בעלי בית פרטי במרכז הארץ, הגישו תביעה נגד הקבלן שבנה את ביתם, בגין ליקויי בניה, איחור במסירה ועוגמת נפש, ודרשו לקבל פיצויים בסך של 250,000 שקלים. בית משפט השלום בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום ו') את התביעה באופן חלקי, וחייב את הקבלן לפצות את התובעים בסך של 31,650 שקלים.

 

לטענת התובעים, במהלך חודש דצמבר 2008, הם סיכמו בעל פה עם הקבלן על ביצוע עבודות גמר של הבית, וקבעו כי עד חודש אפריל 2009 הבית יהיה מוכן למגורים, אך במועד זה, הבית היה רחוק מלהיות מוכן, ורק בסוף חודש יולי 2009, נחתם חוזה בכתב.

 

על פי החוזה החתום סוכם כי הבית יימסר עד לסוף אוגוסט 2009, ובגין כל שבוע איחור ישולם פיצוי בסך של 9,000 שקלים. בנוסף הוחלט לקיים פגישת מעקב שבועית, לצורך בחינת התקדמות השלמת העבודות.

 

התובעים טענו כי הקבלן לא עמד ביעד כאשר הבנייה רחוקה מסיום, והוא פשוט נעלם ואף הותיר אותם להתמודד עם ליקוי בנייה לבדם. במהלך תקופה זו הם נאלצו להצטופף בדירה הקטנה של סבתם, יחד עם שני ילדיהם הקטנים, בשעה שהתובעת היתה בשלבי הריון מתקדם.

 

על פי חוות דעת של מהנדס מומחה מטעם התובעים, נותרו בבית ליקויים וחוסרים בסך של 220,000 שקלים, המעידים על איכות בנייה גרועה, בגינם נאלצו התובעים לשכור שירותי קבלני משנה אחרים להשלמת העבודות, על כן הם דרשו לקבל בנוסף סך של 30,000 שקלים, בגין עוגמת הנפש שנגרמה להם.

 

העבודה הופסקה מאחר ובעלי הבית לא עמדו בתשלומים

 

מנגד טען הקבלן כי העיכוב נבע כתוצאה מהשינויים המהותיים שהתובעים ביקשו לבצע במהלך הבנייה, ובשל ההתלבטות הרבה שלהם בנוגע לבחירת דגמים וצבעים. עוד הוסיף כי התובעים לא עמדו בהסכם, ולא שילמו את הסכום שהתחייבו לו עד למסירת הבית, וחרף קיומו של החוב הנטען הוא המשיך בביצוע עבודות הגמר.

 

הקבלן ציין כי כל עבודות הבניה הושלמו, לרבות השינויים המאוחרים, ועל כן הוא הגיש תביעה שכנגד, בגין יתרת חוב עבור בניית הבית, והדגיש כי הוא זכאי לקזז כל סכום בו יחויב מהסך המגיע לתובעים.

 

מומחה מטעם בית המשפט קבע בחוות דעתו כי ליקויי הבנייה שנמצאו בנכס מוערכים בסך של 65,900 שקלים, ואף העריך כי הבית יהיה ראוי למגורים תוך ביצוע קצר של השלמות במשך שמונה ימים.

 

הקבלן אינו התכחש לממצאי חוות דעתו, וציין כי התובעים ביצעו שינויים מהותיים בנכס, כמו הריסת קירות ושינויים במערכת החשמל, ובכך פגעו בעבודות שכבר בוצעו, וטענו כי מדובר בליקויים.

 

בית המשפט התרשם כי התובעים דרשו לבצע שינויים, שכללו סטייה מתכניות הבנייה המקוריות, ובתום עבודות השלד, המשיך הקבלן בביצוע עבודות הגמר. עם זאת בעקבות דרישה לגיטימית ומוצדקת לתשלום החוב, הופסקה העבודה.

 

עוד נקבע כי המסמך היחיד אשר משקף את תמונת המצב העדכנית בדבר החבות, הינו ההסכם שנחתם בין הצדדים בחודש יולי 2009, לפיו יתרת התשלום לקבלן עומדת על סך 110,000 שקלים, והתובעים נדרשו להסדיר את החוב עד למסירת הבית, ובפועל נותר חוב בסך 40,000 שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים
פורום חוזה קבלן | חברה משכנת

 

בנסיבות אלה התביעה התקבלה באופן חלקי, והתביעה שכנגד נדחתה, לפיכך חויב הקבלן לפצות את התובעים בסך של 31,650 שקלים בגין ליקויי הבנייה והאיחור במסירה, ולשלם בנוסף הוצאות משפט בסך של 5,000 שקלים.

 

ת"א 15414-11-09