בית משפט השלום בתל אביב גזר בשבוע שעבר 15 חודשי מאסר בפועל על אישה שהורשעה בהונאה בכרטיסי אשראי, לאחר שבדתה מלבה מספרים והשתמשה בהם לרכישות בסך כולל של למעלה ממאה אלף שקלים.


לפי כתב האישום, במשך כחמישה חודשים בשנת 2009, בדתה הנאשמת מלבה שלושה מספרים של כרטיסי אשראי, כאשר שניים מהם התבררו ככרטיסים אמיתיים ופעילים. כאשר גילתה זאת הנאשמת היא החלה להשתמש בהם לרכישת מוצרים ושירותים שונים בסך עשרות אלפי שקלים.


כך למשל, היא ביצעה כ-121 פעולות בכרטיסים, כאשר היא רוכשת, בין היתר, בגדים ותיקים באלפי שקלים, טלפונים ניידים בעשרות אלפי שקלים, חבילות נופש במלונות שונים ואף ארוחות במסעדות יוקרתיות, במחיר של מאות שקלים בכל ביקור.


תסקיר מבחן שנערך בעניינה של הנאשמת, ואשר הסתמך כל כולו על דבריה וטענותיה בלבד, תיאר נסיבות חיים קשות של אישה שחוותה נטישה, אלימות והתעללות בילדותה, וחשה דחויה לאורך כל שנות התבגרותה.


לטענתה, גם בבגרותה היא חוותה קשיים כאשר עברה גירושין לאחר לידת בנה, ואף חוותה אלימות פיזית ורגשית מבן זוגה השני, עד לפרידתם. כמו כן, טענה כי לאור מערכת היחסים עם בן הזוג לאחר הגירושין, משפחתה דחתה והחרימה אותה, מחמת היותו בן מיעוטים.


לדבריה, היא מצאה עצמה לבדה בעולם, ללא תמיכת המשפחה, ללא בן זוג, ועם הצורך לטפל בבנה ולדאוג לצרכיו כאשר היא אינה מסוגלת להתפרנס. על רקע נסיבות אלו, היא פנתה למציאת פתרונות קלים יותר להשגת הכסף.


מהתרשמות שירות המבחן, נראה כי מאז מעצרה הנאשמת משתדלת לשקם את חייה. היא החלה לעבוד לראשונה בחייה ואף קודמה תוך זמן קצר למנהלת קבלה בבית מלון, שם היא זוכה להערכה רבה ממנהלי המקום. כמו כן, היא השתלבה בקבוצה טיפולית ואף שיפרה יחסיה עם בנה והוא הושם, לראשונה בחייו, במסגרת לימודית.


בהמלצתו, טען שירות המבחן כי למרות העבירות החמורות יש להתחשב בנסיבות חייה של הנאשמת, ובניסיונות שיקומה ולגזור עליה עונש טיפולי בדמות צו מבחן, שעות לשירות הציבור ופיצוי למתלוננים.

 

ההגנה: הנאשמת לא נהנתה מהרכישות אלא רק ביקשה לשרוד 


בא כוחה של הנאשמת ביקש לאמץ את המלצות השירות, ואף הוסיף כי יש לראות בה לא כמי שנהנתה מהרכישות שביצעה, אלא כמי שרכשה מוצרים בעיקר על מנת למכור אותם, כדי לקבל תמורתם כסף מזומן בו רכשה מזון, ממתקים לבנה ואמצעים נוספים כדי לשרוד.


לטענתו, ברגע שנתפסה היא חשה הקלה גדולה והודתה מיד בעבירות המיוחסות לה, וכן מאז היא עשתה ככל שביכולתה לשקם את חייה, עברה למקום מגורים חדש, מצאה עבודה, וכעת מצליחה לפרנס בכבוד וביושר את בנה.


השופטת דחתה את טענות ההגנה, וציינה בגזר הדין כי לא ניתן לטעון להישרדות כאשר הנאשמת לא רכשה מוצרי צריכה בסיסים, או השתכנה במעונות זולים, אלא רכשה מוצרים יקרים מאוד, התארחה במסעדות יוקרה והשתכנה בבתי מלון.


כמו כן, קבעה השופטת כי תסקיר השירות אשר עמד על מאפייניה של הנאשמת, שתוארה כמי שמגיל צעיר השתמשה בשקרים ומרמה כדי לשרוד, לא טרח לאמת את דבריה ולבחון את מהימנותה אל מול המציאות. כך, מאחר וגם העבירות נעשו על רקע מרמה ושקר, אין מנוס מלפקפק כעת בכנות שיקומה ובכנות חרטתה על המעשים, על אחת כמה וכמה כאשר היא לא הביעה כל רצון או ניסיון לפצות את בעלי הכרטיס.


כמו כן, בבדיקה שנערכה התגלה כי הנאשמת אמנם הועסקה בבית מלון, אולם רק לתקופה של תשעה חודשים, אז הופסקה העסקתה מסיבה לא ידועה, וההגנה לא הביאה כל הוכחה בדבר עבודה נוספת.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


יחד עם זאת, התחשבה השופטת בפגיעה האפשרית בבנה הצעיר כתוצאה מעונש מאסר ממושך של אמו, וכן בעובדה כי הנאשמת השתלבה בקבוצה טיפולית.


לפי כל אלה, גזר בית המשפט 15 חודשי מאסר בפועל על הנאשמת, 6 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 5,000 שקלים לבית המשפט.

 

ת"פ 49533-06-12