בעלי קרקע בשכונת נווה צדק הגישו תביעה נגד עיריית תל אביב, בטענה שנמסר להם מידע תכנוני שגוי ומוטעה, ועל בסיס מידע זה נבנה הבניין, כאשר קו האפס שלו נמוך ממפלס הכביש, וכתוצאה מכך נגרמו נזקים בלתי הפיכים לנכסיהם. בית משפט השלום בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום ד') את התביעה, וחייב את העירייה לפצות את התובעים בסך כולל של 498,000 בגין ירידת ערך ובגין עוגמת נפש.

 

על פי עובדות כתב התביעה, שלושת בעלי הקרקע תכננו לבנות בניין בשכונת נווה צדק בתל אביב. לשם כך הם פנו לעירייה על מנת לקבל תכנית בניה של השטח. העירייה מסרה לתובעים הנחייה תכנונית לפיה מפלס הכביש נמוך יותר מהמיקום שלו, מתוך כוונה להנמיך את המפלס בעת סלילת הכביש בשלב מאוחר יותר.

 

על בסיס הנחייה זו הוכנה תכנית ההגשה להיתר הקמת הבניין, עם זאת לאחר שנבנה הבניין, מפלס הכביש לא הונמך בעת סלילתו, ונסלל באותו מפלס. לטענת התובעים, הדירות נבנו במפלס הנמוך בשישים סנטימטרים, ממפלס הרחוב, וכתוצאה מהפרשי הגובה נגרם נזק משמעותי לנכס, על כן האחריות לתשלום פיצויים מוטלת על כתפי העירייה, עקב מסירת מידע מוטעה.

 

התובעים הציגו בפני בית המשפט הערכה של שמאי מקרקעין, המבוססת על ממצאי חוות הדעת של איחוד המודדים ועל סמך מפת מדידה והצלבת הנתונים, לפיה ערך הדירות ירד עקב הטעייה במסירת התכנית.

 

בשל הפרשי הגובה חלונות המרתף אטומים ולא ניתן לראות את הים מהגג

 

השמאי ציין כי כתוצאה מהפרש הגבהים, חלונות המרתף של כל הדירות נבנו מעל לקו האפס, ובשל כך נמנע מבעלי הנכס לקבל משב אוויר צח. ועקב בניית החלונות בקומה הראשונה, התובעים חשופים לרעש ממכוניות ועוברים ושבים, ולריח חזק של פליטת גזים. כמו כן, אם הבניין היה גבוה יותר כמתוכנן, ניתן היה לראות את נוף הים ממרפסת השמש בקומת הגג.

 

מנגד טענה העירייה כי חוות הדעת שהציגו התובעים אינה מהווה חוות דעת שמאית, אלא תכנונית מאחר והיא מתייחסת לפער בין המצב התכנוני שהותר לבין בניית הבניין בפועל. עוד נטען כי אין כל שינוי בהפרש הגבהים, בין גובה הבניין לבין גובה הכביש, והוסיפה כי התובעים חרגו מתכנית ההיתר, ובנו בגובה הגבוה מהתקן, לפיכך היא אינה אחראית לירידת הערך.

 

בית המשפט הגיע למסקנה כי התובעים קיבלו היתר בניה כדין, והעירייה אכן מסרה מידע מוטעה מאחר והכביש לא נסלל בגובה המקורי המתוכנן, וקבע כי היא אחראית לפצותם בגין הנזקים שנגרמו להם בגין ירידת ערך הדירות, ועוגמת נפש רבה.

 

יש לך שאלה?

פורום הפחתת היטל השבחה, תביעות ירידת ערך והפקעת מקרקעין
פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים

 

בנסיבות אלה קיבל בית המשפט את התביעה וחייב את העירייה לפצות את שלושת התובעים בסכום כולל של 498,000 שקלים, אשר ישולם בהתאמה על פי הנזקים בדירות התובעים. בנוסף העירייה תישא בהוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 20% מסכום כל הסכומים שנפסקו.

 

ת"א 30121-04