אדם תבע את בני משפחתו, אשר הוציאו נגדו צווי מניעה כדי למנוע ממנו להקים מבנה מסחרי בחלקה המשפחתית. לאחרונה קיבל בית משפט השלום בחיפה את התביעה באופן חלקי, וקבע כי על בני המשפחה לפצות אותו בסכום של 75 אלף שקלים עבור הנזק הבלתי ממוני שנגרם לו, וכן עליהם לשלם הוצאות משפט ושכר טרחה בסכום של 15 אלף שקלים.


התובע החל לבנות מבנה מסחרי בחלקה המשפחתית, לאחר קבלת היתר בניה. לתובע יש זכויות בחלקה מכוח ירושה, ולנתבעת אחת זכויות מכוח העברה.


מיד כשהחלו עבודות הבניה נקטו בני המשפחה אמצעים משפטיים שונים נגד התובע, במטרה למנוע ממנו את הקמת המבנה המסחרי. הם הגישו בקשות רבות למתן צווי מניעה זמניים וקבועים, עד שלבסוף הבקשות נדחו, ובוטלו הצווים הארעיים שניתנו.


בני המשפחה שהיו משוכנעים כי התובע פוגע בזכויותיהם באמצעות הבניה, המשיכו להיאבק וערערו על דחיית הבקשות ואף הגישו עתירה מנהלית שתבטל את היתר הבניה, תוך קבלת צווי מניעה זמניים במשך כל התקופה. ואולם, בסופו של דבר נדחו הבקשות והעתירה המנהלית, ובוטלו הצווים הזמניים.


התובע: ההליכים המשפטיים הממושכים גרמו לי עוגמת נפש ולחץ נפשי


לטענת התובע, הצווים הזמניים שהוציאו בני המשפחה בהליכים המשפטיים גרמו לעיכוב רב בהתקדמות הבניה ובהשלמתה, והעיכוב גרם לו נזקים כלכליים רבים מאחר שחומרי הבניה התייקרו בינתיים, והוא נאלץ לשכור שומרים ולהחליף את הקבלן. כמו כן הוציא כסף רב כדי לממן את ההליכים המשפטיים כנגדו, דבר שגרם לו עוגמת נפש ולחץ נפשי.


התובע הוסיף כי הבקשות החוזרות של הנתבעים לצווי מניעה זמניים לא היו מוצדקות וסבירות, והן הוגשו בחוסר הגינות ותום לב ואף במרמה. הן היו מבוססות על עובדות שקריות והתעלמו מעובדות מהותיות, תוך תיאור מעוות של המציאות, וזו הסיבה שפעם אחר פעם ביטלו בתי המשפט את הצווים, לאחר שהתחוור להם מצב הדברים האמיתי.


הנתבעים טענו מנגד כי יש לדחות את התביעה על הסף עקב היעדר עילה והיותה קנטרנית, חסרת תום לב וללא כל בסיס. הם טענו כי מטרת התביעה היא אך ורק לנקום בהם ולרפות את ידיהם משימוש בזכות לגיטימית שלהם על פי חוק, לנסות ולמנוע פגיעה במקרקעין המשותפים.


לטענתם, בעקבות הבניה תשתנה החלקה באופן מהותי ושטחה המקורי יפחת. כמו כן התובע החל בבניה מבלי לקבל את הסכמתם של כל השותפים כפי שמתחייב מחוק המקרקעין, והם פעלו לפי זכותם להגנה על המקרקעין והחזקה בהם. משכך התביעה חסרת כל שחר.

 

יש לך שאלה?

פורום תכנון ובניה | היתרי בניה
פורום רישום בטאבו | הערת אזהרה


לאחר עיון בכל כתבי הטענות, בראיות ובחוות הדעת הרבות שהגישו הצדדים, קבע בית המשפט כי יש לקבל את התביעה רק בחלקה, מאחר שהנתבעים אכן הגישו את כל הבקשות לצווי המניעה על פי זכותם המעוגנת בדין לעשות זאת. עם זאת, נקבע כי לתובע נגרם נזק לא ממוני בגין עוגמת הנפש והלחץ הנפשי בעקבות ההליכים המשפטיים הרבים, ובגין נזק זה יפצו הנתבעים את התובע בסכום של 75 אלף שקלים, וכן יישאו בהוצאות המשפט ושכר טרחה בסך 15 אלף שקלים.


ת"א 4791-08
 


עודכן ב: 04/03/2015