בית משפט השלום בקריית גת, גזר בשבוע שעבר שעות לשירות הציבור, מאסר על תנאי ופיצוי בסך 28 אלף שקלים בגין עבירת גניבה בידי עובד לאחר שנהג משאית צעיר גבה כסף מלקוח החברה בה עבד, אך הכסף מעולם לא הגיע ליעדו.


לפי כתב האישום, הצעיר, שהועסק באותה תקופה כנהג משאית של חברה המשווקת ירקות ופירות, הגיע לשוק "מחנה יהודה" וגבה מבעל חנות במקום סך של 26 אלף שקלים בעבור הסחורה. אלא שמשם לא המשיך למקום עבודתו על מנת להעביר את הכסף ליעדו בחברה, אלא שמר את הסכום לעצמו.


עם היתפסו, הביע הנאשם חרטה על מעשיו, אך עם זאת טען כי הוא עשה זאת מחוסר ברירה לאחר שנדחק אל הקיר בעקבות מצב כלכלי קשה מאוד ובעקבות העובדה כי מעסיקו הלין את משכורתו. לדבריו, הוא נאלץ לדאוג לפרנסת אביו ואחותו, הסובלים ממחלות נפשיות ואינם מסוגלים לדאוג לעצמם, וכן לכלכלתם של ילדיו המתגוררים עמו.


עוד טען הנאשם באמצעות בא כוחו כי יש להקל בעונשו לאור רצונו לקבל טיפול ולשקם את עצמו, ובעקבות הודאתו המיידית במעשיו והבעת החרטה עליהם. 


בית המשפט הורה לערוך תסקיר שירות מבחן בעניינו, אשר אישר את מצבו הכלכלי הירוד של הנאשם, ואת העובדה כי הוא משמש מפרנס יחיד למשפחתו התלויה בו מאוד. לפי התסקיר, מדובר בצעיר כבן 26 אשר ננטש יחד עם אחיו על ידי אמו, וגדל אצל סבתו. לאורך השנים נאבק עם בעיות ומצוקות שונות והיה מוכר לשירותי הרווחה. עם הזמן, נאלץ לעזוב את בית הספר ולסייע לאביו בפרנסת המשפחה, עקב היותו נכה בשיעור של 100%.

 

המעסיק העיד לטובת הנאשם: מדובר באדם בעל מוסר עבודה גבוה 


שירות המבחן ערך חקירה אף למעסיקו, ממנו נגנב הסכום, אשר העיד לטובתו של הנאשם וטען כי למרות ביצוע העבירה מדובר באדם בעל מוסר עבודה גבוה שנאלץ להתמודד עם קשיים רבים ומטפל במסירות במשפחתו.


בתסקיר שהוגש לבית המשפט, המליץ שירות המבחן שלא להטיל עליו עונש מאסר בפועל העלול להחמיר מאוד את מצבו, ותחת זאת להטיל עליו עונש מרתיע בדמות שירות לציבור ומאסר על תנאי.


מנגד, הדגישה המאשימה את חומרת העבירה וטענה כי יש צורך בהרתעת הנאשם מביצוע מעשים דומים בעתיד, ולפיכך עתרה לעונש מאסר בפועל אשר ירוצה בעבודות שירות.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבעה השופטת כי הנסיבות האישיות במקרה זה, כמו גם כוונותיו לעתיד של הנאשם, מכריעות את הכף לטובת הקלה משמעותית בעונשו.


לפיה, למרות עבירת הגניבה החמורה, יש להתחשב הן בגילו הצעיר, הן בנסיבות החיים המצערות שהובילו אותו לביצועה והן ברצונו המפורש להשתקם ולקבל טיפול משירותי הרווחה אשר יאפשר לו לפתוח דף חדש. כמו כן, התחשבה השופטת בפגיעה האפשרית בבני משפחתו של הנאשם התלויים בו לפרנסתם.


יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


עם זאת, קבעה השופטת כי יש צורך הן בהרתעת הציבור והן בהרתעת הנאשם מביצוע חוזר של המעשים, ועל כן יש להטיל עליו צו שירות שעות לציבור בהיקף גדול יותר מזה שהומלץ על ידי שירות המבחן וכן קנס כספי.


לפי כל אלה, גזרה השופטת על הנאשם שירות לציבור בהיקף של 300 שעות, שישה חודשי מאסר על תנאי, ופיצוי בסך 28 אלף שקלים לבעל החברה.


ת"פ 20058-05-13