אשה כבת 60, החולה במחלה ניוונית נסעה בכיסא גלגלים בשעת לילה על מדרכה בשטח ציבורי בגני תקווה. לפתע נפלה אל הקרקע יחד עם הכסא ונחבלה קשות. לטענתה, הרחוב לא היה מואר כראוי ולא היו סימונים והבלטה של שפת המדרכה, על כן הגישה תביעת פיצויים נגד המועצה המקומית גני תקווה. בית משפט השלום בנתניה קיבל בשבוע שעבר (יום ד') את התביעה וחייב את המועצה בסך של 69,750 שקלים.

 

במהלך חודש יולי 2008, נסעה התובעת, תושבת גני תקווה, ילידת 1946, בכיסא גלגלים חשמלי על מדרכה בשעה 23:00, כאשר האזור היה חשוך לחלוטין. בעודה מתקדמת בנסיעתה, לא הצליחה להבחין שהגיעה אל שפת המדרכה, והתהפכה עם הכסא אל הכביש.

 

כתוצאה מהנפילה התובעת פונתה לבית חולים, שם אובחן כי היא סובלת מחבלות בפנים, שבר באף ושברים בשתי הרגליים, ואושפזה למשך 15 ימים. לתאונה לא היו כל עדים, אך בעלה של התובעת שהגיע למקום דקות ספורות לאחר האירוע, הצהיר כי האזור היה חשוך מאוד, ואף אחד מפנסי הרחוב לא פעל. הבעל צילם את האזור והציג בפני בית המשפט את התמונות.

 

לטענת התובעת, התאונה ארעה באחריותה של המועצה המקומית, מאחר והיא הפרה חובות חקוקות על פי חוק הבטיחות במקומות ציבוריים ועל פי חוק התכנון והבניה, בכך שלא דאגה לתקינות התאורה בשטח ציבורי הפתוח לקהל הרחב, ולא דאגה להצבת סימוני הבלטה על שפת המדרכה. על כן דרשה פיצויים בגין נזקיה.

 

המועצה הכחישה את המיוחס לה וטענה כי יש לדחות את התביעה נגדה, מאחר והיא דואגת כמיטב יכולתה לתקינות המדרכות באזור שיפוטה, תוך הקפדה על בטיחות התושבים ושלומם. עוד טענה כי התאונה ארעה כתוצאה מרשלנותה הבלעדית של התובעת, מכיוון שהיא לא נפלה בשל הפרשי גובה במדרכה, אלא עפה מהכסא בשל חוסר זהירותה.

 

המועצה נדרשת לדאוג לתקינות המדרכה למען בטיחותם של הולכי רגל

 

בית המשפט קיבל את גרסתה של התובעת שנתמכה בתיעוד הרפואי ובעדות בעלה, והשתכנע כי התאונה ארעה עקב רשלנותה של המועצה, על כן נקבע כי היא אחראית לתשלום הנזקים.

 

בית המשפט ציין כי המועצה חבה חבות ואחריות מושגית כלפי הולכי הרגל במקום, לרבות נכים המרותקים לכיסאות גלגלים, על מנת שיהיו בטוחים בשימוש המדרכה ולא ייפגעו בשל כשלים, ליקויים ומפגעים בה. ועל המועצה לדאוג לתאורה תקינה בשעת לילה בשטח מדרכה ציבורי הפתוח לכל הולכי הרגל.

 

עוד קבע כי לייחס לתובעת רשלנות תורמת בשיעור 25%, מאחר והיא הבחינה כי האזור חשוך לגמרי, אך ביקשה לנסוע עם כיסא הגלגלים בדרך מקוצרת בתנאי ראות לקויים, במקום להסתובב ולהמשיך בדרך ממנה באה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד

 

בנסיבות אלה חויבה המועצה המקומית גני תקווה לשלם לתובעת פיצויים בסך של 69,750 שקלים, בגין כאב וסבל, עזרת צד ג' והוצאות שונות. בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בשיעור 20%.

 

ת"א 25140-05-10