חברת בניה והעומד בראשה הורשעו בהעסקת 12 עובדים זרים ללא העמדת מגורים הולמים עבורם, ומבלי שחתמו כדין על חוזה עבודה עם ארבעה מהם. בשבוע שעבר (יום ה') גזר בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב על החברה קנס בסכום 230 אלף שקלים, ועל המנהל קנס של 5,000 שקלים, וכן הם חויבו לחתום על התחייבות על סך 100 אלף שקלים להימנעות מביצוע עבירה נוספת.


מלבד העובדה שהנאשמים לא העמידו מגורים הולמים לעובדים הזרים ולא התקשרו עם ארבעה מהעובדים בחוזה עבודה תקני, הם הורשעו גם בכך שלא החזיקו את חוזי העבודה באתר הבניה, וזאת בניגוד לחוק עובדים זרים.


המדינה ביקשה להטיל עליהם קנס בשיעור 30% מגובה הקנס המרבי האפשרי בגין עבירות אלו, בסכום של כמעט מיליון וחצי שקלים. כמו כן ביקשה להורות להם לחתום על התחייבות כספית על כך שלא יעברו שוב עבירות של העסקת עובדים זרים שלא כחוק, ובפרט שלא יפגעו שוב בזכויות הסוציאליות של העובדים, מאחר שפגיעות אלה הפכו למכת מדינה.


המדינה הדגישה כי גם אם עובד זר אינו אזרח מדינת ישראל, יש לו זכות לתנאים המינימליים שנקבעו החוק לצורך שמירה על כבודו.
הנאשמים ביקשו שיוטל עליהם קנס נמוך משמעותית מבקשת המדינה, מכיוון ששתיים מהעבירות הן עבירות טכניות בלבד ואינן מצדיקות קנס כה גבוה. כמו כן ביקשו להתחשב בכך שעברו יותר מ-11 שנים מהמועד שבו בוצעו העבירות, ומצב זה גרם להם עיוות דין.


העבירות בוצעו לפני זמן רב, ומאז הנאשמים תיקנו את דרכיהם


בבואו לקבוע את העונש ההולם בגין העבירות, התחשב בית הדין בשיקולים כגון מדיניות הענישה במקרים דומים ומידת הפגיעה שנגרמה בעקבות העבירות. בית הדין ציין כי הנאשמים אימצו לעצמם נורמות פגומות, ולרעתם עמדה העובדה כי העבירות בוצעו במסגרת משלח ידם, כי מדובר בכמה עבירות שבוצעו, וכי העבירות חמורות ופגעו פגיעה רבה בעובדים הזרים.


עם זאת, בית הדין התחשב גם בנסיבות מקלות, כגון השנים הרבות שחלפו מאז שהעבירות בוצעו, ובייחוד העובדה שמאז ועד היום הנאשמים לא שבו לסורם ולא עברו עוד עבירות מסוג זה. בית הדין ציין שהנסיבות הללו מחלישות מאוד את הטיעון שיש להטיל עליהם קנס מרתיע.


בית הדין אף הביא בחשבון כי אמנם הנאשמים הורשעו בעבירות המתייחסות ל-12 עובדים זרים, אך ניתן להתייחס להעסקתם כמקשה אחת, ובראייה זו עולה כי לא מדובר במקרה של עבריינות סדרתית, אלא במקרה יחיד שקרה לפני שנים, ומאז כבר תוקנו דרכיהם של הנאשמים.

 

יש לך שאלה?

פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר


לבסוף הזכיר בית הדין את העובדה כי עצם ההרשעה בלבד גורמת נזקים לנאשמים בכל הקשור להתקשרויותיהם בעתיד מול צדדים שלישיים, וכן את הנזק הכלכלי שייגרם להם אשר עלול להוביל לפגיעה בעובדי חברת הבניה.


לפיכך ותוך התחשבות בשיקולי שיקום, הטיל בית הדין קנס על החברה בסכום של 230 אלף שקלים, ועל העומד בראשה קנס בסך 5,000 שקלים. נוסף על כך חויבו הנאשמים לחתום על התחייבות בסכום של 100 אלף שקלים שלא יבצעו עבירה דומה במשך שלוש שנים.


הע"ז 16499-11-10