במהלך שנת 2011 נסעו שני חברים באישון ליל, בכביש בצפון הארץ, כאשר לפתע הרכב סטה מהכביש והתהפך לתעלה בצד הדרך. כתוצאה מהאירוע הנוסע, שהוא חברו הטוב של הנהג, נפצע באורח קשה.

 

לאחר הרשעת הנהג על פי הודאתו בגרימת תאונת דרכים קשה, גזר עליו בית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה עונש של 14 חודשי מאסר, מתוכם חצי שנה לריצוי בעבודות שירות ועוד 6 חודשי מאסר על תנאי, פסילת רישיון נהיגה למשך 3 שנים וקנס בסך של 1,800 שקלים.

 

על פי עובדות כתב האישום, הנאשם שהה בבילוי משותף יחד עם חברתו וזוג חברים נוסף בצימר בצפון הארץ. בשעת לילה מאוחרת יצא עם חברו לקנות סיגריות, כאשר במהלך הנסיעה סטה הרכב לשול ימין, התהפך מספר פעמים בתעלה, עד שנעצר על גג הרכב.

 

כתוצאה מתאונת הדרכים נגרם לנוסע שישב לצד הנהג חבלה קשה מאוד, וכשלוש שנים לאחר האירוע, הוא עדיין מרותק לכסא גלגלים, עקב פגיעה בצוואר ובעמוד השדרה. הנאשם הצהיר כי הוא מסייע לחברו הפצוע, ועבר להתגורר בסמוך אליו, על מנת להיות זמין עבורו ככל הניתן, ואף הנפגע ביקש מבית המשפט להקל בעונשו של הנאשם.

 

המאשימה הדגישה את רמת הרשלנות הגבוהה בנהיגתו של הנאשם, ואת חומרת התוצאה שהיא שנים של סבל מתמשך לנפגע ונכות צמיתה. עוד ציינה כי מתחם הענישה בביצוע גרימת תאונת דרכים קשה עם נפגעים נע בין תקופת מאסר לריצוי בעבודות שירות, לבין מאסר בפועל למשך 10 חודשים, בין כותלי בית הסוהר. המאשימה הפנתה לפסק דין דומה, בו נגזר על נאשם 8 חודשי מאסר בפועל, למרות שסבל מהפרעה פסיכיאטרית.

 

עורך דינו של הנאשם, ביקש להתחשב בנסיבותיו האישיות, בחרטה הכנה ובצער הרב שהביע על תוצאות התאונה, ובעובדה כי הוא מסייע לנפגע באופן קבוע, ואף העתיק את מקום מגוריו לצורך מטרה זו. הצדדים הסכימו על הסדר טיעון לפיו הנאשם ירצה עונש ברף התחתון של מתחם הענישה, בדרך של עבודות שירות למשך מספר חודשים.

 

הנאשם אינו מסייע לחברו ממניעים פילנתרופיים בלבד

 

מתסקיר שירות המבחן עלה כי לנאשם רישיון נהיגה משנת 2003 ולחובתו הרשעות קודמות. כיום הוא נשוי וחווה קשיי קיום ופרנסה. קצינת המבחן העריכה את הסיוע שהוא מעניק לנפגע, אולם השתכנעה כי הוא נרתם לטיפול בחברו, על מנת לחייב את בית המשפט להקל בענישה, ולא ממניעים פילנתרופיים בלבד. על כן קבעה כי יש חשיבות רבה בהטלת ענישה ממשית, מוחשית ומציבת גבולות.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים ועיון מעמיק בתסקיר שירות המבחן, החליט השופט לקבל את הסדר הטיעון, על כן גזר על הנאשם: 14 חודשי מאסר מתוכם 6 בפועל בדרך של עבודות שירות והיתרה על תנאי שבמשך 3 שנים לא יעבור עבירה של נהיגה בזמן פסילה, פסילת רישיון נהיגת הנאשם למשך 3 שנים, ותשלום קנס כספי בסך 1,800 שקלים.

 

ת"ד 7827-12-11