עובד ייצור במפעל למוצרי טיפוח וקוסמטיקה הגיש תביעה לפיצויים בגין עוגמת נפש, בטענה כי לאחר שחזר למפעל מחופשת מחלה, הופגן כלפיו יחס עוין מצד הגורמים הממונים עליו ועמיתיו לעבודה, ואף בסופו של דבר הוא פוטר. בית דין האזורי לעבודה בירושלים קיבל בתחילת השבוע את התביעה וקבע כי העובד יפוצה בסך של 8,000 שקלים.

 

התובע החל לעבוד אצל הנתבעת בשנת 2002 כפועל באולם ייצור, ובהמשך קודם לתפקיד של מפעיל מכונות. בתחילת חודש אוקטובר 2010, הוא נפגע בתאונת עבודה, במהלכה נקטעה חתיכה מאצבעו, וכשנה מאוחר יותר הוא פוטר.

 

בעקבות תאונת העבודה, שנגרמה עקב תקלה במכונת הייצור, שהה התובע בחופשת מחלה במשך ארבעה חודשים, ובחודש פברואר 2011 חזר לעבודה סדירה. התובע ציפה לקבל גיבוי ותמיכה מצד ההנהלה וחבריו לעבודה, אולם ספג מהם עלבונות ויחס פוגעני ומזלזל, על כן דרש פיצויים.

 

התובע טען כי עוד בהיותו בחופשת מחלה, מנהלו האישי הפעיל עליו לחצים לשוב לעבודה, תוך איומים שהוא עלול לאבד את משרתו. כאשר חזר לשגרת העבודה הוא הועבר ממכונה למכונה, למרות שקודם לתאונה, הוא היה אמון על מכונה אחת. ואף המנהל היה חסר סבלנות לפניותיו והתייחס אליהן בלעג.

 

לטענתו, החל מחודש ינואר 2011, הועלה שכרם של כל מפעילי המכונות, אולם שכרו לא הועלה לאחר שיבתו מחופשת המחלה, על כן טען כי מדובר בהפליה. עוד הוסיף כי לפני חג הפסח כל העובדים קיבלו תלושי שכר, וכאשר ביקש לקבל את התלוש המגיע לו, הוא נשלח בזלזול על ידי מנהל העבודה, ללכת להנהלה, על מנת לקבל מכתב פיטורין.

 

התובע ספג הערות פוגעניות מצד חבריו לעבודה בנוגע לפציעתו

 

היחס כלפיו השתנה גם מצד עמיתיו, והוא ספג מהם הערות פוגעניות במהלך העבודה כאשר הם זרקו לעברו משפטים כמו: "עם חתיכת האצבע הלכה חתיכה מהשכל", ו- "מה אתה מחפש במגירות, את חתיכת האצבע?". לדבריו מסע העלבונות נמשך גם בהסעה בדרך הביתה.

 

הנהלת המפעל הודתה כי היא היתה ערה להתנכרות הסביבה לתובע לאחר שובו מחופשת המחלה. היא ניסתה לנקוט בצעדים בעניין זה, והמנהל שוחח עם העובדים אשר העירו הערות פוגעניות. עם זאת טענה כי מדובר בעובד חם מזג, שהיה מצוי במתיחות עם חלק מהעובדים, ואף הצביעה על שינוי מהותי בדפוסי התנהגותו לאחר פציעתו.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, ציין בית הדין כי חובתו של המעסיק לדאוג לכך שעובדיו יוכלו לעבוד בסביבת עבודה בלתי פוגענית, אולם המעסיק אינו יכול למנוע עימותים שפורצים מעת לעת בין עובדים, ואין לצפות ממנו שייפקח על כל ויכוח. אולם ההנהלה חייבת לקבל החלטות אשר יובילו להשבת השקט ויצירת אווירה חיובית במפעל.

 

בית הדין התרשם כי הנתבעת לא עשתה די על מנת להביא להרגעת הרוחות, ולא הוכיחה כי נקטה בפעולה כלשהי לשם ריכוך חזרתו לעבודה לאחר הטראומה שחווה, ואף נקטה באופן שהקשה על השתלבותו, כגון שיבוצו לעבודה במכונות אחרות והיעדר העלה בשכרו בשעה ששכרם של יתר המפעילים עלה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים
פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )

 

עם זאת בית הדין מצא מקום לייחס אשם תורם להתנהגותו של התובע, על כן בסופו של דבר נקבע כי הוא זכאי לפיצויים מהנהלת המפעל בסך של 8,000 שקלים, בגין עוגמת נפש שנגרמה לו, לאחר שובו מחופשת מחלה.

 

ס"ע 16100-04-12