בעקבות תאונת דרכים שבה נפצעה אישה ולאחר מכן מתה, דן בית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה בשבוע שעבר (יום ה') את הנאשם, למאסר בפועל לשישה חודשים, פסילת רישיונו לשמונה שנים, מאסר של עשרה חודשים על תנאי ופיצויים בסכום של 20 אלף שקלים לעיזבון המנוחה.


תחילה הוגש לבית המשפט כתב אישום על גרימת תאונת דרכים ופציעה של האישה. בזמן ביצוע ההליכים בתיק נפטרה האישה, ולכן הוגש כתב אישום מתוקן המייחס לנאשם גרימת מוות בנהיגה רשלנית.


הנהג סטה לשוליים ופגע בעוצמה במכונית האישה


תוך כדי נהיגה בכביש ראשי, סטה הנאשם מהנתיב לשולים הימניים, כאשר באותו זמן הייתה המנוחה בתוך רכבה בשוליים. הנאשם פגע במכונית בעוצמה, וגרם לפציעתה הקשה, שכללה דימום מוחי, קרע בטחול ושברים רבים.


האישה אושפזה מורדמת ומונשמת, ומצבה הרפואי המשיך להתדרדר עד שנפטרה, כשנה ועשרה חודשים ממועד התאונה. לפי הדוחות הרפואיים, עד שנפטרה הוגדר מצבה הרפואי סיעודי מלא והיא הייתה שרויה במצב הכרתי מינימלי. לאחר דיונים רבים הודה הנאשם בעובדות כתב האישום, והורשע בגרימת מוות בנהיגתו הרשלנית.


קצין המבחן המליץ להטיל עליו מאסר שירוצה בעבודות שירות, והוסיף כי גם אם יטיל עליו בית המשפט מאסר בפועל מומלץ כי יוטל לתקופה קצרה, כדי לאפשר לנהג לחזור למסלול חיי עבודה ומשפחה נורמטיבי.


לנהג עבר פלילי בנוגע לעבירות רכוש אשר התבצעו לפני יותר מ-20 שנה. כלומר, אף שהתנהג בצעירותו בעבריינות, הוא נטש דרך חיים זו והשתקם. מנגד, עברו התעבורתי אינו עומד לזכותו, כאשר לחובתו עומדות 35 הרשעות קודמות, ובהן עבירות מהירות, ונהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף. עם זאת, בעשור האחרון ניתן לראות התמתנות בעבירות.


התביעה: יש לגזור על הנאשם מאסר בפועל כדי להרתיע את הציבור


התביעה טענה שיש להטיל על הנהג הפוגע מאסר בפועל, בשל עקרון ההלימה וכדי להרתיע את הציבור. היא הוסיפה כי לא קיימות לזכות הנאשם נסיבות אישיות אשר יכולות להקל את גזר הדין, כי רשלנותו היא רשלנות מתמשכת, וגם אם זו רשלנות רגעית יש לגזור את דינו למאסר בפועל.


אי לכך עתרה התביעה לענישה שתנוע בין 12 ל-24 חודשי מאסר בפועל, ופסילת רישיון הנהיגה של הנאשם לעשר שנים לפחות.


מנגד ביקשה ההגנה לגזור את דינו של הנהג למאסר בעבודות שירות. לטענתה, אף המנוחה התנהגה ברשלנות תורמת כאשר העמידה את מכוניתה באופן מסוכן בשוליים.


ההגנה הזכירה כי התאונה אירעה לפני כארבע שנים, כי נגרם לנאשם עינוי דין וכי הוא לקח אחריות על מעשיו. הנאשם מנהל חיים נורמטיביים, ועובדה זו צריכה לעמוד לזכותו. כמו כן סברה ההגנה כי יש לקבוע רף רשלנות נמוך.


בדיון בבית המשפט נאמר כי אין ערך גבוה יותר מקדושת החיים, והנאשם פגע בערך זה באמצעות נהיגתו הרשלנית שגרמה לתוצאה הטרגית.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת סיעוד | ביטוח סיעודי
פורום תאונות קשות, נכויות ופגיעות גוף קשות


כמו כן, לסיום הטרגי של תאונת הדרכים מתווסף הסבל הגדול של משפחת המנוחה עד שנפטרה. תחילה הייתה הנפגעת מורדמת ומונשמת, ולאחר מכן במצב סיעודי מלא, עם כל המשמעויות של הדבר. בית המשפט אף ציין כי פעמים רבות קבע בית המשפט העליון שיש לגזור מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, לנהג שגרם למותו של אחר בנהיגה רשלנית, והדבר נכון גם בתאונת הדרכים הטרגית הזו.


לאחר ששקל את הנסיבות, דן בית המשפט את הנאשם למאסר בפועל לשישה חודשים, פסילת רישיונו לשמונה שנים, מאסר של עשרה חודשים על תנאי למשך שלוש שנים, ופיצויים בסכום של 20 אלף שקלים לעיזבון המנוחה.


גמ"ר 5966-10-11