הורים לקטין הגישו תביעת רשלנות רפואית נגד משרד הבריאות בעקבות שיתוק מוחין ממנו סובל בנם, בטענה כי הצוות הרפואי בבית חולים איכילוב התרשל בטיפול שלאחר לידתו כפג, ועקב אי אספקת דם למוחו, נגרמה לו פגיעה בחומר הלבן (PVL) שהובילה לנכותו הפיזית בשיעור של 100%.

 

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל בתחילת השבוע (יום א') את התביעה וקבע כי הקטין זכאי לפיצויים מהמדינה בסך של 9,069,000 שקלים.

 

בחודש אוגוסט 2001, נולד הקטין בבית חולים איכילוב, בשבוע ה-27 של ההיריון ובמשקל 1,005 גרם. ההורים טענו כי משך 40 שעות ביממות הראשונות בחייו כפג, בהיותו מחובר למכשיר הנשמה, הצוות הרפואי לא ניטר בתכיפות מספקת את רמת הפחמן דו חמצני בדם, ולא נקט בצעדים הנדרשים להעלאתו, ובשל כך פחתה אספקת הדם למוח, והתפתחה מחלת החומר הלבן של המוח, אשר גרמה לשיתוק מוחין.

 

התובעים ביססו את טענתם על חוות דעתם של מומחים רפואיים אשר קבעו כי במהלך ניטור נשימתו של הפג, הוא היה שרוי בהיפוקרביה ברמות שונות, ובמשך 40 שעות לא בוצע כל שינוי בהזרמת האוויר לריאותיו, ולא נרשמה כל שקילה או החלטה בנוגע לביצוע שינוי. על כן מצב זה יצר סיכון להגבלת אספקת דם מוחית, שהובילה לשיתוק מוחין.

 

מנגד טענה המדינה כי לא נפל פגם בטיפול שניתן לפג, ואין כל קשר סיבתי בין אי נקיטת אמצעים להעלאת רמת הפחמן דו חמצני לבין השיתוק המוחין, מאחר וההגבלה באספקת הדם נבעה ממצבו הבסיסי כפג הנולד במשקל נמוך ביותר, ובשל כלי הדם הזעירים, שאינם מאפשרים זרימה מספקת של דם למוח.

 

הצוות הרפואי התרשל בניטור רמת הפחמן דו חמצני בדם של הפג

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים וחוות דעת של מומחים מטעמם, קיבל בית המשפט את גרסת ההורים, וקבע כי במהלך ארבעים השעות הראשונות היתה התרשלות מצד הצוות הרפואי בוויסות וניטור רמת הפחמן דו חמצני בדמו של הפג.

 

עוד קבע כי קיים קשר סיבתי בין התרשלותם של הרופאים, אשר גרמה להימשכות מצוקת הנשימה אצל הפג, לבין הגבלה באספקת הדם, לפגיעה בחומר הלבן, ולשיתוק המוחין שבהם לקה. לפיכך פסק כי המדינה חבה ברשלנות בגין הנזקים הכרוכים במחלה זו.

 

בית המשפט קבע כי הקטין סובל מנכות בשיעור 100% לצמיתות, עקב שיתוק בכל חלקי גופו. אין לו כמעט יכולת תנועתית והוא אינו שולט על סוגריו. עם זאת הוא מודע למצבו ומתפקד מבחינה קוגניטיבית ותקשורתית, לכן הוא זקוק לגירויים תודעתיים וחברתיים ומסוגל לקבל הכרעות אוטונומיות.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית בלידה
פורום רשלנות ברפואת משפחה וילדים

 

הצדדים הסכימו לחשב את הפיצויים לקטין, שכיום בן 14 שנים, לפי תוחלת חיים עד שיגיע לגיל 50, ובנסיבות אלה נקבע כי הוא זכאי לפיצויים בסך של 9,069,000 שקלים, בגין אבדן כושר השתכרות, נזק לא ממוני, טיפולים רפואיים והוצאות מיוחדות.

 

המדינה תישא בסכום זה, לאחר ניכוי של גמלאות הביטוח הלאומי ובצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בשיעור 26% מסכום הפיצויים.

 

ת"א 1190-07