אמנית חתמה על חוזה עם גלריה לאמנות בחיפה, ושילמה סך של 5,800 שקלים, עבור הצגת יצירותיה ועבור יחסי ציבור לפרסום התערוכה, אולם בפועל הציורים הוצגו במתחם קטן מזה שסוכם, והפרסום בוצע רק לאחר שהתערוכה הסתיימה.

 

האמנית דרשה פיצויים בסך של 130,000 שקלים בגין הפרת חוזה ופגיעה בזכויות יוצרים בשל מכירת תמונה ללא ידיעתה. בית משפט השלום בחדרה קיבל בשבוע שעבר (יום ה') את התביעה באופן חלקי, וחייב את הגלריה בסך של 18,900 שקלים.

 

לטענת התובעת, הובטח לה כי הציורים שלה יוצגו במתחם החדש והמרווח של הגלריה, ולקראת השקת התערוכה הגלריה תכין עבורה פוסטר, ותפרסם את האירוע על גבי חצי עמוד בכתב עת יוקרתי לאמנות, אך ההבטחות הפרו על ידי הגלריה.

 

עוד הוסיפה כי אחת מעבודותיה, המוערכת בשוויי של 3,000 שקלים, נמכרה ללא ידיעתה ולא הסכמתה במחיר של 1,500 שקלים בלבד, והיא לא קיבלה שום תמורה, אפילו לא חלקית עבור המכירה. האמנית ציינה כי התמונה הוצגה בתערוכות קודמות, כשלצידה נקוב מחיר של 3,000 שקלים, לכן טענה כי זכויותיה כיוצרת נפגעו, ודרשה בנוסף פיצוי בגין עגמת הנפש שנגרמה לה.

 

הנהלת הגלריה טענה כי מעולם לא התחייבה להציג את התמונות דווקא במתחם הגדול והחדש ומיקום התערוכה נתון לשיקול דעתו של אוצר התערוכה, לכן ההחלטה על הצגתן במתחם הקטן נעשתה משיקולים מקצועיים, בכדי להציג את העבודות באופן הטוב ביותר.

 

עוד נטען כי האמנית הסכימה שהתמונות יוצאו למכירה, על פי מחיר שייקבע על ידי אוצר התערוכה, ואף סוכם על עמלה בסך של 30%, לכן יש לנכות את העמלה מכל סכום שייקבע לזכות התובעת עבור התמונה שנמכרה.

 

במהלך החקירה הנגדית הודתה האמנית כי הציגה את תמונותיה בתערוכה מתוך כוונה למכור אותן ועניין המכירה סוכם עמה מראש, על כן נקבע כי אינה זכאית לפיצוי כלשהו על עצם מכירת התמונה.

 

אוצר התערוכה אינו רשאי לקבוע את מחיר היצירה מבלי לתאם עם האמן

 

בית המשפט דחה את טענת הגלריה, לפיה רק אוצר התערוכה קובע את מחיר התמונות, והוא ראשי למכור אותן במחיר הנראה לו סביר, מבלי לתאם זאת עם האמן היוצר, ולקבל את הסכמתו.

 

במקרה זה, האוצר לא יידע את האמנית בדבר מחיר התמונה, לכן היא זכאית לקבל עבור מכירתה סכום של 3,000 שקלים, בניכוי 30% עמלה על פי ההסכם בין הצדדים, בסך של 2,100 שקלים.

 

עוד נקבע כי ההסכם הופר, מאחר ועל גבי הקבלה נרשם מפורשות כי התערוכה תוצג במתחם החדש, ובסופו של דבר, התמונות הוצגו במתחם הישן והקטן והפרסום במגזין לאמנות נעשה רק לאחר שהתערוכה הסתיימה, לפיכך התובעת זכאית לקבל חזרה את הסכום ששילמה עבור הצגת העבודות בסך של 5,800 שקלים.


יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות
פורום חוזה אמן | חוזה ריאליטי

 

בנסיבות אלה חייב בית המשפט את הגלריה לשלם לתובעת סך של 18,900 שקלים, בגין השבת הסכום ששולם מראש, עלות מכירת התמונה ופיצוי בגין עגמת נפש והוצאות משפט.

 

ת"א 31654-05-14