בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב, דן בשבוע שעבר (יום א') בתביעתו של תושב העיר אשר "נתקע" בעל כורחו ברחוב קטן בסמוך לרחוב טשרניחובסקי, בעקבות מרוץ מרתון שהתרחש בעיר.


לפי כתב התביעה, טען המבקש כי באחד מהימים ביקש להחנות את רכבו באזור טשרניחובסקי בתל אביב, אולם לאחר שהבין כי הרחוב הינו חד סטרי וחסום ביציאתו, נאלץ להחנות את רכבו על המדרכה מחוסר ברירה. רק לאחר שבירר את פשר העניין, הבין המבקש כי הרחובות נחסמו עקב מרוץ מרתון שהתנהל באזור.


לאחר שהחנה את הרכב, חזר המבקש פעמיים במהלך היום לבדוק האם נפתחה הדרך, והאם הוא יכול "להשתחרר מכלאו", אולם להפתעתו הרבה, בפעם השנייה בה הגיע למקום בשעת צהריים מוקדמת, גילה כי הדרך אמנם נפתחה אך גם כי על שמשת הרכב הונח כלאחר כבוד דוח חניה.

 

המבקש פנה לבית המשפט בבקשה לביטול הדוח, כאשר לטענתו, מן הראוי היה להציב מחסום משטרתי בכניסה לרחוב המזהיר מפני חסימת הכבישים, או לכל הפחות להציב שלט של רחוב ללא מוצא, אף על פי שמצוין שם שלט של רחוב חד סטרי, וזאת על מנת להתריע בפני הנהגים כי מוטב להם לא להיכנס למקום.


המדינה אמנם לא חלקה על העובדות שהציג המבקש, אולם טענה כי היה עליו לדעת מבעוד מועד כי הרחוב סגור ולהתעדכן באמצעי התקשורת בהם פורסם העניין בהרחבה.


המדינה אף לא סתרה את טענתו של המבקש על כך שלא נותרה לו ברירה אלא להציב את רכבו על המדרכה בשל אי יכולתו לצאת מהאזור, אך יחד עם זאת עמדה על דעתה כי מדובר בעבירה על חוקי התנועה, וכי היה על המבקש לדעת שהכניסה לאזור משמעה כניסה לאזור ללא מוצא.


בית המשפט: ומה יעשו קוראי "הארץ"? ומי שאינם קוראי עברית?


השופט זיכה את המבקש וביטל את דוח החניה. בנימוקיו להחלטתו, קבע כי העירייה היא זו האחראית על אופן החניה, ועל כך שנאלץ בלית ברירה לעבור על החוק, שכן נבצר ממנו לעזוב את המקום.


עוד קבע השופט, כי היה על העירייה להציב מחסום משטרתי, וככל הנראה הוצב אחד כזה בשלב כלשהו במהלך היום, אולם לא לאורך זמן, שכן אם לאו, היה הרחוב כולו מוצף בכלי רכב אשר עשו בדיוק את אותה הטעות.


בהתייחסו לטענת המדינה כי היה על המבקש להתעדכן באמצעי התקשורת בהם פורסם מסלול המרוץ והכבישים שייחסמו בעקבותיו, קבע השופט כי הטענה אינה רלוונטית כלל, והביע תמיהה על העלאת הרעיון, שכן – מה יעשה מי שאינו קורא או מבין עברית? ומה יעשו התיירים?


השופט אף הצטרף לרעיון שהעלה המבקש, וקבע כי למרות האבסורד שבהצבתם של שני תמרורים המנוגדים זה לזה ומנוגדים בכלל לשכל הישר, היה על העירייה להציב תמרור של דרך ללא מוצא בסמוך לזה המסמל רחוב חד סטרי. בכך, ייתכן כי היתה נמנעת המבוכה והמבקש לא היה "נכלא" שעות באזור ללא יכולת להזיז את רכבו.

 

יש לך שאלה?

פורום דוחות תנועה
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות


לבסוף, קבע השופט כי המבקש זכאי לקבל פיצוי בסך 1,000 שקלים בשל הצורך להגיע לבית המשפט ולנהל הליך משפטי מיותר בגין דוח חניה מיותר.


תיק 79691044