אם חד הורית שהורשעה בתקיפת עובד ציבור לאחר שהכתה באלימות מורה בבית הספר, ערערה על פסק הדין שגזר עליה שנת מאסר בפועל ופיצוי בסכום של 20 אלף שקלים למורה. בשבוע שעבר (יום ה') קיבל בית המשפט המחוזי בבאר שבע את הערעור, והפחית את עונש המאסר לחצי שנה בלבד. גובה הפיצוי נותר כשהיה.


בשנת 2010 הגיעה האישה לבית הספר ותקפה את המורה. היא אחזה בשיערה וגררה אותה מחוץ לכיתה, הפילה אותה במסדרון, בעטה בה ועיקמה את ידה. למורה נגרמו חבלות רבות בגופה, נפיחות בברכה ונשירת שיער.


בית משפט השלום גזר עליה כאמור עונש מאסר ל-12 חודשים, לאור חומרת העבירה והצורך בשמירה על בטחון עובדי הציבור, ובפרט המורים האחראים על חינוך הילדים. בפסיקה הודגש כי יש להענישה באופן מרתיע, בניסיון להיאבק בתופעה המדאיגה של אלימות אשר הורים מפעילים כלפי מורים בבית הספר.


האישה ביקשה להתחשב במצוקה הנפשית שהביאה אותה לתקיפת המורה


בהגשת הערעור טענה האישה כי בית משפט השלום לא התחשב בהמלצת קצין המבחן, לטפל במצוקה הנפשית שעמדה מאחורי התנהגותה האלימה בדרך של עבודות שירות. כמו כן טענה כי יוחס לה תכנון מוקדם של התקיפה, אך מדובר בהתלהטות יצרים רגעית שגרמה לה לאובדן שליטה.


עוד טענה המערערת כי יש מקום להתחשב בנסיבותיה הקשות, בכך שחיה לבדה מגיל צעיר ולעתים גם ברחוב, ובייחוד בעובדה כי יש לה בת יחידה ששבה הביתה ממגורים מפנימייה, ואין להן כל משפחה אחרת שיכולה לעזור אם תישלח למאסר.


המדינה טענה כי יש להשאיר את העונש על כנו, כאשר העבירה נגרמה בחלקה מבעיות נפשיות של האם אשר בחרה לא ליטול כדורים פסיכיאטריים שניתנו לה. המדינה הדגישה כי מטרתה של האישה הייתה לפגוע באותה מורה, ורק אחרי שאנשי סגל התערבו האירוע הופסק. למערערת עבר פלילי עשיר, לרבות תקיפת עובד ציבור, גניבה, זיוף והונאה.


מתסקיר שירות המבחן ומחוות דעת פסיכיאטרית עלה שהאישה, אם חד הורית לילדה בת 14, אושפזה בעבר על רקע נפשי, והיא לוקה בהפרעה חרדתית והפרעת אישיות. אין לה ניסיון תעסוקתי והיא סובלת משלל בעיות נפשיות ורפואיות. היא מקבלת מהמוסד לביטוח לאומי קצבת נכות בשיעור 100%.


האם מפרשת אירועים מסוימים כאיום ממשי על בתה


המערערת סבלה מהתעללות פיזית ונפשית מצד הוריה, בגיל עשר ניסתה לשים קץ לחייה ונשלחה לפנימייה. היא חווה את האימהות כדבר החשוב ביותר בחייה, וחשה צורך תמידי להגן על בתה המלווה בחרדה. קצין המבחן התרשם כי היא מפרשת מצבים מסוימים כאיום ממשי על בתה, ואז היא מגיבה בתוקפנות ללא הפעלת שיקול דעת.


האישה שולבה בהליך פסיכיאטרי טיפולי ומקפידה על נטילת תרופות. יש לה מחלת עיניים שהחמירה עד לליקוי ראייה, והיא נמצאת על סף קריסה כלכלית. אם תישלח למאסר, הבת תטופל על ידי גורמי הרווחה. מכל הסיבות הללו המליץ קצין המבחן על המרת העונש לריצוי עבודות שירות. עם זאת, הממונה על עבודות שירות הביעה דעתה כי לאור מצבה הרפואי והנפשי, לא ניתן להמליץ על כך.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


לאחר שמיעת טענות הצדדים ובחינת תסקירי שירות המבחן, מצא בית המשפט כי בנסיבותיה האישיות של האישה גובר השיקול השיקומי על פני הענישתי. עם זאת, העבירה שביצעה היא בין החמורות. לאחר התלבטות בין צוות השופטים ומאחר שהמערערת לא מתאימה לעבודות שירות, הוכרע לבסוף להפחית את עונש המאסר בפועל לשישה חודשים.


עפ"ג 3300-02-14