בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קבע בשבוע שעבר (יום ב') כי אישה פוטרה בניגוד לחוק, מאחר שעברה טיפולי פוריות בעת שפוטרה. אי לכך גזר על מקום העבודה שלה לשלם לה פיצויים בסכום של כ-30 אלף שקלים.


האישה הועסקה במשך כחצי שנה בחברה לייעוץ ארגוני. החברה לא הייתה מרוצה מעבודתה, ובינה ובין המנהלת שררו יחסים עכורים.
בתחילה החברה לא הייתה מודעת לכך שהאישה נעדרת מעבודתה לצורך טיפולי הפריה חוץ גופית. רק כאשר זומנה לשיחה עם המנכ"ל, שבה הודיע לה כי הוא מתכוון להעבירה לתפקיד אחר, הודיעה לו שהיא עומדת לעבור טיפולי פוריות.


לאחר כשבועיים החליט המנכ"ל על הפסקת עבודתה, והעביר לה מכתב פיטורין. לקראת סוף עבודתה נעדרה עקב הטיפולים, וכן ניצלה שלושה ימי מחלה. היא שילמה לחברה דמי מחלה בגין יומיים.


העובדת: נפגעתי מכך שפיטרו אותי בתקופה שבה איני יכולה למצוא עבודה חדשה


העובדת העבירה מכתב למנכ"ל, שלפיו לא עשה איתה חשבון בצורה הוגנת במשכורת האחרונה שקיבלה, והוסיפה כי נפגעה עמוקות מכך שכמה ימים לאחר שסיפרה לו על כך שהיא עוברת טיפולי פוריות, מצאה את עצמה מפוטרת בתקופה שבה היא אינה יכולה למצוא עבודה חדשה.


מכיוון שהמנכ"ל לא השיב לה, פנתה לבית המשפט, שם טענה כי פוטרה בניגוד לדין במהלך טיפולי הפוריות, ועל כן היא זכאית לפיצוי עקב פיטורין שלא כדין ועוגמת הנפש שנגרמה לה. נוסף על כך טענה כי הגיעה לימי התלמדות שבגינם לא שולמה לה משכורת, כי לא הופרשו לזכותה סכומים לקרן פנסיה, כי לא קיבלה תגמול עבור שעות נוספות, וכן כי ניכו משכרה סכומים שלא כדין עבור שימוש בטלפון, אשר כלל לא היה ברשותה.


החברה: הסיבה לפיטורין הייתה חוסר שביעות רצון מעבודתה


מנגד טענה החברה כי פוטרה בגלל חוסר שביעות רצון, עוד לפני השלימה שישה חודשי עבודה. החברה הציעה לה לעבור לתפקיד אחר, אך העובדת סירבה ומשכך לא נותר אלא לפטר אותה. החברה הוסיפה כי במעמד הפיטורין לא הציגה האישה אישור רפואי על טיפולי הפוריות, כי לא הציגה אישור על כך שהיא מבוטחת בקרן פנסיה, וכן כי במתכונת עבודתה שהייתה ב"תפקיד אמון", לא ניתן לעקוב אחר שעות עבודתה הנוספות.


בית המשפט הזכיר כי החוק מגן מפיטורין לעובדת בהיריון או לעובדת העוברת טיפולי פוריות, אם נעדרו מהעבודה לצורך הטיפולים ואם לא. נקודת המוצא העובדתית הייתה כי האישה אכן פוטרה.


על סמך הראיות הסיק בית המשפט כי הפיטורין נעשו עקב אי שביעות רצון החברה מעבודתה, ובעניין זה קיבל את גרסת החברה שלפיה הרקע להפסקת העבודה כלל אינו קשור לטיפולי הפוריות שעברה.


בית המשפט אף קיבל את גרסת החברה כי רצתה להעסיק את האישה בתפקיד שונה, וכי לא ביקשה לפטר אותה, אם כי צפתה שהעובדת תבקש לעזוב עקב השינוי בתפקידה.

 

יש לך שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה
פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון


נוסף על כך, נקבע כי עדות העובדת הייתה מתחמקת ופתלתלה באופן תמוה, לעניין השאלה באיזה מועד הודיעה לחברה שהיא מתעתדת לעבור טיפולי פוריות. גם בעניין זה קיבל בית המשפט את גרסת החברה כי האישה לא הציגה כל מסמך רפואי, אלא רק בקירוב לניתוק יחסי העבודה ביניהם.


עם זאת, לאחר שקלול כלל הנסיבות וההכרה בכך שהעובדת אכן עברה טיפולי פוריות בתקופה המוגנת על ידי החוק, קיבל בית המשפט את תביעתה, וקבע לזכותה פיצויים בסכום של כ-30 אלף שקלים.


ס"ע 27784-08-10