בשבוע שעבר (יום א') דחה בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב את תביעתו של אב לביטול עסקת מתנה הכוללת שתי דירות שביקש להעביר לבנו ללא תמורה, לאור התנהגותו המחפירה של בנו כלפיו. בית המשפט קבע כי הוא ויתר על זכותו לחזור בו עם השלמת העסקה, ואף כי אין כל הוכחה להתנהגות מחפירה של הבן, וחייב אותו בהוצאות משפט.


לפי כתב התביעה, קיבל האב בירושה נכס מעזבון הוריו המנוחים, ובנו ניהל עבורו את השכרת שתי הדירות המצויות בו. לטענת התובע, לימים גמלה בלבו ההחלטה להעביר את הנכס ללא תמורה לבעלותו של הבן.


לתדהמתו הרבה, חלה לפתע תפנית משמעותית ביחסו של בנו אליו והוא החל להתנהג כלפיו התנהגות מחפירה, להלך עליו אימים, להמרות את פיו בכל הזדמנות ולהגיב בביטול ובהתרסה לכל פנייה או בקשה של התובע כלפיו. כמו כן, טען התובע כי הוא רשאי לחזור בו מההתחייבות לתת מתנה, וזאת אף בשל העובדה שרישום המתנה לא הושלם.


מנגד, כפר הבן בטענות אביו וטען כי הוא זה אשר שילם בפועל עבור הזכויות בדירה, ואף השקיע את כל כספו וחסכונותיו לרכישת הנכס כולל שיפוצו במשך השנים. נוסף על כך, מאז שנת 2008 הוא מתגורר בנכס עם אשתו וילדיו.


לטענתו, בשנת 2009 חתם התובע ממילא על כתב ויתור אשר מונע ממנו לחזור בו ממתנתו, וכל העיכובים ברישום נובעים מטעמים טכניים. יתרה מכך, טען הבן כי הסתמך על הסכם המתנה שנערך בינו לבין אביו, והשקיע את כספו בנכס.


הנתבע הוסיף וטען כי לא התנהג בצורה מחפירה כלפי אביו, וציין כי לפני שנה כאשר אושפז האב בבית חולים, אף אחד לא בא לבקרו מלבדו, לפיכך חוסר תום לבו של התובע גובל בציניות. כמו כן, לטענתו התובע הוא איש אלים כלפי עוברים ושבים ברחוב, כלפי דייריו ואף כלפי ילדיו ושכניו. הוא איש ריב ומדון, והוא פועל בנוכלות וברמאות.


בית המשפט: האב לא יוכל לחזור בו לאחר השלמת העסקה


תחילה דן בית המשפט בשאלה מהו טיב ההסכם שנקשר בין הצדדים: האם מדובר בהסכם מתנה או שמא רק בהתחייבות לתת מתנה. עקב העובדה שהכספים אשר שילם הבן לאביו הועברו כדי לעזור לו לרכוש את הזכויות בנכס, ולא כ"רכישה" שלו עצמו, הגיע בית המשפט למסקנה כי המתנה ניתנה ללא תמורה, ולפיכך ניתן לסווג את ההסכם שבין הצדדים כמתנה.


לאחר עיון בתצהיר המתנה של התובע ובחינת הנסיבות קבע בית המשפט שההעברה הושלמה, ושהאב ויתר על זכותו לחזור בו.


בית המשפט אף קיבל את טענות הנתבע שלפיהן אין כל הוכחה להתנהגות מחפירה כלפי התובע, וקבע כי טענותיו של האב מופרכות מכל וכל. נוסף על כך, הכריע בית המשפט כי אין לתת אמון בגרסתו של התובע שאותה שינה מספר פעמים, ואף התחשב בעדות מטעם ההגנה כי פעמים רבות יזם האב מריבות עם בנו, ואילו הבן הבליג.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום בטאבו | הערת אזהרה
פורום העברה ללא תמורה - עסקת מתנה


לאחר שהביעה השופטת צער עמוק על ההתדרדרות שחלה ביחסי האב ובנו, היא הוסיפה כי התנהלות האב בכותלי בית המשפט היתה קשה ותביעתו הוגשה בחוסר תום לב.


לפיכך, התביעה נדחתה, ובית המשפט קבע כי האב יישא בהוצאות משפט ובשכר טרחת עורך דין בסך 25 אלף שקלים.


תמ"ש 37743-07-13