ששת התובעים הועסקו כנהגים משך עשרות שנים בחברת שירותי תחבורה הציבורית באר שבע. בסוף שנת 2013, הפסיקה החברה את פעילותה, והזיכיון להפעלת התחבורה הציבורית בעיר הועבר לחברה פרטית. התובעים הגישו תביעה נגד המעסיקה לשעבר, ודרשו לקבל שכר ותנאי פרישה בהתאם לשינוי גיל הפרישה ועל פי ההסכם הקיבוצי.

 

בית דין האזורי לעבודה בבאר שבע קיבל בשבוע שעבר (יום ב') את התביעה, וחייב את הנתבעת לשלם לתובעים את כל הזכויות הנובעות מההסכם הקיבוצי, לרבות שכר בסיסי והפרשות פנסיה עד למועד הגיעם לגיל קצבת זקנה, העומד כיום על גיל 67.

 

במסגרת הסכם קיבוצי שנחתם בשנת 2003, בין עיריית באר שבע וחברת שירותי התחבורה הציבורית בעיר, לבין הסתדרות העובדים החדשה, הוסדרו כל תנאי פרישת העובדים, כולל היתר תנאי הפרישה של העובדים וסיום העסקתם בחברה.

 

במעמד חתימת ההסכם הקיבוצי גיל הפרישה עמד על 65

 

על פי ההסכם נקבע כי החברה תשלם לעובדים במסלול הפנסיה, פנסיה חודשית, עד למועד בו יהיו זכאים לקבל קצבת זקנה, עם זאת בעת החתימה על ההסכם הקיבוצי, גיל הפרישה לגברים היה 65, וכיום הוא עומד על 67 לגברים וגיל 64 לנשים.

 

בעקבות שינוי גיל הפרישה בחוק, עובדים שפרשו פרישה מוקדמת לפני תחילת החוק, נותרו ללא זכאות לגמלה מקרן הפנסיה. וכן, נהגים שעברו את גיל 65, הפסיקו לקבל את הפנסיה החודשית, מאחר והנתבעת הפסיקה את התשלומים.

 

הנהגים הגישו בפני בית הדין בקשה למתן פסק דין הצהרתי, לפיו הם זכאים לקבל מהמעסיקה את כל הכספים המגיעים להם על פי ההסכם עד גיל 67, בטענה כי חוק גיל הפרישה היום קובע שהם זכאים לקבל קצבת זקנה רק מגיל 67. לטענתם המעסיקה הפרה את ההסכם הקיבוצי, והותירה אותם מחוסרי זכויות למשך שנתיים מגיל 65 עד לקבלת קצבת זקנה

 

מנגד טענה החברה כי יש לדחות את התביעה, מכיוון שבהסכם הקיבוצי הוסדרו תנאי הפרישה של עובדיה, לרבות ששת התובעים, כאשר על פי התנאים, העובדים זכאים לתשלום פנסיה תקציבית עד הגיעם לגיל פרישה, ולאחר מכן הם זכאים לגמלה מקרן מקפת בה היו מבוטחים. עוד טענה כי שנים ספורות לאחר שנחתם ההסכם, התובעים משכו את כל כספי הפנסיה שנצברו לזכותם בקרן, על כן אין להם זכות לקבלת קצבת פנסיה לאחר גיל 65.

 

ההסכם הקיבוצי נועד להבטיח זכויות עובדים עד הגיעם לגיל זקנה

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, הגיע בית הדין למסקנה כי התובעים זכאים לקבל פנסיה חודשית, עד הגיעם לגיל 67, המזכה אותם בקצבת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי, מאחר וההסכם הקיבוצי נועד להגן על זכויותיהם, ולהבטיח דמי קיום מינימליים עד שיהיו זכאים לקצבה אחרת. עוד קבע כי העובדה שהתובעים משכו את הכספים שעמדו לזכותם מקרן מקפת אינה רלוונטית, מאחר ובהסכם אין כל הוראה האוסרת זאת, או מתנה את תשלום הפנסיה באי משיכת הכספים.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה עבודה
פורום דיני פנסיה | פרישה מעבודה

 

בנסיבות אלה קבע כי הנתבעת תשלם לנהגים את כל הזכויות הנובעות מההסכם הקיבוצי, עד לגיל קצבת זקנה, ותישא בהוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך של 10,000 שקלים.

 

ס"ע 45713-05-12
ס"ע 45876-05-12
ס"ע 45858-05-12
ס"ע 45731-05-12
ס"ע 45698-05-12
ס"ע 45676-05-12