סוכנות דוגמנות מכרה את תמונותיה של דוגמנית צעירה לאתר המספק תוכן מיני בתשלום. לאחר שהתמונות התפרסמו לצד כיתוב הכולל רמיזות מיניות, דרשה הדוגמנית להסיר מיד את הצילומים, ולקבל פיצויים בגין הפרת זכויות יוצרים. בית משפט השלום בחיפה קיבל בשבוע שעבר (יום ג') את התביעה, וקבע כי התובעת תפוצה בסך של 52,500 שקלים.

 

במהלך שנת 2008, הגיעה התובעת, בהיותה בת 16, יחד עם אמה לסוכנות דוגמנות, והתבקשה להכין אלבום תמונות מקצועי, אשר ישמש להצגתה בפני לקוחות פוטנציאליים ואיתור עבודות. התובעת חתמה על הסכם התקשרות עם הסוכנות, ובהמשך הוזמנה לצורך צילומי הבוק.

 

התובעת הצטלמה בתלבושות שונות שהביאה עמה מביתה, לרבות בבגדי ים, ושילמה לסוכנות סך של 2,500 שקלים, עבור הפקת האלבום. בחודשים הבאים היא קיבלה הצעות ספורות לעבודות דיילות וניצבות, אך לא היתה מעוניינת בהן.

 

התובעת הפכה ללא ידיעתה לדמות וירטואלית המספקת מסרונים מיניים בתשלום

 

כשנה מאוחר יותר לתובעת נודע כי צילומיה מפורסמים באתרי אינטרנט המספקים שירות תוכן בתשלום, כאשר לצד תמונותיה מופיע הכיתוב: "רוצה לראות עוד ממני?". בנוסף האתרים מציעים משלוח מסרונים מהדמות הוירטואלית של התובעת, הכוללים רמיזות מיניות. בהמשך פורסמו התמונות גם באתר הנחזה להיות פורנוגראפי.

 

בדיעבד התברר לתובעת כי במהלך חודש יוני 2009, סוכנות הדוגמנות מכרה לאותם אתרים 1,500 תמונות של דוגמניות המיוצגות על ידה, לצורך שימוש מסחרי, והסוכנות קיבלה תמורת השימוש בצילומים סך של 5,000 שקלים.

 

התובעת הפגועה, הגישה תביעה לפיצויים בגין עוגמת נפש שנגרמה לה עקב פרסום תמונותיה בצורה מינית ובוטה, זאת ללא ידיעתה ובניגוד לרצונה. בנוסף דרשה פיצויים עקב הפרת זכויות יוצרים והפרת הסכם ההתקשרות.

 

הסוכנות: מכירת הצילומים נועדה לצורך יחסי ציבור בלבד

 

בעל הסוכנות העיד כי החברה עוסקת בייצוג וקידום של דוגמניות, כולל איתור הצעות עבודה וביצוע עבודת יחסי ציבור, לשם כך הסוכנות מוסרת תצלומים לעיתונות כתובה או אינטרנטית, לצורך חשיפת הדוגמנית, ובגין שירות זה לא משולם שכר.

 

הנתבע הודה כי מכר זכויות שימוש מלאות בצילומים של התובעת, לצורך יחסי ציבור בלבד, והסביר כי במסגרת יחסי ציבור לא מפרסמים את הדוגמנית כמוצר מסחרי, אלא חושפים צילום עם כיתוב על הדוגמנית, בדומה למדורי רכילות, כמו: היכן נצפתה ועם מי בילתה. בהמשך העיד הסוכן כי הוא הסכים לכל פרסום, למעט פרסום בהקשר מיני.

 

מנגד טען בעל האתרים כי הוא רכש את הצילומים לצורך שימוש מסחרי, ועל פי ההסכם שנחתם עם הסוכנות, הוא היה רשאי להשתמש בהם לכל שימוש מסחרי, ללא כל הגבלה.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני אינטרנט | זכויות יוצרים באינטרנט
פורום חוזה אמן | חוזה ריאליטי

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, הגיע בית המשפט למסקנה כי נעשה שימוש מסחרי בצילומי התובעת, כאשר שימוש מסוג זה לא היה חלק מהסכם ההתקשרות בין הצדדים, ואף גרם לתובעת תחושה של בושה ועגמת נפש רבה. על כן הסוכנות הפרה את ההסכם והיא נדרשת לשלם לתובעת פיצויים בסך של 52,500 שקלים, בצירוף הוצאות משפט בסך של 8,250 שקלים.

 

ת"א 1696-02-11