בית הדין הרבני האזורי חיפה, קבע בשבוע שעבר (יום א') כי הבעל יחויב במתן גט לאשתו, וזאת למרות שניסה לדרוש שלום בית או לחלופין להותירה ללא גט ולהעניק לו היתר נישואין.


לאחר תשעה חודשי נישואין קצרים, ולאחר שהאישה עברה הליך גיור על מנת לבוא בברית הנישואין, היא עזבה את הבית והגישה תביעת גירושין באפריל 2012. כעבור שנה וחצי הגיש הבעל תביעה לשלום בית.


אולם, האישה לא היתה מוכנה לשמוע בשום אופן על שלום בית בינה לבין בעלה, ודרשה גירושין כאשר היא טוענת כי סבלה סבל רב בתשעת החודשים הקצרים בהם היתה נשואה לו, וכי היא אינה מסוגלת להמשיך ולפרנס את בעלה, הן נפשית והן כלכלית.


הבעל, מנגד, עמד על דרישתו לשלום בית ודרש מבית הדין לחייב את האישה לחזור לביתו, וזאת למרות שהיו פרודים כבר למעלה משלוש שנים.


בחוות הדעת אשר הוגשה על ידי יחידת הסיוע, נקבע כי כאשר לא מתקיימת מוטיבציה לחזרה מצד שני בני הזוג, כמו במקרה זה, אין מקום לחייבם בשלום בית.


הבעל סירב לקבל את חוות הדעת, והטיח באישה, במהלך הדיון, הבטחה לפיה לעולם לא תקבל ממנו גט. במעמד זה, פנה לדיינים בדרישה להעניש את האישה על כך שמרדה בו ולא להעניק לה גט, ובנוסף להעניק לו היתר נישואין כדי שיוכל לשאת אחרת על פניה.

 

הבעל דורש מבית הדין "לחנך" את אשתו


בית הדין נתן הזדמנות נוספת להליך שלום בית, והפנה את השניים לרב לפי בקשת הבעל, אולם לאחר 60 יום, כאשר הגיעו לדיון נוסף בעניין, התברר כי הם כלל לא פנו אל הרב ולא נפגשו עמו. הבעל טען כי היה סבור שהרב הוא זה שצריך להזמינו, ועל כן חיכה להזמנתו.


כאשר הבין כי היה עליו בכל זאת להיפגש עם הרב, החל לצעוק לעבר הדיינים כי הוא דורש מהם "לחנך" את אשתו ולהכריחה לשוב לבית בעלה.


האישה עמדה איתנה בהתנגדותה מול בית הדין ובעלה, וטענה כי היא מאסה בו וכי לפי דעת הרמב"ם, במקרה כזה בו האישה מואסת בבעלה עד כדי כך כי לחיות עמו נחשב בעיניה כאונס, על בית הדין לשחררה ממנו ולהעניק לה גט.


בית הדין הציע לשניים לצאת לרגע החוצה ולשוחח ביניהם, ואולי כך להגיע להסכמה כלשהי, אולם מהר מאוד שמעו הדיינים את בכייה של האישה.


לפיכך, הגיע בית הדין למסקנה כי תביעתה של האישה לגירושין הוגשה בכנות, וכי אין בכוונתה לחזור אליו מאחר ומאסה בו. כמו כן, קבעו הדיינים כי לא ניתן להתעלם מהתנהגותו הכוחנית של הבעל כלפי אשתו, ומהאופן האגרסיבי בה הוא התייחס אליה. לפיהם, לא ראוי כי אדם הלומד תורה, כפי זה שמתיימר להיות הבעל, יתנהג כך כלפי האישה, ובוודאי שלא ראוי לבקש מבית הדין "לחנך" את האישה לקבל מרותו.


יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?
פורום בית דין רבני


עוד קבע בית הדין, כי למעשה הבעל אינו מפנים את מטרת הליך שלום הבית, ואת הדרך להצלחת ההליך, כאשר היה עליו לשנות את יחסו הנוקשה, להתייחס בכבוד אל אשתו ולחזר אחריה.


על כן, חייב בית הדין הרבני את הבעל במתן גט לאישה לאלתר, ודחה את תביעתו לשלום בית.


תיק ‏889591/1‏