לפני כשבוע דן בית המשפט לענייני משפחה בטבריה בבקשה לבטל צו ירושה, כאשר אין הוכחה למועד פטירתו של המוריש, והורה לבטל את הצו.


את הבקשה הגיש האפוטרופוס לנכסי נפקדים מטעם המדינה, ואילו היורשים התנגדו לכך. מדובר בצו ירושה שניתן בשנת 2008 בנוגע לעיזבונו של מנוח, שעל פיו היורשים הם בניו, בעוד בת זוגו ושלוש בנותיו הסתלקו מהעיזבון.


שנתיים לאחר מועד מותו בצו הירושה, למנוח נולד ילד


את מועד הפטירה הכתוב בצו הירושה, שנת 1946, קבע פסק דין משנת 2007 על הצהרת מותו אשר נתן בית המשפט לענייני משפחה. אך פסק דין זה בוטל לאחר שהתגלה כי בנו של המוריש נולד בשנת 1948, כשנתיים לאחר מועד הפטירה הרשום בצו.


לאחר מכן המשיכו היורשים לטעון שנפטר בשנת 1946, ואילו האפוטרופוס טען כי אם באמת נפטר, מועד הפטירה הוא לאחר שנת 1948.


האפוטרופוס הוסיף כי קיימים יורשים נוספים אשר אין להכיר בהסתלקותם מהעיזבון, כגון בת הזוג של המוריש, שהסתלקה מהעיזבון לאחר דחיית תביעתה משנת 1987 לזכויות במקרקעין כיורשת. היא ויורשים אחרים הכוללים גם את אשתו הראשונה של המוריש, תבעו זכויות מהעיזבון כיורשי המנוח, ולכאורה ויתרו על זכויותיהם בצו הירושה.


למעשה, מועד פטירת המנוח משליך על דיני הירושה, הן לעניין הזכאים לירושה והן לגבי חלוקתה בין היורשים.


לטענת היורשים, צו הירושה ניתן כדין ולכן יש לדחות את הבקשה, ואף העלו טענה על ליקוי בבקשה לביטול הצו, אשר הוגשה ללא תצהיר התומך בעובדות. היעדר תצהיר שכזה מונע חקירה נגדית על העובדות ובכך מכשיל את האפשרות להליך ענייני.


לגרסתם, מאחר שהאפוטרופוס לנכסי נפקדים לא הכיר את המנוח באופן אישי ואת העובדות לגביו, אלא יודע עליו רק על סמך מסמכים, הגשת הבקשה ללא תצהיר שתומך בעובדות היא בניגוד לתקנות. כמו כן הם טענו לאיחור בהגשת הבקשה המצדיק את ביטולה.


תגובת היורשים לעניין בת זוגו של המוריש הייתה כי דחיית תביעתה בשנת 1987, אינה קשורה להסתלקותה מחלקה בעיזבון לטובת ילדיה, אשר התבצעה כדין.


אי לכך ביקשו היורשים שלא לבטל את צו הירושה, מאחר שכל מטרת הבקשה לביטולו היא לרשת את עיזבונו של המוריש.


בית המשפט: ניתן לתקן צו ירושה כאשר מתגלות עובדות חדשות


בית המשפט קבע כי באופן עקרוני, יש להתייחס אל צו ירושה כאל פסק דין מכריע ומחייב. אך במקרה שמתגלות עובדות או טענות חדשות, שלא היו ידועות קודם לכן, אפשר לתקן או לבטל צו ירושה.


במקרה זה העובדה על כך שקיימת מחלוקת לעניין מועד מותו של המוריש, התגלתה רק אחרי שניתן צו הירושה.


בית המשפט ביטל את טענת היורשים על כך שהבקשה הוגשה באיחור ועל כן יש לדחותה, וקבע כי לא חל שיהוי ניכר, ואין בו כדי להיחשב פרק זמן לא סביר.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה
פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה


למועד מותו של נפטר תפקיד מרכזי בדיני הירושה, וצו ירושה מושפע בצורה ישירה מכך. הבקשה לביטול צו הירושה הוגשה לאחר שנדחתה התביעה לקביעת מות המנוח בשנת 1946.


לפיכך פסק בית המשפט כי אין להתעלם מההכרעה בעניין מותו, כאשר היורשים לא הציגו הוכחה אחרת לעניין מועד מותו. משכך ובהיעדר הוכחת מועד המוות, לא ניתן לאפשר את קיומו של הצו. אי לכך הורה בית המשפט לבטל את צו הירושה.

 

ת"ע 32436-04-12