התובע, שהינו אזרח שומר חוק, הגיש תביעה נגד משטרת ישראל, בטענה כי נערך בדירה ובאופנוע שלו חיפוש סמים ללא צו, למרות שידיעה מודיעינית בדבר החשד בסחר סמים כוונה לדירת השכן. התובע טען כי בשל טעות השוטרים במספר הבית, נגרמה לו עגמת נפש רבה ולכן דרש פיצויים. בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב - יפו קיבל לאחרונה את התביעה, וחייב את המשטרה לפצות את התובע בסך של 3,000 שקלים.

 

בסוף חודש מאי 2013, בשעת ערב, דפקו על דלת ביתו של התובע, שלושה שוטרי משמר הגבול. התובע, שבדיוק חזר מיום לימודים, פתח את הדלת, אולם סרב להכניסם, מכיוון שלא היה ברשותם צו חיפוש. לאחר דקות ספורות של חילופי דברים, הגיעו למקום שני שוטרים נוספים, כך שלתובע לא נותרה ברירה, אלא לאפשר להם לבצע את החיפוש.

 

במשך ארבעים דקות, ערכו חמישה שוטרים חיפוש בכל חלקי הדירה ובאופנועו של התובע, וביקשו ממנו להתלוות אליהם החוצה. בתום החיפוש נמסר לתובע דוח, בו צוין כי לא נתפסו ממצאים מחשידים.

 

התובע טען כי הוא הופתע מהגעתם של השוטרים ונפגע מהחדירה לביתו, שלא נמצאה לה כל עילה או הצדקה. לדבריו, הוא חש בושה גדולה משכניו ומבעל הבית, המשכיר לו את הדירה, ונגרמה לו עגמת נפש רבה. לאור נסיבות המקרה, התובע דרש פיצויים בסך של 30,000 שקלים, בגין פגיעה בפרטיות ובזכויותיו בניגוד מוחלט לחוק.

 

לטענת המשטרה, החיפוש בדירתו של התובע התבצע על סמך ידיעה מודיעינית, אשר לפיה היו אמורים להגיע למקום חשודים בסחר בסמים. הידיעה אמנם כוונה לדירה הסמוכה, אך לאחר בדיקה שערכה באמצעות המודיע המקורי, תוקן יעד החיפוש לדירתו של התובע, ובשל טעות בעדכון מספר הדירה, השוטרים נשלחו לערוך בדיקה במקום הלא נכון.

 

המשטרה טענה כי אופן ביצוע החיפוש בוצע בהתאם להוראות החוק, ללא כל התרשלות מצדה, ואף ציינה כי על סמך המידע המודיעיני שהתקבל, ניתן היה לערוך את החיפוש ללא צו.

 

במסגרת הדיון הוצע לצדדים לסיים את ההליך בדרך של פשרה, אולם הם לא הגיעו להסכמה בנוגע לסכום הפיצויים. ולאחר שמיעת הטענות, הגיע השופט למסקנה, כי דין התביעה להתקבל בחלקה.

 

בית המשפט השתכנע כי נפל פגע בהתנהלות המשטרה, מאחר הידיעה המודיעינית, אשר כוונה לדירת השכן, נמסרה כבר בשעת בוקר, והחיפוש נערך רק בשעות הערב. עוד עלה כי הידיעה כללה פרטים נוספים, מלבד מספר הדירה, שאינם עולים בקנה אחד עם פרטי התובע.

 

המשטרה תפצה את התובע בסך של 3,000 שקלים

 

בית המשפט קבע כי על המשטרה חלה חובה ליצור תיעוד של השינויים שהוכנסו למידע המודיעיני, בסמוך ככל הניתן למועד האירוע, והיא נדרשת להקפיד הקפדה יתרה, טרם תחדור אל בין כתליו של אזרח, באמצעות כוח מוגבר של חמישה שוטרים.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית
פורום סמים

 

בנסיבות אלה קיבל בית המשפט את התביעה, וחייב את המשטרה לפצות את התובע, בסך של 3,000 שקלים, בגין הפגיעה בזכויותיו ועגמת הנפש שנגרמה לו כתוצאה מהחיפוש.

 

ת"ק 47741-06-13