הורים לנערה כבת 17 שנים וחצי מהמגזר החרדי, פנו לבית משפט לענייני משפחה בירושלים, והגישו בקשה למתן היתר נישואין, בטענה כי בתם מעוניינת להתחתן עם צעיר כבן 19 שנים אותו הכירה בשידוך. בית המשפט התרשם כי הקטינה אינה בשלה לנישואין ואף השתכנע שהחתן המיועד לא יבטל את השידוך אם ימתין מעט, על כן דחה לאחרונה את הבקשה והמליץ לערוך את החתונה כשהקטינה תגיע לגיל 18, על פי חוק גיל הנישואין.

 

בבקשה שהוגשה בחודש אוקטובר האחרון, טענו ההורים כי ההכנות לטקס בעיצומן ומועד החתונה נקבע לחודש ינואר 2015, בעת שהנערה תהיה כבת 17 ושמונה חודשים, ופרק הזמן שנותר עד הגיעה לגיל 18 הוא קצר יחסית. עוד ציינו כי על פי הנהוג במגזר החרדי, אין לדחות או לעכב את חתונת בני הזוג על מנת שלא להכשילם באיסורי קירבה, מאחר והעיכוב עלול לגרום לביטול השידוך.

 

ההורים הוסיפו כי המצב הכלכלי בבית אינו טוב, ולכן כדאי שהקטינה תצא מהבית לטובתה האישית, ותתחיל בחיים חדשים עם המיועד. לבקשה צורף מכתב מבית הספר, ממנו עלה כי היא תלמידה אחראית ובוגרת, פעילה חברתית, ויש לה דגם של הורות וזוגיות תקינים.

 

בית המשפט ציין כי הכנות לחתונה והוצאות כספיות אינן מהוות טעם חריג המצדיק סטייה מהוראות החוק, וכך גם החשש שלא להכשיל את בני הזוג באיסור קרבה, כפי שנקבע בפסיקה קודמת. השופטת הדגישה כי אדם הפונה לבית המשפט לאחר שקבע את מועד החתונה, בניגוד לחוק ופעל ללא היתר, מסתכן בהוצאות ובעגמת נפש.

 

מדוח של יחידת הסיוע עלה כי הקטינה מעולם לא נפגשה עם החתן, ורק שוחחה עמו טלפונית, אולם לטענתה היא נקשרה אליו, ומעוניינת להינשא לו בהקדם האפשרי, ולא להמתין חצי שנה, עד שתגיע לגיל 18. עוד הוסיפה כי שלוש מאחיותיה נישאו בגיל 17, והיא רוצה לשפר את תנאי חייה, לבשל, לאפות ולהתחיל את חייה הבוגרים.

 

היועץ המשפטי לממשלה התנגד לבקשה, בטענה כי טובתם של קטינים, גם כאשר החתן והכלה הם בני העדה החרדית, איננה להינשא בעודם קטינים. על כן קבע כי לאור העדר נסיבות מיוחדות, אין הצדקה לסטות מהוראות החוק המפורשות.

 

הקטינה אינה ערוכה לניהול ופרנסת המשפחה

 

לאחר ריאיון שקיימה השופטת עם הקטינה, התרשמה כי היא אינה מוכנה נפשית לנישואין, ואינה ערוכה להתמודדות עם קשיים בניהול חיי משפחה ונשיאה ובעול פרנסת הבית, מאחר והחתן הוא אברך המתכנן ללמוד בישיבה.

 

השופטת השתכנעה כי המתנה של מספר חודשים, תאפשר לקטינה לסיים את לימודיה ולמצוא מקום עבודה מסודר, ואף להתכונן כראוי לחתונה באמצעות הדרכה לכלות. כמו כן השתכנעה שהחתן לא יבטל את השידוך חרף רצונו העז להינשא בקרוב.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה
פורום בית דין רבני

 

בנסיבות אלה דחה בית המשפט את הבקשה להיתר נישואין, על פי טובת הקטינה, המחייבת את דחיית החתונה עד להגיע לגיל 18, על פי חוק גיל הנישואין.

 

ה"נ 43292-10-14