בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים הרשיע לאחרונה חברת קבלן, מנהל העבודה בחברה ונהג המשאית בהפרת חוק שמירת הניקיון וחוק רישוי עסקים, וגזר עליהם קנסות בסך כולל של כ-67 אלף שקל בגין השלכת פסולת בניין בשדה פתוח.


במהלך עבודות בנייה אותן ביצעה החברה, נשלח נהג משאית יחד עם מנהל עבודה לפנות את פסולת הבנייה. העובדים השליכו את הפסולת בשדה פתוח על אף שהיו אמורים לפנותה באתר מורשה לפינוי פסולת בניין.


לטענת החברה, הפסולת לא הושלכה כלל, אלא הושארה בשדה במטרה לאסוף אותה במועד מאוחר יותר ולהחזיר חלק ממנה לאתר הבנייה ולהשליך חלק אחר לאתר מורשה לפינוי פסולת. בדיוק לשם כך, לטענתה, השאירה החברה את אחד מעובדיה ליד הפסולת.


כמו כן, נטען כי מדובר בטעות שנעשתה בתום לב, וברגע שפקח הגיע למקום וביקש מהם לפנות את הפסולת הם עשו זאת ללא ויכוח.


עוד הוסיפו הנאשמים כי הם עוסקים בתחום במשך שנים רבות, ואף הואשמו בעבר בעבירה מסוג זה, אך לא הורשעו בגינה. לטענתם, הם הוענשו בכך שהמשאית נתפסה והוחזקה על ידי העירייה למשך תקופה של יותר מחודש, מה שגרם לנזק כלכלי גדול ולכן אין מקום לקנוס אותה שוב.


לעומתם, טענה המאשימה כי נגרם נזק רב לסביבה ולציבור מעצם השלכת הפסולת, וכי אינטרס כלכלי בלבד הוביל את החברה לביצוע המעשה. על כן, יש צורך בענישה מרתיעה אשר תמנע מהנאשמת לחזור על העבירה. בנוסף, עתרה המאשימה לבית המשפט לפסול את רישיונו של הנהג ואת רישיון הרכב של המשאית.


בית המשפט: החברה העדיפה את האינטרס הכלכלי על פני האינטרס הציבורי


לאחר שבחן את הראיות ולאחר שמיעת הטיעונים, קבע השופט כי החלטתם של הנאשמים לשפוך את הפסולת במקום הפתוח לציבור פגומה ופסולה ממספר היבטים.


ראשית, קבע כי בעצם שפיכת הפסולת, במקום הנראה כשדה פתוח, יש פגיעה הן באיכות והן בנראות הסביבה. כמו כן, הפסולת יוצרת מטרד ומסכנת את הציבור, אשר גישתו אל המקום מותרת וזמינה.


שנית, קבע בית המשפט כי בעת ביצוע עבירות מסוג זה, ישנה חריגה מתנאי הרישיון של הנאשמים, מכיוון שבמסגרת הרישיון הם מחויבים להוביל פסולת בניין לאתרים המורשים בלבד.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


עוד הוסיף השופט כי הנאשמים העדיפו את טובתם הכספית על פני האינטרס הציבורי של שמירה על הסביבה, וכי מדובר בעבירות חמורות מהתחום הכלכלי. כמו כן, חומרת העבירה נובעת אף מקלות ביצועה, ומפאת העובדה כי בעבירות מסוג זה ישנו קושי רב לאתר את העבריין.


על פי כל אלה, גזר השופט קנס בסך 52 אלף שקל על החברה, קנס בסך עשרת אלפים שקלים על מנהל העבודה וקנס בסך חמשת אלפים שקלים על נהג המשאית. כמו כן, חויבו השלושה בחתימה על כתב התחייבות בסכום זהה, שלא לבצע עבירות דומות במשך שלוש שנים.


ת"פ 3164-13