בית המשפט לתביעות קטנות בקריות קיבל בשבוע שעבר (יום ג') את תביעתה של לקוחה נגד קבוצת קידום בע"מ שביקשה לקבל החזר מבית הספר ללימוד אנגלית "וול סטריט", בה מחזיקה הנתבעת, לאחר שזה סירב לבטל את החוזה כעשרה ימים לאחר החתימה בטענה כי היא השתתפה בשני שיעורים.


לפי כתב התביעה, בתחילת אפריל 2013 נרשמה התובעת לקורס שנתי ללימודי אנגלית בבית הספר "וול סטריט" מטעם קבוצת קידום. אולם, לאחר כעשרה ימים בלבד, התחרטה התובעת וביקשה לבטל את העסקה.


לטענתה, במועד החתימה על החוזה, הובהר לה כי במידה ותרצה לבטל את העסקה תוכל לעשות זאת טרם קיום שיעור עם מורה. לאחר מבחן רמה שנערך לה, התבקשה התובעת להשתתף בשני שיעורי מולטימדיה.


לפי תביעתה, השיעורים לא התנהלו כפי שהוסבר לה על ידי נציגי המקום, והיא נאלצה להתמודד עם החומר ללא סיוע מורה. כמו כן, לטענתה, המורים שהיו נוכחים בכיתה לא היו זמינים לענות לה על שאלותיה.


על כן, טענה כי היא זכאית לביטול החוזה וזאת על אף שהשתתפה בשני שיעורים אצל הנתבעת, וזאת משתי סיבות עיקריות: האחת, היא השתתפה בשיעורי מולטימדיה ולא בשיעור עם מורה; והשניה, במעמד החתימה הטעתה אותה החברה הנתבעת, והציגה בפניה מצג שווא לגבי אופי הלימודים במקום, כאשר בפועל הלימודים לא התקיימו בקבוצה קטנה עם מורה, אלא בקבוצת תלמידים גדולה מול מחשב, ובאופן עצמאי ללא סיוע מורה.

 

הנתבעת: הסיבה האמיתית לבקשת הביטול היא לוח הזמנים הצפוף של התובעת 


מנגד, טענה הנתבעת להגנתה כי בעת פגישת הייעוץ, התובעת קיבלה את המידע המדויק בנוגע ללימודים במקום, באופן מפורט ומלא. כמו כן, מסרו נציגי הנתבעת מידע על הלימודים באמצעות המחשב ועל הלמידה העצמאית. בנוסף, למרות שמדובר בלימוד עצמאי מול מחשב, ישנו מורה שמסתובב בכיתה ומסייע לתלמידים.


עוד לטענת הנתבעת, הסיבה האמיתית לבקשת ביטול העסקה היא לא אחרת מאשר לוח זמנים צפוף של התובעת. לטענתה, התובעת נרשמה לקורס פסיכומטרי במקביל להרשמתה לקורס האנגלית, וכאשר נוכחה לגלות כי לא תוכל לשלב בין השניים, ביקשה לבטל את הקורס.


לבסוף, טענה הנתבעת כי ממילא אין לקבל את התביעה, שכן התובעת השתתפה בשני שיעורים בנוכחות מורה, ולכן אינה יכולה לטעון כי היא זכאית לביטול העסקה בשל השתתפותה בשיעורי מולטימדיה בלבד.


בבואו לדון בפסק הדין, פנה השופט לבחון האם מתקיימת לתובעת הזכות לביטול החוזה בהתאם לתקנות הביטול על פי דיני הגנת הצרכן, או בהתאם לדיני החוזים.


לפי דיני הגנת הצרכן, רשאי הלקוח לבטל עסקה בתוך 14 יום מתאריך החתימה על ההסכם, וקודם למועד תחילת השירות. לפי ההסכם שנחתם בין הצדדים, התובעת רשאית לבטל את העסקה בתוך 14 יום, ובתנאי שהביטול ייעשה 14 יום טרם פתיחת הקורס. בנוסף, בעת ביטול העסקה תחויב הלקוחה בדמי ביטול.


יש לך שאלה?

פורום צרכנות ותביעות קטנות
פורום דיני חוזים / הסכמים


לאחר בחינת ההסכם, הגיע השופט למסקנה כי למעשה התובעת הועמדה במצב בלתי אפשרי כאשר נדרשה לבטל את ההסכם תוך 14 יום ואף 14 יום טרם תחילת הקורס. על כן, נקבע כי מלכתחילה לא יכלה התובעת לעמוד בתנאי החוזה, אשר נערך ככל הנראה בחוסר תום לב.

 

זאת בלבד, לפי השופט, מזכה את התובעת בהשבת הסכום ששולם על ידה, ועל כן, אין צורך לדון ביתר טענות התובעת. אף על פי כן, ציין השופט כי לו היה צורך בכך, היה קובע כי הצדק עם התובעת, שכן הוכח על ידה כי תנאי הלימוד היו שונים בתכלית מאלו אשר הוצגו על ידי הנתבעת במעמד החתימה.


לפיכך, קבע בית המשפט כי החברה הנתבעת תשיב לתובעת את דמי הלימוד ששילמה בסך 6,715 שקלים בניכוי 500 שקלים עבור השיעורים בהם השתתפה. כמו כן, חויבה הנתבעת בתשלום הוצאות משפט בסך 750 שקלים.


ת"ק 6530-09-14