בית משפט השלום בקריות פסק בשבוע שעבר (יום ה') פיצויים בסך 76 אלף שקלים לרתך אשר נפגע במהלך עבודתו בתאונה לאחר שנפל מעגלת משא.


לפי כתב התביעה, ביולי 2011 הגיע הרתך, שהיה אז כבן 58, למקום עבודתו בחברת מתכות אשר ביצעה באותה העת עבודות עבור בתי זיקוק לנפט. לטענתו, במהלך העבודה הוא נאלץ להעמיס לתוך עגלה קונסטרוקציות של מתכת ולהעבירה למקום אחר. אלא שכאשר עלה העובד על העגלה על מנת לסדר את המתכות ולשחרר את חגורת הנשיאה, הוא איבד שיווי משקל ונפל תוך שחרור הרצועות אל הרצפה.


בעקבות התאונה הוא הובהל לבית החולים, כשהוא סובל מכאבים חזקים בחזה ובכתף. כמו כן, אבחנו לו מספר שברים בצלעות. הוא אושפז למשך כשמונה ימים ושוחרר תוך הפנייה למעקב ולהמשך טיפול.


המוסד לביטוח לאומי הכיר בתאונה כתאונת עבודה, והתובע אף קיבל דמי פגיעה בגינה, ונכות זמנית של 100% שלאחריה הופחתה לנכות זמנית בשיעור של 20% בלבד. במהלך המשפט לא נותרה לתובע כל נכות, והמשפט התנהל כאשר הוא אינו טוען לגרימת נכות מהתאונה.
בתביעתו, טען העובד כי יש להטיל אחריות על שתי הנתבעות, הן החברה בה עבד והן בתי הזיקוק אצלם אירעה התאונה, וזאת בשל רשלנותן של השתיים במניעתה.


בית המשפט: אחריות הנתבעות ברורה מאליה


בבואו לדון בתביעה, קבע השופט כי בנסיבות המקרה אין צורך לבחון לעומק את שאלת האחריות על הנתבעות, וכי לא בכל תיק נזיקין יש לבחון את רשלנות הנתבעת לפי השלבים המוכרים. במקרה זה, לפי השופט, האחריות הינה ברורה כשמש, ואין כל ספק כי שתי הנתבעות הפרו חובת זהירות קונקרטית כלפי העובד.


כך למשל, נקבע כי היה על הנתבעות לאפשר לתובע סיוע מעובד נוסף, ולא להרשות לו לפעול לבדו. כמו כן, כדי למנוע תאונות מסוג זה, היו יכולות מי מהנתבעות לדאוג להנחת משטחים אשר יאפשרו לעובדים להניח את קונסטרוקציות המתכת על אותו משטח. כך, יכלו העובדים לשחרר את הרצועות בבטחה מבלי לעלות על העגלה הגבוהה, ומבלי לסכן עצמם בתהליך.


בנוסף, עמד השופט על כך שלא הוכח כי העובדים עברו הדרכה נאותה, או קיבלו הוראות ושיטות עבודה אשר יכלו אולי למנוע תאונות מסוג זה.


לפיכך, קבע בית המשפט כי לא רק שהנתבעות יישאו באחריות מלאה על התאונה, אלא שאין מקום להטיל אשם תורם על התובע.

 

יש לך שאלה?

פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות
פורום מפגע בטיחותי בעבודה, כשל בטיחותי וחקירת תאונות בעבודה


לאחר חישוב נזקי התובע, חייב בית המשפט את שתי הנתבעות בתשלום פיצויים בסך כולל של 76 אלף שקלים בגין: כאב וסבל, הפסדי שכר ועזרת צד ג', כאשר חברת המתכות חויבה בתשלום 40% מסכום הפיצוי ובתי הזיקוק לנפט חויבו בתשלום 60 האחוזים הנותרים.


כמו כן, חויבו השתיים בתשלום שכר טרחת עורך דין בשיעור של 15% ובהוצאות משפט לתובע.


ת"א 41948-07-13