיכך, קבע השופט כי למרות נסיבות החיים ועברו, ירצה הנאשם 10 חודשי מאסר בפועל, ותשעה חודשי מאסר על תנאי.


ת"פ 5391-02-14