עורך דין שניהל חשבון נאמנות עבור לקוחה, לקח לכיסו סכומים רבים מהחשבון ללא הרשאת הלקוחה. הלקוחה הגישה נגדו תביעה על גזילת כספה, ולאחרונה קיבל בית משפט השלום בחיפה את תביעתה, וקבע כי עורך הדין יפצה אותה בסכום של 326 אלף שקלים, וכן ישלם הוצאות משפט ושכר טרחה בסכום של 60 אלף שקלים.


הלקוחה היא אלמנה, ניצולת שואה מהונגריה שאינה בקו הבריאות. לאחר שבעלה נפטר בשנת 2003, נתנה ייפוי כוח לעורך הדין כדי שייצג אותה בתיק העיזבון, ומשהושג הסכם פשרה בקשר לצוואה, מונה עורך הדין כמנהל העיזבון.


כספי העיזבון עמדו על סך של כ-500 אלף שקלים, ועורך הדין ייעץ ללקוחתו לא למשוך אותם ולהשאירם בחשבון נאמנות שהוא ינהל עבורה, מכיוון שאם תמשוך את הכספים תישלל זכאותה לתגמולים שהיא מקבלת ממשרד האוצר כניצולת שואה.


עורך הדין ניהל את חשבון הנאמנות מבלי שללקוחה הייתה כל גישה אליו. היא לא ידעה מה גובה הסכום המדויק שמופקד שם, ואילו פעולות שם מבצע עורך הדין. מעת לעת היא ביקשה כספים מהחשבון שלהם הייתה זקוקה, והוא העביר לה סכומים שונים במשך השנים שהגיעו לסך של 57 אלף שקלים.


עורך הדין התחמק שוב ושוב מבקשות הלקוחה להתעדכן במצב החשבון


פעמים רבות ביקשה הלקוחה להתעדכן במצב חשבון הנאמנות ובסכום שהופקד שם מכספי העיזבון, אך בכל הפעמים התחמק ממנה עורך הדין ולא מסר לה את הפרטים הרלוונטיים. הלקוחה הרגישה חוסר אונים בהתנהלות מול עורך הדין, וביקשה מבנה שיסייע לה. לבסוף הצליח הבן לקיים פגישה עם עורך הדין, אך גם אז הוא סירב לעדכן במצב החשבון. הפגישה הסתיימה כאשר בנה של התובעת הרים את קולו על עורך הדין והבהיר לו כי יפעלו נגדו בדרכים משפטיות.


כחודש לאחר מכן שלח עורך הדין מכתב עם פירוט פעולותיו עבור הלקוחה, אשר בגינן דרש ממנה תשלום. הוא הוסיף כי כל הסכומים שהופקדו בחשבון הנאמנות אינם מכסים את חובותיה אליו עבור שכר טרחה.


לנוכח האמור ובהמלצת בנה שחשד כי נפלה קורבן למרמה, פיטרה הלקוחה את עורך הדין וביטלה את ייפוי הכוח שלו, ואף הגישה נגדו תלונה בלשכת עורכי הדין. כמו כן הגישה תביעה לבית המשפט. בתגובה הגיש עורך הדין תביעה נגדית שבה טען כי הלקוחה עדיין חייבת לו כספים.


לאחר ששמע את עדויות הצדדים ובחן את המסמכים שהוצגו, קבע בית המשפט כי עורך הדין הפר באופן חמור ומתמשך את חובתו כנאמן לדווח ללקוחתו על החשבון, והדגיש כי לאורך כל ההליך המשפטי פעל עורך הדין בעמימות. כמו כן עורך הדין לא הצליח לשכנע את בית המשפט כי הלקוחה חייבת לו סכומים כלשהם המתקזזים עם הכספים שלקח מחשבון הנאמנות.

 

יש לך שאלה?

פורום נוטריון
פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה


בסיכום הדיון נקבע כי עורך הדין שלח את ידו בכספים שהיו שייכים ללקוחה, ללא קבלת הרשאה ושלא כדין, תוך הפרה בוטה של חובת הנאמנות. לפיכך התביעה התקבלה והתביעה שכנגד נדחתה, ונפסק כי עורך הדין ישלם ללקוחה פיצויים בסכום של 326 אלף שקלים וכן הוצאות משפט ושכר טרחה בסכום של 60 אלף שקלים.


ת"א 5146-08