בית המשפט השלום בנצרת גזר אתמול (יום ב') 400 שעות עבודה לתועלת הציבור, על מורה שהורשע בגרימת מוות ברשלנות לאחר טביעתו של אחד מתלמידיו בטיול מטעם בית הספר. 


לפי כתב האישום, במהלך מאי 2010, יצאו כ-200 מתלמידי בית הספר בו עבד הנאשם לטיול באזור הצפון. המורה היה זה אשר אירגן את הטיול, ואף שימש כאחראי הבטיחות במהלכו. בערב השני לטיול, הוא התיר את כניסתם של כ-80 ילדים לבריכה ללא פיקוח מתאים, וללא אישורים. זמן קצר לאחר מכן, על אף השגחתם של שלושה מורים ושני מצילים, טבע אחד הילדים למוות.


המאשימה טענה כי המורה היה זה שארגן את הטיול וכן היה אחראי לקיום הוראות הבטיחות, ולביטחונם של התלמידים. לפיכך, היה עליו לקבל את אישור הורי התלמידים, ובכללם הורי המנוח, לכניסת ילדיהם לבריכה. לטענתה, משלא עשה זאת, ואף לא קיבל מההורים הצהרה על כך שהילדים יודעים לשחות, אסור היה לו להתיר את כניסתם של התלמידים לבריכה.


כמו כן, הנאשם לא הקפיד על מילוי הוראת משרד החינוך בדבר הצורך בהשגחה של מורה אחד לפחות על מספר מירבי של 15 ילדים בלבד. במקרה זה היו רק כחמישה משגיחים על כלל התלמידים, כאשר שניים מהם היו המצילים שעבדו במקום, וזאת על אף שבהוראות הבטיחות נקבע במפורש כי אמורים להיות שישה משגיחים מסגל בית הספר.


לבסוף, טענה המאשימה כי סיום תיק זה ללא הרשעה יעביר מסר שגוי לציבור ההורים, לפיו רשלנות דוגמת התנהגות הנאשם, שהביאה למותו של תלמיד במסגרת טיול בית-ספר, תתקבל בסלחנות.


בא כוח הנאשם: עצם ההעמדה לדין מספיקה


לעומתו, טען בא כוחו של הנאשם כי עצם העמדתו לדין, הודאתו, וקבלת האחריות על ידו מהווה תקדים ומעבירה מסר משמעותי להורים בדבר אחריותם של בתי ספר כלפי ילדיהם.


כמו כן, ציין כי הנאשם אינו בעל עבר פלילי, וכי הוא אף גילה אחריות רבה כלפי תלמידיו בכך שוויתר על טקס השבעת בנו בכותל בכדי להגיע לטיול.


לבסוף, טען הסניגור כי הנאשם דאג לכך שהרחצה תהיה באתר מוסדר המעסיק מצילים מוסמכים, ומפעיל מערך בטיחותי ורפואי בהתאם לדרישות הבטיחותיות. בנוסף, התיר את רחצת התלמידים רק בשעות המוסדרות, ובהתאם לסיכום מראש עם מפעילי הבריכה.


שירות המבחן ערך תסקיר בעניינו של הנאשם, והמליץ לבית המשפט שלא להרשיעו כיוון שמדובר באיש חינוך, וסגן ראש ישיבה אשר הרשעה עלולה לפגוע בהמשך העסקתו בתחום החינוך. כמו כן, יש לקחת בחשבון את ניסיונות הנאשם לסייע למשפחת המנוח, וכן את העובדה כי הסיכון להישנות העבירה הינו נמוך מאוד.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


לאחר שמיעת טיעוני הצדדים ובחינת תסקיר השירות, הדגיש בית המשפט את חומרת האירוע וציין את ערך קדושת החיים אשר נפגע במקרה זה. עם זאת, קבע כי יש להתחשב בהודאתו המידית של הנאשם, בנטילת האחריות, היעדר עבר פלילי, ובנסיבותיו האישיות.


לפי כל אלה, הרשיעה השופטת את הנאשם בגרימת מוות ברשלנות וגזרה עליו 400 שעות לתועלת הציבור, ו-4 חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים. בנוסף, חויב הנאשם לפצות את משפחת המנוח בעשרת אלפים שקלים.