עובד מוסך הגיש תביעה נגד המוסך בו הועסק לאחר שלטענתו לא קיבל פיצויי פיטורין לפי חוק וזאת למרות שהתפטר עקב מצב רפואי. כמו כן, הוא תבע להפרשות פנסיה, דמי הבראה ועוד. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קיבל את תביעתו, וחייב את המוסך בפיצויים.


לפי כתב התביעה, הועסק התובע במוסך במשך כשלוש שנים, מפברואר 2004, כאשר במהלך התקופה, במרץ שנת 2006, נאלץ לעבור ניתוח עקב בקע טבורי. שנה וחצי אחר כך, עבר ניתוח נוסף מתקן, כאשר לאחריו נאלץ, בהוראת רופאיו, להימנע מפעילות פיזית מאומצת וכן ממשא משאות כבדים.


לדבריו, לאחר הניתוח השני נדרש לשהות בביתו במנוחה למשך חודשיים שלמים, וכאשר שב לעבודתו הבין כי לא יוכל עוד לבצע את העבודה הפיזית, לאור הוראות רופאיו, ועל כן פנה למעסיקיו בהודעה על התפטרות עקב מצב רפואי.


לטענתו, למרות כי לפי סעיף 6 לחוק פיצויי פיטורים חייב המעסיק בפיצויים לעובד אשר בחר לסיים את העסקתו לאור מצב רפואי שלו או של מי מבני משפחתו, סירבו מעסיקיו להעניק לו פיצויי פיטורין על תקופת עבודתו. כמו כן, תבע העובד תשלום זכויות סוציאליות ואחרות שלטענתו לא שולמו לו, כגון: דמי הבראה, הפרשות לקרן השתלמות, פדיון חופשה ועוד.


המוסך: העובד לא התפטר אלא עזב לפתע ללא הודעה מוקדמת


מנגד, טענה החברה המחזיקה במוסך כי העובד לא התפטר כפי שטען אלא עזב בפתאומיות וללא הודעה מוקדמת את מקום העבודה, וזאת ללא מתן הסבר או סיבה כלשהי. עוד טענה כי לאחר ששב לעבודתו הציעו לו מנהליו לגשת לרופא תעסוקתי ולקבל אישור על מצבו הרפואי, וכך תוכל הנתבעת למצוא עבורו אופציה להמשך העסקתו מבלי שיצטרך למאמצים פיזיים. אולם, לפיה, התובע לא פנה לרופא ולא חזר עוד לעבודה.


על כן, טענה הנתבעת, אין מקום לחייבה בפיצויי פיטורין לתובע, על אף מצבו הרפואי.


בבואו לדון בכתב התביעה, לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע השופט כי עלה בידי התובע להוכיח כי הוא אכן פנה למעסיקו בהודעה על התפטרות עקב המצב הרפואי בו היה נתון, בעוד הנתבעת לא הצליחה להוכיח כי הפנתה אותו לרופא תעסוקתי, או כי הציעה אפשרויות אחרות לעבודה לא מאומצת.


וכך, לאור העובדה שהתובע הכחיש את טענות הנתבעת, נותר בית המשפט עם עדותו של התובע אשר נתמכה בהוכחות רפואיות, המלמדות על כנותו ונכונות דבריו. לפיכך, קבע השופט כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין על פי חוק.


כמו כן, לאחר בחינת הטענות האחרות של התביעה, הוכח כי במהלך תקופת עבודתו לא שולמו לתובע זכויותיו הסוציאליות כפי שנקבעו בחוק, ועל כן חייב השופט את הנתבעת בתשלום עבור רכיבי תביעה אלו.


יש לך שאלה?

פורום התפטרות, התפטרות עקב מצב בריאותי
פורום פיצויי פיטורין


לפיכך, קבע השופט כי הנתבעת תשלם לתובע סך כולל של 22,257 שקלים בעבור פיצויי פיטורין, פדיון חופשה, דמי הבראה, תוספת ותק והפרשות לפנסיה ולקרן השתלמות. כמו כן, חויב המוסך בתשלום הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 7,000 שקלים.


ס"ע 1122-01-11