בית משפט השלום בקריות גזר אתמול (יום ב') תשעה חודשי מאסר בפועל על עובד לשכת ההוצאה לפועל שהורשע בעבירות זיוף, שיבוש הליכי משפט ובעבירות של מרמה והפרת אמונים לאחר שזייף מסמכים ופתח תיקים חדשים למנוחים.


לפי כתב האישום, בתקופת ביצוע העבירות היה הנאשם מיודד עם בעליו של משרד המטפל בתיקי הוצאה לפועל ובגביית חובות. וכך, בשלושה מקרים שונים, התבקש הנאשם על ידי ידידו לבצע שינויים מהותיים בתיקים בלשכה. לפי האישום, מדובר היה בתיקים ישנים מאוד, ובסכומים גבוהים אשר לא בוצעה בהם כל פעילות מזה זמן רב.


שני תיקים מתוך השלושה עמדו על סך של מיליון וחצי שקלים, והתיק השלישי עמד על 77 אלף שקלים. לפי הוראת חברו, ביצע הנאשם שינויים של שמות החייבים ושמות הזוכים, כך שהחייבים היו למעשה מנוחים עריריים אשר הותירו אחריהם עיזבונות גדולים.


פעולה זו יצרה למעשה תיקים חדשים לגמרי בלשכת ההוצאה לפועל הממתינים לגבייה, וכך נוצר מצב שבחלק מהמקרים הצליח ידידו הטוב של הנאשם לגבות סכומים מעיזבונם של המנוחים.


עוד נטען בכתב האישום כי הנאשם קיבל הוראות טלפוניות מידידו ולא בכתב כפי שנדרש, וכן ביצע שינוי בפרטי התיק ללא אישורו של הרשם.

 

שירות המבחן אשר ערך תסקיר בעניינו, נמנע מלתת המלצה לאי הרשעתו, אולם טען כי בעקבות נסיבות חייו של הנאשם, נשוי ואב לילדים כבן 38, יש להימנע ממאסר ממאסר בפועל העלול לגרום נזק רב לו ולמשפחתו, וכן לפגוע בהליך בקשת האזרחות של אשתו.

 

הנאשם פגע בתדמיתה של לשכת ההוצאה לפועל 


בטיעוניה לעונש טענה המאשימה כי אמנם הנאשם נעדר עבר פלילי אולם אין בעובדה זו בכדי להפחית מחומרת העבירות, אשר גרמה לנזקים הן לציבור בשל החיוב השקרי וניצול עיזבונם של מנוחים עריריים, והן לתדמיתה לשכת ההוצאה לפועל.


עוד ציינה המאשימה כי למרות עברו הנקי לכאורה של הנאשם, יש בעברו עבירת משמעת בעקבות אי החתמת כרטיס עובד בעת יציאה מהמשרד, עבירה אשר בגינה ננזף ואף הופקעה משכורתו החודשית.


מנגד, טען בא כוח הנאשם כי חברו ניצל את תמימותו וכי הוא פעל תוך מחשבה שמדובר במעשה לגיטימי וכשר, ובסך הכל עקב אחר הוראותיו של ידידו מבלי לחשוד כלל כי מדובר בעבירה פלילית.


עוד הדגיש בא כוחו, את נסיבות חייו של הנאשם, את העובדה כי מדובר בעבירה פלילית ראשונה, וכי מצבו הכלכלי הורע מאוד בעקבות ההליך המשפטי. כמו כן, הזכיר הסניגור את עובדת ניסיונה של אשתו לקבל אזרחות ואת הפגיעה הקשה אשר עלולה להיגרם עקב מאסרו בפועל של בעלה.

 

בית המשפט: טענת הנאשם כי פעל בתום לב אינה מתקבלת על הדעת 


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע השופט כי טענותיו של הנאשם בדבר תמימותו לכאורה אינה מתקבלת על הדעת, וכי מתוקף תפקידו ידע על האיסור לבצע פעולת שינוי שכזו לפי הוראה טלפונית ומבלי לקבל את אישור הרשם.


כמו כן, קבע בית המשפט כי במעשיו מוטט הנאשם את מנגנוני ההגנה של לשכת הוצל"פ, ופגע בטוהר ההליכים ובאמון הציבור במערכת המשפטית כולה. לפיו, למרות עברו הנקי, מדובר במעשים המעידים על התנהגות עבריינית, בידיעה גמורה כי הוא מבצע עבירה פלילית פעם אחר פעם.


לפי בית המשפט הנאשם אף ניצל את כוחו ומעמדו כפקיד הוצאה לפועל, והשתמש בו לרעה על מנת להוציא כספים שלא כדין מאלה שאינם חייבים דבר.


יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה


עוד קבע השופט כי אין מקום לקבוע כי בעקבות מאסרו של הנאשם אשתו תגורש מהארץ, ועל כן אין להתחשב בטענה זו בעת קביעת עונשו.

 

עם זאת, התחשב בית המשפט בנסיבותיו האישיות של הנאשם, בכך שמדובר בעבירה הראשונה בחייו, בכך שסביר להניח כי בגין הרשעתו הוא יפוטר מעבודתו ויוותר ללא מקור פרנסה, ובכך שהוא שהה תחת תנאים מגבילים תקופה בלתי מבוטלת.


לפי כל אלה, גזר בית המשפט תשעה חודשי מאסר בפועל על הנאשם, שישה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 3,000 שקלים לבית המשפט.

 

ת"פ 26098-11-11