לאחרונה גזר בית משפט השלום בתל אביב על אדם שהורשע בהפצת בגדים מזויפים, שישה חודשי עבודות שירות וקנס בסכום של 60 אלף שקלים.


הנאשם הודה והורשע בהחזקת פרטי לבוש שסומנו בסימן מסחרי של חברת "אדידס" ללא היתר מבעלי הסימן, במכירתם ובהפצתם, וכל זאת בהיקף מסחרי.


מדובר באדם שהפעיל חנות בתל אביב, שבה העסיק עובדים למכירה סיטונאית של הבגדים. במשך כמה חודשים בשנת 2013, שימש חדר נוסף בתוך החנות לייצור הבגדים שסומנו ללא רשות. בחדר זה העסיק עובדים נוספים שגזרו בדים לפי דוגמאות מוכנות.


הבדים נשלחו למתפרות ברשות הפלסטינית, ושם נתפרו לבגדים. לאחר מכן הודפסו עליהם סימני המסחר השייכים לחברת הביגוד וההנעלה "אדידס", באמצעות דפוסים שייצר הנאשם.


בסיום ייצור הבגדים המפרים, קיבל אותם היצרן לידיו ומכר אותם בחנותו, ללקוחות מזדמנים ואף בהיקף סיטונאי לחנויות בגדים גדולות בארץ. הוא ייצר בגדים מפרים באופן שיטתי וקבוע והשתמש בציוד ייצור שהוחזק בחדר התפירה, כל זאת לאחר שהקים מערך של העסקת עובדים, שינוע הבגדים והפצתם.


בשנת 2013 נתפס בחנותו. באותה עת היו בחנות ובחדר התפירה כ-7,000 פריטי לבוש מזויפים.


בעבר הורשע היצרן בגין עבירות דומות


מתסקיר שירות המבחן עלה כי מדובר באדם החי חיים נורמטיביים, שעלה ארצה לבדו בצעירותו וסיים כקצין את שירותו הצבאי. הוא בנה קריירה בניהול עסקים לייצור טקסטיל, אך עסקיו צברו חובות כבדים.


בשנת 2005 הורשע הנאשם בעבירות דומות, ונגזר עליו מאסר על תנאי. לדעת שירות המבחן, הוא אינו מפנים את חומרת מעשיו אלא מתמקד בהצדקתם.


בית המשפט ציין כי בתסקיר הובאו קביעות חריגות כגון "ליקוי ערכי מוסרי", שאינן מתיישבות עם כלל התנהגותו ועם יכולתו לנהל חיים נורמטיביים במישורים שונים, ולכן החליט שלא לתת משקל רב לקביעות אלו. בית המשפט הוסיף לזכות הנאשם כי הודה במעשיו וכי אין לו עבר פלילי משמעותי.


בית המשפט: יש להעניש בחומרה את מי שהורשע בשימוש בסימן מסחרי ללא רשות


סימני מסחר מוגנים בחוק לצורך הגנה על זכויותיו של בעל הסימן המסחרי, ויש אינטרס ציבורי מובהק בהגנה על טובתו הכלכלית של בעל הסימן הרשום.


על פי הלכות שנקבעו בבית המשפט העליון, יש להעניש בצורה ממשית את מי שהורשע בעבירות שימוש בסימן מסחרי ללא רשות, וזאת לצורך הדברת התופעה הנפוצה בישראל. שימוש בסימני מסחר ובלוגואים הפוגע בבעלי הזכויות לסימני המסחר, פוגע גם במסחר הבינלאומי ובתדמית המדינה כמדינה שומרת חוק.


כמו כן, בית המשפט העליון מכתיב מדיניות מחמירה מאוד במקרים של הפרת סימן מסחר בהיקפים גדולים או במקרים חוזרים של עבריינות. במקרים כאלו המדיניות המחמירה מחייבת קנסות ממשיים ומאסרים בפועל.


לאור מכירת הבגדים בהיקף סיטונאי, קבע בית משפט השלום כי מעשי הנאשם חמורים עד מאוד. מדובר במעשים מתוכננים היטב שבוצעו בהיקף עצום ובאופן שיטתי וקבוע, ואף נמשכו לאורך זמן. הוא פעל ממניעים של תאוות רווח שאותו הצליח להפיק על חשבונם של בעלי הזכויות, ורק לכידתו שמה קץ למעשי העבריינות שלו. לכן פסק בית המשפט נקבע כי מעשיו גרמו לפגיעה רבה בערכים המוגנים, שיצרה נזקים כלכליים משמעותיים לבעלי הזכויות.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות
פורום סימני מסחר | מדגמים


לאחר בחינת מכלול הנסיבות, גזר בית המשפט על הנאשם שישה חודשי מאסר לריצוי על דרך עבודות שירות, מאסר על תנאי בן שישה חודשים למשך שנתיים אם יעבור עבירה דומה, וכן קנס בסכום 60 אלף שקלים.


ת"פ 5824-01-14