תושב פתח תקווה הגיש תביעה לפיצויים נגד העירייה, בטענה כי האשפה שפונתה בשעות הלילה גרמה לרעש ומטרד ופגעה באיכות חייו. בית משפט לתביעות קטנות בפתח תקווה קיבל את התביעה בשבוע שעבר (יום ה') וחייב את העירייה לפצותו בסך של 3,500 שקלים.

 

התובע טען כי במספר הזדמנויות שונות, בוצע פינוי אשפה בשעות לילה, לאחר השעה 22:00, ועקב כך הופרה הוראת החוק למניעת מפגעים משנת 1992, שעניינה מניעת רעש באזור מגוריו. עוד הוסיף כי בערב חג ראש השנה האחרון, בוצע הפינוי בשעה שלוש ועשרים לפנות בוקר, שהיא שעה בלתי מתקבלת על הדעת. על כן דרש פיצוי בגין עגמת נפש, עקב נזק של הפרעה לחיים.

 

טרם הגשת התביעה, פנה התובע אל העירייה בבקשה להפסיק את הפינוי בשעות לא סבירות, אולם בקשתו לא נענתה, על כן נאלץ בלית ברירה לפנות לבית המשפט, ובמהלך עדותו הציג סרטון המתעד את האיסוף בשעת לילה מאוחרת, והמטרד הנגרם בשל כך לבני ביתו.

 

העירייה טענה מנגד, כי ברוב המקרים שציין התובע, בהם בוצע פינוי האשפה בשעה מאוחרת, היו במוצאי שבת, או לפני כניסת חג או בצאתו, והוא בוצע תוך הפעלת שיקול דעת, על מנת למנוע הצטברות של אשפה ברחובות, המהווה מפגע תברואתי ועלולה לפגוע בבריאות הציבור.

 

לדבריה, במועדים הנטענים כמויות האשפה הגיעו לממדים אדירים, ולכן לא ניתן היה להמתין עם האיסוף, ליום בו בדרך כלל מתבצע, ובשל ההיקף הרב, נדרש זמן רב יותר לאסיפת הזבל מהרחובות, שנגרר גם לשעות הלילה.

 

הנתבעת הפנתה לחוקי העזר של עיריית פתח תקווה, למניעת רעש ולפינוי אשפה, וטענה כי מכוח חוקים אלה, היא רשאית לחרוג במקרים מסוימים מהוראות התקנות, על פי שיקולה, על כן יש לדחות את התביעה נגדה.

 

בנוסף טענה כי לתובע לא נגרם כל נזק, מאחר ולא הוכיח כי מדובר ברעש בלתי סביר, וציינה כי הגשת התביעה היא ניסיון לסחוט כספי ציבור שלא כדין.

 

שיקול הדעת של העירייה בקביעת חוקי עזר מוגבל במידת הסבירות

 

לאחר עיון מעמיק בחוקי העזר של עיריית פתח תקווה, ושמיעת טענות הצדדים, הגיע בית המשפט למסקנה כי אין מחלוקת שאכן בוצע פינוי אשפה בשעות לילה, מעבר לשעה 22:00, לכן קבע כי הוראת החיקוק בדבר מניעת רעש באזור מגוריו של התובע הופרה, והעירייה יצרה מטרד כלפי התובע ובני ביתו.

 

עוד קבע כי שיקול דעתה של העירייה בקביעת חוקי עזר אינו מוחלט ואין היא חופשית להחליט כרצונה, ואף קבע כי במקרים הנטענים, לא הצליחה להוכיח כי הפינוי היה מוצדק, עקב תקלות שונות שגרמו לאיחור, מאחר והציגה טענות כלליות בהעדר כל אסמכתא.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום בתים משותפים | תביעות למפקחת

 

בסופו של דבר קיבל בית המשפט את התביעה, וחייב את עיריית פתח תקווה לפצות את התובע בסך של 3,500 שקלים, בצירוף הוצאות משפט.

 

ת"ק 7244-07-14