אדם שזייף את חתימתה של גרושתו לצורך קבלת הלוואה, הורשע בשבוע שעבר (יום ג') בזיוף מסמך בכוונה ובקבלת דבר במרמה, ונגזר עליו לשלם פיצויים לחברת ההלוואות בסכום 100 אלף שקלים, ולאשתו לשעבר בסכום 3,000 שקלים.


בטרם התגרשו בשנת 2009, ניהלו הנאשם ואשתו חשבון בנק משותף. בשנת 2008 ביקש הלוואה מחברה העוסקת במתן הלוואות חוץ בנקאיות, ולצורך קבלת ההלוואה נדרש להציג המחאת ביטחון בסכום של 100 אלף שקלים.


הבעל רשם המחאה מהחשבון המשותף וזייף עליה את חתימתה של אשתו, מתוך כוונה לקבל את ההלוואה במרמה. את ההמחאה העביר לחברת ההלוואות בטענה שקרית כי חתם עליה בנוכחות אשתו, וקיבל במרמה את ההלוואה.


לאחר שלא פרע את חובו וההמחאה לא כובדה, פתחה החברה בהליכי גבייה כנגד האישה בהוצאה לפועל. לאחר שערכה עמה בירור, שוכנעה החברה שחתימתה זויפה והופסקו הליכי ההוצאה לפועל נגדה.


הנאשם: נזקקתי להלוואה כדי להשיב חובות לשוק האפור


נגד הנאשם הוגש כתב אישום, ובשנת 2014 הודה במעשיו והופנה לתסקיר שירות המבחן טרם הכרעת הדין.


לפי תסקיר שירות המבחן, אין לנאשם עבר פלילי והוא סובל מבעיות בריאותיות. עם גירושיו עבר משבר אישי, שאליו הצטרף משבר כלכלי אשר נבע מפעולות בלתי שקולות, מניפולטיביות ואימפולסיביות, כגון רכישה ללא ריסון של מוצרי יוקרה שונים. הוא לקח הלוואות בשוק האפור ובבנקים שונים, ושקע בחובות כבדים. בתחילה סייעה לו משפחתו להשיב את החובות, אך לאחר מכן החליטה לנתק עמו קשר.


באשר לעבירה שבה זייף את חתימת אשתו דאז, טען שפעל ממצוקה וחשש להתמוטטות כלכלית, והתקשה לשתף בכך את אשתו. הוא הביע חרטה וצער על מעשיו.


קצין המבחן התרשם כי מדובר באדם לא יציב, הן בתחום התעסוקתי והן בתחום המשפחתי, וכי נטייתו לצריכה מוגזמת של מוצרי יוקרה באה לפצות על צרכיו הרגשיים. קצין המבחן סיכם כי הוא מעדיף את סיפוק צרכיו המידיים על חשבון זולתו.


בית המשפט: הנאשם לא פעל להחזרת הכספים או למזעור הנזקים שגרם


בית המשפט סבר כי יש לזקוף את הודאתו במעשים לזכותו, אך מנגד הוא לא נקף אצבע כדי למזער את הנזקים שגרם לאשתו ולחברה המרומה. הוא לא פעל להחזרת כספי ההלוואה לחברה, או להפסקת הליכי ההוצאה לפועל נגד אשתו.


מעשי המרמה שלו גרמו נזק כלכלי כבד לחברה, וכן למעמסה נפשית וכלכלית על אשתו לשעבר שנאלצה להתמודד עם ההוצאה לפועל.

 

מעשיו תוכננו מראש, ונועדו להשיג כסף קל ומהיר. בית המשפט הוסיף כי לא ניתן לקבל את טענתו, שהיה צריך להשיב חובות כסיבה להקלה בחומרת מעשיו, שכן הוא בחר לגלגל את צרותיו על כתפי גרושתו. כמו כן, על פי עדותו שלו עצמו, הוא נכנס לחובות עקב צריכת מוצרי יוקרה לא מרוסנת.


לאחר קבלת התסקיר והטיעונים, הורשע הנאשם במיוחס לו בכתב האישום.


בבואו לפסוק את עונשו, התחשב בית המשפט בהיעדרו של עבר פלילי, בגילו ובמצבו הרפואי והמשפחתי, כאשר עקב היותו בודד וללא תמיכה משפחתית, תקופת מאסר תהיה קשה במיוחד עבורו. כמו כן התחשב בכך שחלף זמן רב מביצוע העבירה.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה
פורום רישום פלילי


בסופו של דבר, בית המשפט גזר מאסר על תנאי של שישה חודשים לשלוש שנים, אם יעבור עבירה נוספת שיש בה יסודות של מרמה או זיוף. כמו כן נגזר על הנאשם לשלם פיצויים לחברת ההלוואות בסכום של 100 אלף שקלים, ולאשתו לשעבר בסכום של 3,000 שקלים. ונוסף על כך נגזרו עליו 200 שעות שירות לתועלת הציבור.

 

ת"פ 17561-11-11