הנאשם נהג בטרקטור באתר בנייה סגור, ובעת הנסיעה לאחור, הוא פגע באחד מפועלי הבניין וגרם למותו. הנאשם הורשע בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, ובשבוע שעבר (יום ד') גזר עליו בית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה עונש מאסר בפועל לתקופה של 20 חודשים, מאסר על תנאי, פסילת רישיון נהיגה לתקופה של 8 שנים וקנס בסך 10,000 שקלים.

 

בחודש פברואר 2010, סמוך לשעה שבע בבוקר, נהג הנאשם על טרקטור במסגרת עבודתו כמפעיל ציוד כבד, כאשר שדה הראיה שלו היה מוגבל. באותה עת שהה הפועל יחד עם בניו באתר העבודה. הנאשם לא נעזר במכוון או במראה שהתקין ברכב בעצמו, וכאשר נסע לאחור, הוא פגע בפועל בעוצמה רבה וקיפח את חייו.

 

הנאשם הסיר אחריותו וטען כי הכל בידי שמיים

 

הנאשם, כבן 40 נשוי ואב לשלושה ילדים, מנהל אורח חיים דתי מסורתי ונעדר עבר פלילי. הוא לא הביע חרטה כנה על ביצוע העבירה, ובפני קצינת השירות השליך את האחריות לקרות התאונה על גורמים שאינם בשליטתו, וטען כי הכל בידי שמיים. על כן, נקבע על ידי שירות המבחן, כי הדבר מעלה את הסיכוי להישנות התנהגות עוברת חוק בעתיד.

 

מנהל העבודה העיד כי הוא מכיר את הנאשם למעלה מ - 16 שנים, ומדובר בעובד מסור ואחראי. לדברי העד, בעת קרות התאונה החברה פעלה בהתאם לנהלי הבטיחות שנקבעו במע"צ. בעקבות האירוע המצער, הוחלט כי במקום בו לא ייקבעו הסדרי בטיחות על ידי מזמין העבודה, יזומן יועץ בטיחות, אשר יחליט האם יש צורך במכוון, בכדי להסדיר את תנועת כלי הרכב באתר.

 

המאשימה ציינה כי על פי עובדות כתב האישום, בטרם החל בנסיעה לאחור, הנאשם לא בדק אם נמצא אדם מאחורי הטרקטור ולא השתמש במכוון, או באמצעי זהירות אחרים ואף הסתמך אך ורק על הזמזם.

 

עוד ציינה כי הנאשם הבחין במנוח כשהוא עומד במרחק קצר ממנו, אך עם זאת באופן לא ברור המנוח לא סטה הצידה שעה שהטרקטור נסע לאחור והזמזם התריע על כך. על כן ניתן לייחס למנוח רשלנות תורמת כלשהי, אך עיקר הרשלנות על כתפי הנאשם.

 

לטענתה מדובר בהתנהגות הנמצאת ברף העליון של הרשלנות, והדגישה כי הנאשם בעל רישיון נהיגה מאז שנת 1993, והינו נהג מקצועי, אשר קמה לו חובת אחריות מוגברת. לפיכך עתרה לעונש מאסר לתקופה בת 20 חודשים, מאסר מותנה, פסילה ממושכת, ותשלום קנס. 

 

מנגד סבר הסנגור כי ניתן להסתפק בעונש מאסר בדרך של עבודות שירות, וביקש להתחשב בעובדה כי רישיון הנהיגה משמש לפרנסת משפחתו. הסנגור ציין כי יש לתת חשיבות רבה לרשלנותו התורמת של המנוח, אשר שהה באתר על מנת ללוות את בניו בעבודתם ולשתות עימם קפה, ולא כעובד מן המניין.

 

הנהג הבחין במנוח אך המשיך בנסיעה לאחור

 

לאחר שמיעת העדויות וטענות הצדדים, השתכנע בית המשפט כי מדובר ברמת רשלנות גבוהה, מאחר והנאשם היה מודע להימצאותם של פועלים נוספים באתר, אולם בשעה שנסע לאחור, הוא לא נעזר במכוון ואף לא השתמש במראה, אלא הסתמך על זמזם הטרקטור, ולמרות שהבחין במנוח עומד במרחק קצר ממנו, המשיך בנסיעה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון

 

בית המשפט קבע כי על הנאשם היתה החובה להיעזר במכוון אחורי, והיה עליו לוודא כי תנאי השטח מאפשרים את הנסיעה לאחור, ולנקוט באמצעים הדרושים על מנת להבטיח כי לא יהיה כל סיכון. בנסיבות אלה גזר על הנאשם 20 חודשי מאסר בפועל, מאסר מותנה בן שנה, פסילת רישיון לתקופה של 8 שנים וקנס בסך של 10,000 שקלים.

 

גמ"ר 7364-03-12