בעלי מגרש תבעו את הוועדה המקומית לתכנון ובניה בתל אביב על נזק ממוני שנגרם להם, בעקבות עיכוב במתן היתר לבניית בניין על המגרש. בשבוע שעבר (יום ב') קיבל בית המשפט המחוזי בבאר שבע את התביעה, וקבע שהוועדה המקומית תשלם לבעלי המגרש פיצויים בסכום של 300 אלף שקלים.


התובעים הם בני זוג ואדריכלית, אשר הקימו יחד בניין מגורים ביפו. לטענתם, עקב רשלנות הוועדה והתנהגות יושב ראש הוועדה על רקע פוליטי, נגרמו עיכובים בלתי סבירים בהוצאת היתרי הבניה, וכתוצאה מכך עוכבה הבניה ונגרמו להם נזקים כלכליים.


הם רכשו את הזכויות במגרש ממנהל מקרקעי ישראל באמצעות מכרז. חוזה המכר התנה את תקופת הפיתוח וסיום הבניה לשלוש שנים, והוסכם כי הפרת תנאים מהותית של החוזה תקנה למדינה זכויות לביטול החוזה ולפיצויים.


בטופס המידע שקיבלו התובעים מהוועדה המקומית עוד בטרם ההשתתפות במכרז, נכתב כי לא קיימת מניעה למתן היתר בניה לפי תוכנית המתאר שהוגשה. לאחר שזכו במכרז וחתמו על חוזה הפיתוח, פנו בעלי המגרש בשנית אל הוועדה לצורך קבלת מידע, ונמסר להם כי התוכנית על המגרש טרם אושרה.


בעלי המגרש הגישו בקשה להיתר בניה לבניין עם ארבע קומות, כולל קומה על הגג ושני מרתפים. התוכנית לא אושרה, שכן לטענת הוועדה המרתף אושר לשימוש כחניה בלבד, אך תנאי זה לא קוים מאחר שהמרתף נבנה באופן שלא ניתן להשתמש בו לייעוד זה מבחינה טכנית.


הוועדה דחתה את הדיונים על מתן היתר הבניה ללא סיבה


אי לכך הגישו התובעים בקשה מתוקנת למתן היתר בניה, הכוללת פתרון לשימוש במרתף כחניה. שבוע לאחר מכן הגישו עתירה מנהלית, וביקשו מבית המשפט שיורה לוועדה להתיר את הבניה לאור התיקונים שביצעו. בית המשפט לא מצא עילה להתערבות במקרה, והחזיר את הבקשה לאישור הוועדה.


ואולם, משפנו התובעים לוועדה להמשך הדיון, נאמר להם כי הוועדה לא תדון שוב בבקשה להיתר לאחר שכבר לא אישרה אותו. ההתכתבות ביניהם נמשכה עוד ועוד, כאשר כל צד התעקש על עמדתו. לבסוף התובעים פנו שוב לבית המשפט כדי שיחייב את הוועדה לדון בבקשה המתוקנת, והוא אכן הורה לה לעשות זאת.


הוועדה דנה בבקשה שוב ואישרה אותה, אך רק לאחר פרק זמן ממושך ובניגוד להוראת בית המשפט כי עליה לדון בבקשה במהירות האפשרית. כמו כן הוגשו נגד התובעים התנגדויות מצד בעלי מגרשים סמוכים בטענה כי הבניה תפגע באיכות חייהם, אשר עיכבו את מתן ההיתר.


לבסוף הגישו בעלי המגרש תביעה בטענה כי התרשלות הוועדה גרמה לעיכובים מכוונים, וכי היא הקימה מכשולים מלאכותיים שיעמדו בדרכם במטרה לפגוע בהתקדמות הבניה. עקב העיכוב הם נאלצו למכור מספר דירות בהפסדים גדולים, ודירות אחרות במחיר נמוך משוויין האמיתי.

 

יש לך שאלה?

פורום תכנון ובניה | היתרי בניה
פורום חוזה קבלן | חברה משכנת


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קיבל בית המשפט את עמדת בעלי המגרש כי העיכובים במתן ההיתר גרמו להם נזקים כלכליים של ממש, ומצא כי הוועדה הייתה אחרית לעיכוב ודחתה את הדיונים בצורה לא סבירה. לכן נקבע כי הוועדה תשלם לתובעים פיצויים בסכום של 300 אלף שקלים.


ת"א 4079-10-10