בית משפט השלום בתל אביב פסק בשבוע שעבר (יום ב'), פיצויים בסך כ- 373 אלף שקל לגננת שנפלה משולחן בגן הילדים בו עבדה, ונחבלה בידה.


לטענת הגננת, בסוף חודש אוגוסט 2005, החלה בהכנת הגן לפתיחת שנת הלימודים החדשה, ווידאה מראש עם אנשי התחזוקה כי עבודות השיפוץ שנערכו במהלך החופשה הסתיימו.


עם הגיעה לגן, ביקשה הגננת לקשט אותו לקראת השנה החדשה, ומאחר ולא היה סולם במקום, עלתה לשם כך על שולחן השבת, במטרה לתלות תמונה. אלא שתוך כדי ניסיונה לעמוד על השולחן, הוא קרס והגננת נפלה ארצה.


בעקבות התאונה, הגננת הובהלה לבית חולים על ידי סייעת אשר הייתה באותה העת במקום. שם נקבע כי היא פרקה את המרפק, ונאלצה לעבור קיבוע ובהמשך אף נשלחה למעקב טיפול. לאחר שלא נראה שיפור במצבה הרפואי במשך כחצי שנה, היא עברה ניתוח במרפק במטרה להחזירו לתפקוד מלא. כתוצאה מהפגיעה, קבע לה המוסד לביטוח לאומי, נכות צמיתה בשיעור של כ-15%.


הנהלת הגן: הגננת יכולה להאשים רק את עצמה


מנגד, טענה הנהלת הגן הנתבעת כי למעשה השולחן כלל לא התפרק, אלא שהגננת ככל הנראה איבדה שיווי משקל והנפילה קרתה באשמתה בלבד. כמו כן, לשיטתה, הגננת הגיעה לגן על דעת עצמה, ולא הודיעה על כך לאיש אשר יוכל להשגיח על עבודתה.


עוד נטען, כי הנהלת הגן העמידה לרשותה אנשי תחזוקה זמינים ומיומנים אשר התובעת היתה אמורה להשתמש בשירותיהם. יתרה מכך, טענה ההנהלה כי כל עובדי הגן, ובכללם התובעת, עברו הדרכות בטיחות מידי שנה.


לבסוף, טענה כי לא ניתן היה לצפות את התאונה, ואת העובדה שהגננת תטפס על השולחן כדי לתלות קישוטים. על אחת כמה וכמה כאשר הודתה הגננת כי מדובר בשולחן מסוכן שאינו מתאים לטיפוס.


כמו כן, בתביעה שהוגשה למוסד לביטוח לאומי לא דיווחה שנפלה כתוצאה מקריסת השולחן. נוכח סיבות אלו, לפי הנתבעת, קמה להנהלה הגנת הסתכנות מרצון של הגננת או לחלופין יש להטיל עליה אשם תורם בשיעור של 100%.


לאחר שמיעת טענות הצדדים ובחינת הראיות, קיבלה השופטת את עדות הגננת בשל היותה הגיונית יותר, לעומת זו של המנהל הגן, אשר בין היתר הביא בעדותו כהוכחה לתקינות השולחן נשוא התביעה, תמונה של שולחן אחר.


בנוסף, דחתה השופטת את טענת ההסתכנות מרצון של הנתבעת, וקבעה כי מאחר והנהלת הגן הפרה את חובת הזהירות כלפי הגננת, מוטלת עליה האחריות לתאונה. עוד הוסיפה כי הדרכות הבטיחות המועברות לגננות הינן חסרות כל ערך, עד אשר לא יהיו בהן איסורים מפורשים ופיקוח על התנהלותן.


יחד עם זאת, הטילה השופטת אחריות משמעותית על הגננת לאור העובדה כי לא חשבה להיעזר באנשי התחזוקה בכדי לתלות את הקישוטים. כתוצאה מכך, קבע בית המשפט אשם תורם בשיעור של 50 אחוז על התובעת.


על פי כל אלה, קיבלה השופטת את התביעה וחייבה את הנהלת הגן בפיצויים בסך כולל של 373 אלף שקל בגין הפסדי שכר, טיפול צמוד, הוצאות רפואיות וכאב וסבל.

 

יש לך שאלה?

פורום מפגע בטיחותי בעבודה, כשל בטיחותי וחקירת תאונות בעבודה
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


לאחר ניכוי אשם תורם בגובה 50%, וניכוי התקבולים שקיבלה מהמוסד לביטוח לאומי נותרה התובעת עם פיצוי בסך כ-186 אלף שקל. כמו כן, חויבה הנתבעת בהוצאות משפט ובשכר טרחת עורך דין בשיעור של 20% אחוז מהסכום שנפסק.

 

ת"א 40485-08