בית המשפט לענייני משפחה בנצרת נאלץ בשבוע שעבר (יום ד') לבחון את טובתם של ילדים שבמסגרת הליך גירושין של הוריהם נחשפו לעימותים חוזרים ונשנים, כמו גם לרמת עוינות גבוהה בין הצדדים. בית המשפט הכריז על הילדים כקטינים נזקקים וחייב את ההורים בשורה של פעולות שנועדו לתקן את הנזק שגרמו.


בסוף ספטמבר 2013, במסגרת הליך גירושין שעברו בני זוג, הבחין בית המשפט כי התנהלות ההורים פוגעת פגיעה ישירה בילדיהם. עקב כך, החליט להתערב בנעשה והורה לעובד סוציאלי לערוך תסקיר בעניינם ולפקח על הצדדים.


בתסקיר שהוגש לבית המשפט, הסביר העובד הסוציאלי, כי כל מפגש בין ההורים מעורר אינטראקציה ותקשורת זוגית שלילית ביותר. כמו כן, הזוג אף מגיע לכדי אלימות הדדית, הכוללת השפלות כאשר ישנה חוסר הערכה בין הצדדים. כמו כן, זוג ההורים מתקשים לראות כיצד התנהגותם משפיעה על ילדיהם וגורמת להם למצוקה.


בנוסף, בחן העובד הסוציאלי את טיב הקשר בין ההורים לילדיהם, וניסה להגיע עימם להסכמה שתאפשר טיפול ראוי, בו הילדים לא יפגעו עוד מהעוינות שבני הזוג מפגינים זה כלפי זו. חרף ההסכם שהושג ביניהם, המשיכו המריבות עד למצב בו בני הזוג לא יכלו להיות יחד באותו החדר.


בתסקירו, הביא העובד הסוציאלי אף דוגמאות שונות להתנהגותם של בני הזוג. כך למשל, האם לא הייתה מוכנה לאפשר קשר טלפוני בין הילדים לאב, וכך למשל, האב הסית את ילדיו כנגד האם כאשר הם שוהים אצלו.


ניסיון להגיע לפשרה בין ההורים הופסק בשל אלימות הדדית


כמו כן, במהלך הזמן שעבר בין השגת ההסכם הראשוני בין הצדדים לבין הגשת התסקיר הנוכחי, נעשו ניסיונות רבים נוספים מצד העובד הסוציאלי להגיע להסכמות והבנות חדשות בין בני הזוג, על מנת לנסות ולהפחית ברמת העוינות בין השניים. אולם, מאמצים אלה לא נשאו פרי ורמת העוינות ביניהם רק עלתה עד כי המפגש האחרון הופסק עקב אלימות מילולית.


בעקבות העוינות הרבה ביניהם וחוסר היכולת מצד השניים לראות את הנזק הנגרם לילדיהם, המליץ העובד הסוציאלי בתסקירו לבית המשפט, על התחלת הליך נזקקות של הילדים.


בית המשפט, אשר נדרש להכריע בסוגיה על פי עיקרון טובת הילד, קיבל את המלצות התסקיר, וקבע כי בשל הקונפליקט והאיבה הגלויה השוררת ביניהם, פוגעים שני ההורים בילדיהם. כמו כן, קבע השופט כי המשך הקשר בין הילדים להורים במתכונתו הנוכחית מהווה סיכון לילדים ואף עלול לתת את אותותיו בנפשם ולהשפיע על התנהגותם בעתיד.


בעקבות המלצות המומחים הכריז בית המשפט על הילדים כקטינים נזקקים. יחד עם זאת, הותיר השופט את הילדים במשמורתה של האם, כאשר האב יקבל אותם למשמורת בסופי שבוע, ולכמה שעות מוסכמות במהלכו. בנוסף, הורה השופט להטיל פיקוח של רשויות הרווחה על המשפחה, ולהשגיח על הטיפול בילדים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות הילד
פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


בסיום דבריו, פנה השופט להורים והורה על טיפול פסיכולוגי משותף להם ולילדיהם. כמו כן, הם יאלצו לעבור אבחון מסוגלות הורית על ידי מומחה של שירותי הרווחה. לבסוף, הוטל על האם לאפשר לילדים לשוחח עם האב בטלפון.