אשה שסירבה לתת גט לבעלה במשך כשמונה שנים, חויבה לפצותו בסך של 400,000 שקלים. האשה ביקשה להתחשב במצבה הכלכלי, ובעובדה כי היא משמשת כאם חד הורית לבתם הקטינה ועתרה לדחות את התביעה לפיצויים. בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו דחה את הערעור, אולם קבע כי יש להפחית בסכום הפיצויים, על כן חייב את האשה בסך של של 265,000 שקלים.

 

בני הזוג מהמגזר החרדי נישאו בשנת 2003, וכארבעה חודשים לאחר הנישואין, עזבה האשה את הבית בנסיבות השנויות במחלוקת, ועברה להתגורר בבית הוריה, כשהיא בהיריון עם בתם המשותפת. במהלך חודש נובמבר 2003, הגיש הבעל תביעת גירושין לבית הדין הרבני. 

 

בפסק דין שניתן כשנתיים מאוחר יותר נקבע כי האשה חייבת לקבל גט מבעלה, תוך קביעה כי שהיא סרבנית ומותר לבעל לשאת אשה אחרת. עוד נקבע כי לאור הפירוד הממושך בין בני הזוג, ניתן לפתוח תיק לסידור הגט.

 

האשה הגישה בקשה לביטול פסק דין, אך עתירה נדחתה. בחודש אוגוסט 2008 הגיש הבעל תביעה להיתר נישואין לבית הדין הרבני בתל אביב, ולאחר שהתקבלה הבקשה, האשה עתרה שוב לביטולה.

 

לטענת הבעל, הוא נותר נשוי לאשתו הראשונה בניגוד לרצונו, ועקב התנהלות האשה וסירובה לקבל גט, נגרמו לו נזקים רבים במישורי החיים. בין היתר טען כי נגרמה לו פגיעה באורח חייו החרדי ובזכות לאינטימיות ופגיעה בזכות להתחתן ולהוליד ילדים וגם פגיעה במוניטין. על כן עתר לבית משפט לענייני משפחה, ודרש פיצויים בסך של 600,000 שקלים.

 

האשה טענה כי זכותה להתנגד לגירושין לא הוגנים שנכפו עליה

 

מנגד טענה האשה כי לא מדובר כלל במקרה של סרבנות גט, מאחר ובעלה מעולם לא הציע לה הצעה להסדר גירושין, ואף הפר את חובותיו בתשלום מזונות כלפי בתו, וכל רצונה להגיע להסדר הוגן. לטענתה, במקום שהיא תתבע אותו בשל מעשיו ומחדליו, היא חויבה במתן גט תוך הצגת תמונה שקרית.

 

עוד הוסיפה כי בשל היותה שייכת למגזר החרדי, אפסו סיכוייה להינשא בשנית, והיא נאלצת להתמודד עם הקשיים בגידול בתם המשותפת כאם חד הורית.

 

בחודש אפריל 2011, הגישה האשה בקשה דחופה להוספת ראיות, אחרי שנודע לה שבעלה נישא לאשה אחרת, עמה היה בקשר עוד בטרם הגשת התביעה על ידו, וציינה כי טענת הבעל לפיה סירובה לתת גט מונע ממנו להינשא בשנית אינה נכונה.

 

בית משפט לענייני משפחה במחוז תל אביב קבע כי האשה היא סרבנית גט, מאחר ובעלה מנהל נגדה את הליכי הגירושין במשך תקופה ארוכה בת שמונה שנים, לאחר מגורים משותפים של חודשים ספורים בלבד, וחייב אותה בתשלום פיצוי נזק בסך של 400,000 שקלים.

 

הדין העברי אוסר מתן פיצוי כספי עקב סירוב לגירושין

 

על החלטה זו הגישה האשה ערעור, בטענה כי בית המשפט האזרחי נעדר סמכות עניינית לדון בתביעה זו, וההכרעה צריכה להינתן לפי הדין העברי, האוסר מתן פיצוי כספי בגין סירוב לגירושין. עוד טענה שהבעל מבקש לכפות עליה את הגירושין באמצעות התביעה, בניגוד לקביעת בית הדין הרבני שחייבה בגט ללא כפיה.

 

המערערת הצהירה כי היא ננטשה בתחילת ההריון ואף נדרשה על ידי בני משפחתו להפיל את העובר. היא ביקשה להתחשב בכך שהיא משמשת כאם חד הורית לבתם המשותפת, כשמנגד הבעל מתנכר לבתו ואינו משלם את מזונותיה. על כן טענה כי יש לבטל את פסק דינו של בית משפט קמא ולדחות את תביעתו לפיצויים.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?
פורום בית דין רבני

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, דחה בית המשפט את הערעור לביטול פסק הדין, אולם סבר כי יש מקום להפחית את שיעור הפיצוי. בסופו של דבר קבע שבמקום הסכום של 400,000 שקלים, תפצה את בעלה בסכום של 265,000 שקלים, בגין סרבנותה למתן גט.

 

עמ"ש 17873-12-11