גבר כבן 40, רכש מוצרי מזון ומחשב נייד בשווי של 1,700 שקלים, באמצעות כרטיס אשראי גנוב, בטענה כי ילדיו רעבו ללחם. בגין מעשיו אלה הורשע על פי הודאתו בביצוע עבירה של הונאה בכרטיס חיוב. בית משפט השלום בירושלים גזר עליו בשבוע שעבר (יום ב') מאסר בפועל למשך 45 ימים, ומאסר על תנאי למשך שלוש שנים מיום השחרור.

 

במהלך חודש אוקטובר 2010, ביצע הנאשם מספר עסקאות בטלפון, במשך כשבועיים ימים, ורכש בין היתר מזון מהיר ומחשב נייד, בסך כולל של 1,700 שקלים. במסגרת העסקאות טען הנאשם בפני נציגי המכירות כי שכח את כרטיס האשראי שלו אצל אשתו, ומסר מספר טלפון של אשה שזהותה אינה ידועה. הנציגים שוחחו עם אותה האשה, שהתחזתה לאשתו, והיא מסרה פרטים של כרטיס אשראי גנוב.

 

הנאשם הינו אב לשלושה ילדים, הודה בביצוע העבירה בהזדמנות הראשונה, הביע חרטה, ואף החזיר את המחשב הנייד למוכר. לטענתו, הוא ביצע את המעשה על רקע מצבו הכלכלי הקשה, והסביר כי רכש במרמה את המחשב לצרכי לימודים של בנו הבכור, והזמין אוכל מוכן כדי שילדיו לא ירעבו.

 

מתסקיר שירות המבחן עלה כי הנאשם מכור להימורים, והוא נקלע לחובות כבדים עקב התמכרותו. משפחתו מוכרת ללשכת הרווחה, ומצויה ברמת הזכאות הגבוהה ביותר, בשל מצבה הכלכלי. עוד עלה כי ילדיו ביקשו ממנו פיצה, ומאחר ולא היה לו כסף, הוא השתמש בכרטיס אשראי גנוב, ובשל כך חש בושה גדולה.

 

על פי אבחון שירות המבחן, הנאשם אינו מסוגל להבין את חומרת מעשיו, מאחר ואינו יכול לראות את הפגיעה באחר, ואף ביצע את המעשה לאחר תכנון מוקדם, מתוך רצון להשיג כסף, על כן נקבע כי הליך טיפולי לא יכול לסייע לנאשם בשלב זה.

 

המאשימה ציינה כי העבירה שביצע הנאשם פוגעת בערכים מוגנים של חיי מסחר תקינים והגנה על קניין הציבור, ואף הדגישה שאין זו פעם ראשונה שהוא מעורב בפלילים, ולחובתו הרשעות קודמות של רכוש, לרבות גניבת כרטיס אשראי והונאה בכרטיס, בגינן ריצה עונש מאסר. על כן עתרה להשית עליו עונשי מאסר בפועל ומאסר על תנאי.

 

הסנגור טען מנגד כי יש להתחשב בשלושת ילדיו הקטנים של הנאשם, ובפרנסת המשפחה, ובעובדה כי הוא החזיר את המחשב בנייד, על כן הנזק מסתכם בסך של 700 שקלים בלבד. עוד הוסיף כי לנאשם חובות כבדים, ומאז ביצוע העבירה הוא מנסה לשקם את חייו, והחל לעבוד שעות רבות ביום. בנסיבות אלה ביקש להסתפק בעונש של מאסר על תנאי וקנס.

 

הנאשם תכנן את מעשיו מראש מתוך תאוות בצע

 

בית המשפט התרשם כי הנאשם ביצע את מעשי הונאה בכרטיס אשראי, במידה מסוימת של תחכום, תוך תכנון מראש ושיתוף פעולה אם אשה, אותה הציג במרמה כאשתו. במעשיו פגע באמונו של הציבור בתשלום אמצעי אשראי וגרם לנזק כלכלי. עם זאת, מאחר ועלות המוצרים שרכש לא היתה גבוהה במיוחד, לא נגרם נזק רב.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה

 

בהתחשב בעברו הפלילי ובביצוע עבירות דומות מצד אחד, ובמצבו הכלכלי הקשה של משפחתו מצד שני, גזר בית המשפט על הנאשם מאסר בפועל למשך 45 ימים ומאסר על תנאי למשך שלוש שנים.

 

ת"פ 37760-12-11