בתחילת שנת 2012, הנאשמת נהגה בכביש 386, ביום חורף גשום, כשלפתע סטתה מנתיב נסיעתה שמאלה ללא הסבר סביר, חצתה קו הפרדה רצוף והתנגשה ברכב שנסע מולה בנתיב הנגדי. האשה ההרה שנסעה ברכב המעורב יחד עם בעלה ושלושת ילדיה, איבדה את העובר שברחמה והנאשמת הורשעה בגרימת מוות ברשלנות.

 

בית משפט השלום לתעבורה בירושלים גזר השבוע (יום ג') על הנאשמת 30 ימים של עבודות שירות, פסילת רישיון נהיגה למשך שנתיים, פסילה על תנאי למשך שלוש שנים, ופיצוי כספי לאם העובר בסך של 4,000 שקלים.

 

כתוצאה מתאונת הדרכים הקשה, שלושת הילדים שישבו במושב האחורי של הרכב המעורב נפגעו באורח קל. אמם שישבה לצד בעלה, היתה בשבוע ה- 24 להריונה, נחבלה בבטנה ועקב כך הופרדה שלייתה ונגרמה מצוקה לעובר.

 

כעבור שעות ספורות היא נאלצה לעבור ניתוח קיסרי, והתינוק נולד ללא דופק ונשימה. בזכות התערבות טיפולית הוא הונשם והדופק חזר, אולם כתוצאה מהתאונה הוא סבל מדימום רב, ונפטר כשעתיים לאחר לידתו.

 

הנהגת החליקה על הכביש הרטוב וההגה ננעל בעת הבלימה

 

הנאשמת, נעדרת עבר פלילי, מהנדסת אזרחית במקצועה, בת 35 נשואה ואמא לשלושה ילדים, לקחה אחריות בעבירות המיוחסות לה בכתב האישום, אולם ציינה בפני קצין המבחן כי התאונה התרחשה בנסיבות שאינן תלויות בה, מאחר והיה יום גשום, ובמהלך הנסיעה ננעל ההגה וכתוצאה מכך היא סטתה מהדרך והתנגשה ברכב שנסע מולה. עוד ציינה כי כשבוע לפני התאונה הרכב נבדק ונמצא תקין.

 

הנאשמת הביעה צער רב וחרטה על תוצאות התאונה, ואף שמרה על קשר עם המשפחה הנפגעת, ועברה טיפול לנפגעי פוסט טראומה. עוד הוסיפה כי שלילת רישיון הנהיגה לתקופה ממושכת, תפגע משמעותית ביכולת העבודה ובפרנסת משפחתה.

 

המאשימה הדגישה כי הנאשמת נהגה בחוסר זהירות וברשלנות, ופגעה בערך החשוב מכל של קדושת החיים, על כן עתרה לעונש של חמישה חודשי מאסר שירוצו בדרך של עבודות שירות, פסילת רישיון נהיגה למשך שש שנים ופסילה על תנאי.

 

עורך דינה של הנאשמת טען כי מדובר במדרג הנמוך של הרשלנות, מאחר והיא החליקה על הכביש, בשל מזג האוויר הגשום, כאשר לחצה על הבלם בזמן ההחלקה. על פי חוות דעת של מומחה, סטיית הרכב היתה כתוצאה מנעילת הגלגלים עקב בלימה בתנאי כביש רטוב.

 

עוד טען עורך הדין כי הנאשמת שהורשעה בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, היתה צריכה לעמוד לדין בגין ביצוע עבירה של גרימת חבלה של ממש, וביקש להתחשב בעובדה כי היא אם לשלושה קטינים, והתאונה אירעה שלא בכוונה תחילה.

 

בית המשפט נדרש להכריע בשאלה האם ניתן להרשיע את הנאשמת בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, אשר כתוצאה ממנה נפגע עובר, שלא היה מוגדר עדיין כאדם. לאחר שמיעת טענות הצדדים, וחוות דעת של מומחה, הגיע למסקנה כי במקרה זה מדובר ברשלנות רגעית עקב תנאי מזג האוויר, ולא ברשלנות המצויה ברף הגבוה של המדרג המחייבת ענישה מחמירה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון

 

בנסיבות אלה גזר בית המשפט על הנאשמת מאסר בן 30 ימים שירוצה בדרך של עבודות שירות, פסילת רישיון נהיגה לתקופה של 24 חודשים, פסילה על תנאי בת 12 חודשים למשך שלוש שנים, ופיצוי לנפגעת בסך 4,000 שקלים.

 

ת"ד 1987-01-13